Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

[GO] Zonne-energie
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 22:57 

Goed dan, jullie je zin! (ik ook!!! )

onderwerp: Zonne-energie
zuivere modelleertijd (exclusief renderen e/o texturen): 30,nul minuten. (en eerlijk zijn hè!)
aanvangstijd: vannacht 24.00 uur
eindtijd zonder gesjoemel: precies één week later om 24.00 uur

Wat wel mag:
- vooraf buiten SU vanalles voorbereiden, bedenken, schetsen etc.;
- modelleren in SU6 of SU7 met een opgetelde tijd van maximaal een half uur;
(gebruik desnoods een kookwekker en een logboek als je in deeltijd werkt)
- je inzending tussentijds als W.I.P. hier laten zien;
- gebruik van plugins bij SU;
- vragen stellen.

Wat moet:
- het model moet geheel nieuw zijn, "from skratch" dus;
- je uiteindelijke inzending (hier of via 3DW) beschikbaar stellen in 2 tot max 10 scenes, (*A);
- hier je model tonen in draadmodel en met faces, beide als image. Deze dienen voor de beoordeling.
(let dus op een goed standpunt / = camera-positie + FOV) (*B).

(*A & B) zowel A als B moet binnen de tijd van één week binnen zijn.
Alleen A wordt beoordeeld. B dient als bewijs.

Wat niet mag (wat dus niet voor de beoordeling van invloed is / kan zelfs negatief van invloed zijn):
- van buitenaf (op-)gepikte componenten van jezelf (uit het verleden) of van anderen;
- texturen (mag maar telt niet mee)

Het gaat dus zuiver om het modelleren in SU.

Maak het niet te moeilijk met aanvullende/uitbreidende regels. Gewoon beginnen.

gr.
Wo3Dan

p.s. vragen stellen etc. mag, als e.e.a. niet duidelijk is.

Profiel  

Re: [GO] Zonne-energie
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 23:15 

Wat bedoel je met 'From scratch'?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 23:19 
Site Admin

Super idee Wo3dan, eindelijk weer een beetje leven in de brouwerij ;)
Half uurtje is wel kort hoor! Maar het zal in elk geval spannende resultaten opleveren!

Fred schreef:

Geen gebruik maken van components of spulletjes uit het 3D Warehouse (of waarvandaan dan ook). Ook niet als je ze zelf hebt gemaakt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 23:22 

En moet dan alles nieuw zijn, dus niet iets dat al bestaan. En de werking ervan en technische onderdelen, moet dat er ook bij?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 0:00 

Leuk onderwerp om over na te denken!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 0:46 

Fred schreef:

Dat will zeggen: van de grond af aan opbouwend, beginnend vanaf een leeg model, lijntje voor lijntje, vlakje voor vlakje.
Met gebruikmaking van SU-tools en/of plugins.
Geen in het verleden gemaakte modellen/files/componenten of wat dan ook.
Ook niet oefenen op hetzelfde onderwerp want dat telt dus mee bij die 30 minuten.

Je mag dus wel een bijna-week gewoon tekenen en oefenen etc. aan/met wat dan ook in SU. Maar niet vast een proefmodelletje van je ontwerp maken in SU. Doe dat maar op papier of in gedachten.
Aan je model mag je (in fasen) maar 30 minuten werken.

Mocht je om te winnen (what's in the name) toch sjoemelen dan heb je er alleen jezelf mee. Geeft geen voldoening.

Laat je fantasie werken:
zonnecollector op het dak/auto op zonne-energie/varken met zonnecellen op z'n rug/wat dan ook dat met dit onderwerp te maken heeft. Graas het internet maar eens af. Het forum (wij allemaal dus) beoordelen. Het gaat dus ook om de commentaren achteraf zodat we er ook weer iets van opsteken (humor included!).

Gijs schreef:
Half uurtje is wel kort hoor! Maar het zal in elk geval spannende resultaten opleveren!

Moet ook. Dat blijkt het beste te zijn om zoiets levendig te houden. (Zie engelstalig forum)
Een model dat niet af is kan toch winnen van een minder ontwerp dat af is. Iedereen bepaalt mee.

O ja, de prijs: een zinnig voorstel voor een volgend onderwerp. Waarover we het dan weer eens moeten worden.
Maar de winnaar heeft hierover behoorlijk wat in de melk te brokkelen.

Wo3Dan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 2:12 

Succes jongens. :goodjob:
Ben heel erg benieuwd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 2:38 

truffel schreef:
Succes jongens. :goodjob: Ben heel erg benieuwd.

