Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
  Afdrukweergave

Probleem met modellen wenteltrap
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 20:24 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Ik ben bezig met mijn trap, niet de makkelijkste ;) en had dit eigenlijk even gemaakt...

Afbeelding

Thuis gekomen blijkt dat mijn aannames qua constructie niet echt kloppen en het deel wat de trap draagt zit een beetje anders in elkaar. Dat wil ik dus fixen. Ik heb nu dit...

Afbeelding

Allemaal leuk en aardig maar de echte trap ziet er zo uit...

Afbeelding

Maar ik kom er niet uit hoe ik die onderste rand krijg. De leuning is met follow me gedaan, gaat prima. Maar als ik met een rechthoek hetzelfde probeer te doen dan gaat ie zeg maar twisten, dus hij staat bovenaan dan niet meer van noord<>zuid maar erg schuin.

Ik kan natuurlijk een beetje pielen door het trede-component aan te passen (dat had ik ook eerst met de leuning) maar dat is niet echt wat omdat het nooit echt lekker aansluit.ik ben een beetje out of clues.

Hopelijk heeft hier iemand een heel helder idee waar ik (weer) eens niet aan gedacht heb...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 20:31 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Je zou het kunnen proberen door een cilinder ter grootte van de trap te maken en dan daarin de rand uitsnijden.

Maar ik denk dat er een makkelijkere manier moet zijn...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 20:37 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
gijs schreef:
Je zou het kunnen proberen door een cilinder ter grootte van de trap te maken en dan daarin de rand uitsnijden.

Maar ik denk dat er een makkelijkere manier moet zijn...

Cool daar had ik nog niet aan gedacht.. eens even proberen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 20:37 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Het twisten zou niet mogen gebeuren als je een doorlopende goede lijn hebt.

Maar alleen die ene lijn is al een erg lastig onderdeel...

Maar jij werkt echt al langer met soortgelijke programma's. Met heel veel moeite zou ik zulke modellen kunnen maken na 3 jaar kennis van sketchup, maar jij hebt het al over termen die ik na 6 maanden nog niet kende...

Of je bent een natuurtalent ;)

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 21:08 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Ehehe, nou ik heb hier een boek Sketchup for Dummies, wenteltrapje maken stelt op zich niet zoveel voor (staan ook goeie tuts op YouTube). Nare is dat er in Sketchup for Dummies achterin dus wel iets staat wat ik nodig heb maar niet hoe ze het doen. Grmbll.

Voor mijn werk werk ik alleen in 2D en dan met name Photoshop. Verder gewoon een natuurtalent ;) naja, ik heb wel aardig gevoel voor vorm en verhoudingen en een platte bouwtekening 3D voor me zien lukt ook nog wel, visueel ingesteld. Maar 3DMax vond ik te complex en kon me er ook nooit toe zetten suffe tutorials te volgen omdat ik het veel leuker vindt te creëeren ipv te immiteren. Ik zit bijvoorbeeld ook zo nu en dan op Second Life en das puur om daar een beetje aan het bouwen te zijn.

Ik ga toch nog een poging wagen om het component te tweaken, of om een nieuwe lijn te tekenen voor follow me. Wat is een goede lijn? Aaneengesloten is hij nu wel maar bestaat nu wel uit 3 segmenten.

@Gijs, het snijden in de cilinder wil nog niet zo best, ga ik ook nog even doen door hidden geometry oid aan te zetten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 21:16 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
OzBoz schreef:
@Gijs, het snijden in de cilinder wil nog niet zo best, ga ik ook nog even doen door hidden geometry oid aan te zetten

View > Hidden geometry :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 21:49 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Ozboz,

Zo te zien heb je 12 á 13 treden over 180 graden.
Aanname: verdiepinghoogte 2700mm.
stel optrede: 2700/13=207,7mm / aantrede variable

Gelukkig kent SU de copy array funktie met ook opdeling in gelijke delen zodat je niet eens echt hoeft te rekenen.

Binnen het component ‘traptrede’ kan je het onderdeel van de gezochte onderste bevestiging opnemen. Dit onderdeel bestaat weer uit X segmenten die samen geprojecteerd een zelfde boog omvatten als één ‘traptrede’.
Je hoeft slechts voor één zo’n segmentje de ‘Follow Me’ toe te passen en deze dan X keer aan elkaar te knopen in die ‘traptrede’.
SU kan inderdaad zelf niet op de juiste manier een pad laten volgen zonder twist.

Je lijkt me slim genoeg om met deze gegevens je complete ‘traptrede’ te maken, gezien je overige werk.

Als je wilt kan ik het in een model toelichten.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 21:58 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Wo3Dan schreef:
Ozboz,

Zo te zien heb je 12 á 13 treden over 180 graden.
Aanname: verdiepinghoogte 2700mm.
stel optrede: 2700/13=207,7mm / aantrede variable

Gelukkig kent SU de copy array funktie met ook opdeling in gelijke delen zodat je niet eens echt hoeft te rekenen.


Thanks! die array functie heb ik nog niet geprobeerd maar zoek ik even op in grote boek volgens mij kwam ik iets tegen als '* of /' gebruiken.

Ik was zelf nog even aan het frutten gegaan met een plat stukje tegen mijn trap. Is niet perfect en is wellicht nog wat te tweaken met door er wat edges in te tekenen. Ik ga jouw manier eens even proberen.. educatief avondje zo.. het zag er nu zo uit trouwens:

Afbeelding

Niet echt heel beroerd, maar ik ben een mierenneuker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 21:59 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
OzBoz schreef:
Thanks! die array functie heb ik nog niet geprobeerd maar zoek ik even op in grote boek volgens mij kwam ik iets tegen als '* of /' gebruiken.

