Respect schreef:
Maarten schreef:
Plugin kun je downloaden op de pagina van maxwell studio zelf hè, voor zo'n beetje alle mogelijke 3d programma's trouwens.
Gebruik het zelf ook sinds een maandje, maar moet nog steeds de handleiding doorlopen.
Waarom ik van v-ray over wilde gaan op maxwell heeft te maken met de enorme hoeveelheid beschikbare materialen, de stabiliteit van het programma en ook dingen zoals bijv de preview.
Heb het idee dat er minimaal hetzelfde resultaat uit te halen vals als uit v-ray.
Maar Maxwell is een extern programma??
Dat zou voor mij Vray als erg groot pluspunt maken, geen exporteren, niet als je model is aangepast weer exporteren etc.... Ik werk sinds gister met VRAY, en er is een nieuwe versie uit die ook preview materials krijgt. tevens nog makkelijker toe te passen materialen etc.
Wat ik een nadeel vind van VRAY is dat je een gedownload material zelf weer moet voorzien van de bitmaps..
maar tot nu toe ben ik nog zeer tevreden

Maxwell is een extern renderprogramma, maar kan ook worden aangestuurd door middel van een plugin vanuit sketchup (dus ook textures toevoegen binnen sketchup). Echter ik werk nou zo'n 2 jaar met v-ray en ik heb er inmiddels echt een teringhekel aan gekregen hoe langzaam sketchup (en dus ook v-ray) wordt bij grote bestanden.
Camerapositie draaien kost je soms alleen al een halve minuut... Terwijl als je bestand geexporteerd is en geopend in maxwell je ineens gewoon snel kunt draaien zoomen, materialen, toevoegen etc.
En je ziet meteen hoe je render (ongeveer) gaat worden. Bij v-ray heb je alleen material preview toch? Werkt prima maar dat is meestal niet het punt waar het misgaat in de render.
Daarnaast vind ik v-ray ook echt omslachtig wat betreft achtergronden, en tot noch toe redelijk beperkt in v-ray materials (nieuwe versie is trouwens qua materials al een hele verbetering). Belichting is daarnaast in maxwell ook veel overzichtelijker (beetje de weergave zoals in 3dmax)
Wat ik met maxwell wil, cq wat ik ga uitzoeken of mogelijk is is:
- in sketchup basic kleuren zonder textures gebruiken. In maxwell alle vlakken van die bepaalde kleur selecteren en er een maxwellmaterial voor in de plaats zetten. Zo hou je de sketchupfile zonder textures snel, en achteraf is hij eenvoudig aangepast.
- bestanden die ge-export zijn naar maxwell updaten. Dus als er een kleine wijziging is geweest in de sketchupfile niet weer opnieuw de complete materialisatie hoeven doen van de maxwellfile.
Als bovenstaande dingen kunnen dan ben ik direct overtuigd iig

Tot dan nog even v-ray als ik het nodig heb.. want er is opzich echt niks aan te merken op de renders daarvan natuurlijk.