Hoezo "Succes jongens."..... Je doet toch zeker mee?
Of je leert er van, of je vaagt ons weg met je (half-)uitgewerkte idee.
Maar dat half uurtje zet je wel goed aan het denken en levert je sowieso wat op!!!!! Al was het alleen al de opbouwende kritiek en het commentaar. :good:
We wachten dus met smart ook op jouw inzending. 8)

Wo3Dan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 17:14 

Ik heb even snel wat getekend, ik zat net iets onder een half uur. Het is een solar cooker, een apparaat waarmee je eten kan verwarmen en water kan koken op plekken waar geen gas of stroom is. Wordt gebruikt in bijvoorbeeld 3e wereld landen. Weer eens wat anders dan de moderne zonnepanelen die je hier in Nederland ziet ;)

Afbeelding

Afbeelding van draadmodel en het model op 3D warehouse komen nog, heb ik nu even geen tijd voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 17:25 

Leuke hoor!

Ik zit al een tijdje te denken wat je in hemelsnaam moet maken met van die rechte zonnepanelen, maar dit is een leuke.
Ik ga ook maar eens zoeken naar wat er allemaal bestaat op zonne-energie ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 22:21 

Hoi S1mon, je hebt m'n idee "gepikt" :? . Maar ja, je was er snel bij en er blijft nog genoeg over.
Ziet er trouwens goed uit, die 30min.-"pressurecooker" van je :good: .

Wo3Dan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 14:29 

s1mon schreef:
Ik heb even snel wat getekend, ik zat net iets onder een half uur. Het is een solar cooker, een apparaat waarmee je eten kan verwarmen en water kan koken op plekken waar geen gas of stroom is. Wordt gebruikt in bijvoorbeeld 3e wereld landen. Weer eens wat anders dan de moderne zonnepanelen die je hier in Nederland ziet ;)

Afbeelding

Afbeelding van draadmodel en het model op 3D warehouse komen nog, heb ik nu even geen tijd voor.

Leuke oplossing. Ik ken dit systeem al een tijdje, maar in werkelijkheid werkt dit apparaat niet. Het ligt niet aan het apparaat zelf, maar aan het tijdstip waarop mensen gaan eten in Afrika. Vaak beginnen ze het eten te bereiden als het donker begint te worden, waarop dit systeem dus niet meer werkt, desalniettemin een erg leuke oplossing.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2009, 12:34 

Nou, dat bewees maar weer eens dat ik nog heel veel te leren heb op SU-gebied...
Allereerst al even lastig om te verzinnen wat ik uberhaupt wilde maken, kwam iets tegen van een fontein op zonne-energie, maar die sprak me niet echt aan, en kwam toen uit bij een lashelm waar ik tijdens een cursus mee heb mogen werken.
(werkt op zonne-energie, slaat automatisch op donker als je begint te lassen en voedt zich hierna met dit licht)
Het idee was er dus. Nu alleen de uitvoering nog.
Foto's op internet gezocht, iets van een voorkant en iets van de zijkant en dan geprobeerd om een blok te maken dat aansloot bij deze maten. Het geheel van beide kanten overgetrokken, pushpull gebruikt en intersect en daarna gaan wissen wat ik niet nodig had.
Nu had ik de grove vorm waarmee ik verder moest, maar toen liep ik dus vast. (en was toen al ruim over de tijdslimiet heen ook volgens mij).
Wel een leuke manier in ieder geval om 'gedwongen' te worden om na te denken hoe je iets op kunt lossen (want dit is eigenlijk wel de manier zoals ik die ook gebruik bij het beeldhouwen. Een (rechthoekig) stuk steen, tekening aan een kant zetten, alles wegslijpen tot aan de lijn, kwartslag draaien, de andere tekening erop (wat dan al moeilijk is omdat de steen dan uiteraard niet meer recht loopt) en ook weghalen. Dan heb ik ook de grove vorm en dan begint hetzelfde moeilijke werk wat ik in SU dus ook niet zo maar op weet te lossen. (maar wat ik eigenlijk wel wil weten omdat ik dan mijn beelden vast kan zien in SU voordat ik met de slijptol aan de slag ga).
Hoe dan ook, hier mijn poging in deze opdracht (die dus ruim over de tijd is gegaan)
De gewone tekening, het draadmodel en een tekening van wat ik eigenlijk probeerde te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2009, 14:33 
Site Admin

De week is alweer voorbij...

ik heb net ook even iets gemaakt, mensen met een buitenzwembad hebben ook vaak wel een schuur, aanbouw of iets dergelijks. Een hele makkelijke en goedkope manier voor warm water in je zwembad is een dikke slang (donkerkleurig) over je dak te leggen, de zon doet de rest, elk half uur kun je bij 100 m1 slang (ongeveer weergegeven in dit model) 200 liter heet water aftappen.

WIP:
Afbeelding

Model SU:
Afbeelding

Draadmodel:
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jan 2009, 19:32 
Site Admin

In feite zijn zowel Fens als Respect te laat met inleveren... :vraag:
Maar aangezien we anders wel erg weinig deelnemers hebben zullen we maar tot vanavond 24:00 uur doorgaan?
Ikzelf heb nog niks (komt ook niks meer denk ik). Toch een behoorlijk lastig opdracht. Ik wil niet iets simpels maken (geen zonnepanelen). Iemand nog een ideetje?

Gijs

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]