Als je iets bijvoorbeeld 7 keer wilt toepassen gebruik je 7x.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 22:29 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
OzBoz schreef:
Wo3Dan schreef:
Ozboz,

Zo te zien heb je 12 á 13 treden over 180 graden.
Aanname: verdiepinghoogte 2700mm.
stel optrede: 2700/13=207,7mm / aantrede variable

Gelukkig kent SU de copy array funktie met ook opdeling in gelijke delen zodat je niet eens echt hoeft te rekenen.


Thanks! die array functie heb ik nog niet geprobeerd maar zoek ik even op in grote boek volgens mij kwam ik iets tegen als '* of /' gebruiken.

Ik was zelf nog even aan het frutten gegaan met een plat stukje tegen mijn trap. Is niet perfect en is wellicht nog wat te tweaken met door er wat edges in te tekenen. Ik ga jouw manier eens even proberen.. educatief avondje zo.. ...............:

Niet echt heel beroerd, maar ik ben een mierenneuker.

OzBoz,

Copy Array werkt zowel lineair als bij rotatie.
Te gebruiken door :move: +Ctrl danwel :rotate: +Ctrl

Uitbreiding van de copy met array door *X of X* als direkte afsluiting van de copy-handeling.
Opdeling van de copy met array door /Y of Y/ als direkte afsluiting van de copy-handeling.

(Wees blij dat je die mieren niet hoeft te modelleren) :shock:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 22:43 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Wo3Dan schreef:
Ozboz,

Zo te zien heb je 12 á 13 treden over 180 graden.
Aanname: verdiepinghoogte 2700mm.
stel optrede: 2700/13=207,7mm / aantrede variable

Gelukkig kent SU de copy array funktie met ook opdeling in gelijke delen zodat je niet eens echt hoeft te rekenen.

Binnen het component ‘traptrede’ kan je het onderdeel van de gezochte onderste bevestiging opnemen. Dit onderdeel bestaat weer uit X segmenten die samen geprojecteerd een zelfde boog omvatten als één ‘traptrede’.
Je hoeft slechts voor één zo’n segmentje de ‘Follow Me’ toe te passen en deze dan X keer aan elkaar te knopen in die ‘traptrede’.
SU kan inderdaad zelf niet op de juiste manier een pad laten volgen zonder twist.

Je lijkt me slim genoeg om met deze gegevens je complete ‘traptrede’ te maken, gezien je overige werk.

Als je wilt kan ik het in een model toelichten.

Wo3Dan

Zou je dat willen doen voor mij?. ik snap het zelf niet helemaal.
Zulke trappen modelleren daar ben ik heel slecht in.

_________________
truffel


Laatst bijgewerkt door truffel op 11 dec 2007, 22:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 22:48 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
:) hopelijk ben ik zo een beetje op de goede weg.. wat een gefrunnik :)

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 22:50 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
truffel schreef:
Wo3Dan schreef:
Ozboz,

Zo te zien heb je 12 á 13 treden over 180 graden.
Aanname: verdiepinghoogte 2700mm.
stel optrede: 2700/13=207,7mm / aantrede variable

Gelukkig kent SU de copy array funktie met ook opdeling in gelijke delen zodat je niet eens echt hoeft te rekenen.

Binnen het component ‘traptrede’ kan je het onderdeel van de gezochte onderste bevestiging opnemen. Dit onderdeel bestaat weer uit X segmenten die samen geprojecteerd een zelfde boog omvatten als één ‘traptrede’.
Je hoeft slechts voor één zo’n segmentje de ‘Follow Me’ toe te passen en deze dan X keer aan elkaar te knopen in die ‘traptrede’.
SU kan inderdaad zelf niet op de juiste manier een pad laten volgen zonder twist.

Je lijkt me slim genoeg om met deze gegevens je complete ‘traptrede’ te maken, gezien je overige werk.

Als je wilt kan ik het in een model toelichten.

Wo3Dan

Zou je dat willen doen voor mij?. ik snap het zelf niet helemaal.


Truffel,
Net m'n 'kladblok' gewist met wat frutsels hierover maar ik zal het wat duidelijker voor je uitwerken en hier posten. Eventjes geduld s.v.p.
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 22:57 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 06 dec 2007, 11:46
Berichten: 395
Woonplaats: Deventer
Wo3Dan schreef:
Truffel,
Net m'n 'kladblok' gewist met wat frutsels hierover maar ik zal het wat duidelijker voor je uitwerken en hier posten. Eventjes geduld s.v.p.
Wo3Dan


Zou ik ook fijn vinden, krijg het verder niet lekker tegen elkaar aan... en als ik aan een edge pluk dan krijg ik er ook weer een edge bij die ik niet wil.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2007, 23:44 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Wo3Dan schreef:
truffel schreef:

Als je wilt kan ik het in een model toelichten.

Wo3Dan

Zou je dat willen doen voor mij?. ik snap het zelf niet helemaal.


Truffel,
Net m'n 'kladblok' gewist met wat frutsels hierover maar ik zal het wat duidelijker voor je uitwerken en hier posten. Eventjes geduld s.v.p.
Wo3Dan[/quote]

Neem je tijd. voor jouw uitleg heb ik altijd geduld.

_________________
truffel


Laatst bijgewerkt door truffel op 12 dec 2007, 15:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO