Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Een foto van een beeld
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 15:46 

Hoi medetekenaars,

Ik zag net een render langskomen van een Ferrari en dat triggert me om mijn post hier ook te plaatsen (eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hem al op het andere forum had geplaatst maar hier zitten ook veel experts dus hier ook maar even posten).

Een aantal jaar terug heb ik voor vrienden een beeld gemaakt van 2 soorten steen ter nagedachtenis aan hun opa.
Toen dat beeld af was, heb ik geprobeerd dit vast te leggen door een foto te maken met een spiegel op de achtergrond maar die werd niet zoals ik hoopte. Inmiddels staat het beeld bij hun en doe ik het maar met mijn gemaakte foto maar nu ik SU een beetje ken en de meest mooie plaatjes zie van modellen (alsof het foto's zijn, zo mooi), dacht ik bij mezelf dat ik dus ook wel zo iets zou moeten kunnen maken. Model, spiegel op de achtergrond, juiste belichting en 'schieten maar'.
Ik heb inmiddels wel al wat antwoorden gehad op het andere forum dus die vragen zal ik hier niet meer stellen maar ik heb nog wel wat problemen waar ik niet uitkom:

"1 mooie foto van het beeld"
Ik heb een model gemaakt van het beeld zoals ik de foto wil hebben, maar dit is nog gewoon in SU zonder te kiezen voor kleur of materiaal.
Als ik hier een afbeelding van maak in Kerkythea, dan wordt deze een soort wit en blauw met een roze lucht.
Mijn originele beeld is echter van belgisch hardsteen en turks marmer (zie de bovenste foto op http://home.tiscali.nl/beeldhouwer/htm_bld83.htm)
Hoe zou ik dit zo realistisch mogelijk in mijn model kunnen krijgen (en doe ik dat dan in SU, of laat ik het model daar zo basic mogelijk en doe ik dat in Kerky?

Ik heb inmiddels te horen gekregen hoe ik een spiegel kan maken (of beter, kan simuleren) waardoor ik dus de voor- en achterkant tegelijk kan laten zien, maar wat maakt nou een mooie foto (hulp gezocht dus bij de artistieken onder ons). Zet ik het beeld neer en zet ik er een vierkante spiegel achter of een ronde, of moet ik zelfs 2 spiegels neerzetten en fotografeer ik dan van hoog naar laag of horizontaal of ...?
En hoe kan ik het het beste doen met licht, ga ik licht toevoegen, en waar vandaan dan, of zet ik het gewoon 'buiten' en gebruik ik dan gewoon de zon?

Als ik eenmaal weet hoe de opstelling voor de foto moet zijn, hoe zou ik Kerky dan in moeten stellen om hier ook een mooie render van te krijgen?
kerky heb ik tot nu toe alleen maar op de basale manier gebruikt als:
'file / open / opa.xml',
'insert / model / basics / infinite plane
'start render / current view / 640x480 / photonmap-quick en dan maar starten.(of een hogere resolutie).
Dit ziet er op zich al mooi uit, maar nog niet realistisch. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren?

"Een animatie van het beeld"
Als ik eenmaal weet hoe ik een mooie render kan krijgen van het beeld, dan wil ik eigenlijk nog een stapje verder gaan, door een animatie hiervan te maken. Dit wil ik doen door als het ware om het beeld heen te draaien.
Ik weet hoe ik in SU scenes kan maken (ik heb er nu 4 gemaakt: 1 van voren, 1 van links, 1 van achter en 1 van opzij) en in Kerky weet ik hoe ik een 'nieuwe camera' kan maken die van scene 1 naar 2, naar 3, naar 4 en terug naar 1 gaat. Op deze manier wilde ik een render maken van deze cameraview waardoor er -tig plaatjes worden gemaakt die ik met een ander programma dan wel weer kan samenvoegen tot animatie.
Mijn probleem hierbij: als ik in Kerky vast kijk hoe de animatie eruit zou gaan zien met 'goto/follow', dan blijkt dit heel anders te worden dan ik wil.
Ik wil eigenlijk om het beeld heen lopen en steeds op dezelfde afstand blijven tot het beeld, waarbij het beeld steeds in het midden blijft staan.
op de manier die ik nu heb gebruikt, lijkt de camera echter een scherpe bocht te maken om even later een kwartslag verder uit te komen en het beeld weer in het midden te zien. Hierna gaat hij naar de volgende cameraplek maar hierbij gaat het object ook weer uit beeld.
Ik heb een soortgelijk probleem eerder gehad en toen werd als oplossing aangedragen om meer scenes in te voegen maar hoeveel zou ik er dan moeten doen voor een 360-graden draai en is het niet op een makkelijke manier mogelijk om de beweging van de camera te beinvloeden?

het zijn veel vragen maar als ik dit onder de knie heb, kom ik volgens mij een heel stuk verder in mijn hobbie dus alle tips en truucs zijn welkom!

