J-m@n,
2 polygonen:
a) (zoals je hier beschrijft): je tekent twee willekeurige polygonen, een vijfhoek en een driehoek. Deze kun je door verschalen niet meer “naar elkaar toebrengen” dus een gelijke koorde geven. Je gaat hier dus al fout in je redenering. Om de polygoon gelijkvormig te houden moet je hier namelijk “diagonaal” verschalen. Of in 2 stappen met een gelijke vergrotings/verkleiningsfactor wat weer geen zin heeft omdat je op een bepaalde lengte van de koorde moet uitkomen. Gaat je echt niet lukken.
b) of je werkt met een opgegeven radius voor de driehoek en één (min of meer geschikte) voor de vijfhoek zodat hun koorden gelijk zijn. Maar welke straal? Is niet bekend en ook door een berekening zijn beide koorden niet exact gelijk te krijgen.
Laat SU dat dus voor je doen met simpeler stappen. Ik dacht eigenlijk dat je dit deel al had gemaakt. Is te simpel.
Waar het mij echt om ging is de 3D hoek tussen de vijfhoek en de driehoek in je reeks stappen. Dus die eerste stap. Hoe je daaraan komt laat je niet zien.
Die stappen daarvoor zijn namelijk ook een makkelijk. Maar niet zoals jij beschrijft.
vr.gr.
Wo3Dan
J-m@n schreef:
Het tekenen van de geometrie voor die eerste stap heb ik weggelaten omdat ik dacht dat deze teveel voor de hand zou liggen om nog te tonen. Maargoed, hier in tekst even dan: voor de vijfhoek heb ik geen enkele hoek of berekening nodig, men neme de polygon-tool of de circle-tool, geeft op dat deze 5 zijden moet hebben en prikt een beginpunt ergens in het vlak om deze te tekenen. Voor de gelijkbenige driehoek neemt men dezelfde tool, geeft op dat deze drie zijden moet hebben en prikt wederom een punt in het vlak om deze te tekenen. De maat van de zijden is hierbij onbelangrijk aangezien je de driehoek kan verschalen zodat een zijde hiervan even lang is als een zijde van de vijhoek. De lengte van een zijde in het algemeen is onbelangrijk omdat je het totaalresultaat van de bal pas verschaalt naar de juiste maat van de bal.
Tot zover dus nog steeds geen enkele berekening of opgemeten maat nodig, ook niet voor de hoek van een vijfhoek of driehoek aangezien sketchup die zelf bepaalt bij het ingeven van het aantal zijden.
J-m@n