O ja, op het andere forum heb ik de 2 skp's gepost die ik gebruik voor dit probleem, 1 hele simpele met de 2 stenen gewoon op elkaar (alle lijnen die daardoor niet zichtbaar zijn ook echt verwijderd in het model) en de andere met de 2 stenen los van elkaar waar ik ook een foto (of zelfs animatie) van wil maken:
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... 22#p120452

grote groet,

Fred.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Een foto van een beeld
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 16:52 
Site Admin

Om je een beetje wegwijs te maken in Kerkythea, zou ik je ten eerste aanrade om dit topic goed door te lezen: http://sketchupforum.nl/forum/viewtopic.php?t=390
Laat maar horen als je daarna nog vragen hebt.

Leuk beeld trouwens!!

PS: De bestanden op SketchUcation zijn alleen te downloaden voor leden ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 17:32 

Hoi Gijs,

die thread ga ik er inderdaad ook weer even bij pakken. (was een oude bekende van me, sterker nog, volgens mij is dat degene waardoor ik bekend ben geworden met KT, het exporteren en renderen, bedankt daarvoor!

Maar als ik dan inderdaad nog een vraag mag stellen: ik weet niet of jij die skp kon downloaden, maar als je daarin kijkt in SU, en je switcht van Scene 1 naar 2 etc, dan verloopt dat perfect, alsof het beeld op een draaischijf staat die ronddraait.
Als je hiervan een xml maakt en die naar KT exporteert en je daar kijkt hoe het dan loopt, als je een extra camera maakt van scene 1, 2, 3 en 4 en dan kijkt bij het vooruitzicht, dan is dat zo totaal anders, is het niet ergens te sturen hoe de camera beweegt van scene 1 naar scene 2? (afgezien van het tussenvoegen van nog meer camera's)
Ik kan in SU wel bijvoorbeeld 8 scenes gaan maken (extra camera tussen bijvoorbeeld 'front' en 'left' in, maar dan lijk ik nog steeds geen controle te hebben over de periode tussen camera 1 en (nieuwe) 2.
met 8 camera's zal de beweging dan wel minder fladderend zijn, maar nog steeds 'willekeurig'. Is dit niet beinvloedbaar? (anders dan door extra scenes tussen te voegen?)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 21:24 

Hoi Gijs, en/of anderen,

ik ben weer bezig met mijn opa-beeld, en probeer nu een eenvoudige spiegel erachter te plaatsen maar het lukt me toch niet helemaal :oops:
Ik heb je handleiding erbij gepakt die eerder werd genoemd en probeer deze te volgen maar ergens ga ik dus scheef.
Ik heb in SU een rechthoek gemaakt achter het beeld en deze naar achteren gepushpulld (spiegel van 1cm dik dus),
heb het voorste vlak color_001 gemaakt en heb het 'in-model' icoontje gevonden (was even zoeken want ik had het paintbucket al gesloten ;-)
daarna heb ik het geexporteerd naar KT en daar weer geopend en ik zie mijn beeld plus rechthoek.

Ik zie nu links een kolom met de naam van het model en daaronder 'models' en 'spiegel',
deze rechts-klik ik en kies edit materials.
ik maak hiervan dielectric/glass maar nu kan ik niet 'reflection color' vinden...?
In de rechthoek 'reflectance/transmittance' zie ik de volgende dingen staan:
- reflection (zonder waarde erachter en lijk je ook niets in te kunnen vullen)
- refraction (idem)
index of refraction, staat op 1.000
dispersion, staat op 0.000
N-K File, is niet ingevuld
Fresnel, dat vinkje haal ik weg.
Kies voor apply en sluit venster.
Nu ga ik renderen, maar de spiegel blijft nu zwart, ook in mijn gerenderde afbeelding...
Enig idee wat ik verkeer doe?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 21:37 
Site Admin

FenS schreef:
ik maak hiervan dielectric/glass maar nu kan ik niet 'reflection color' vinden...?

Daar gaat het "mis". Als je de tutorial volgt moet je geen material op het vlak toepassen (behalve de grijze kleur in SU). In Kerky kies je voor Edit material en pas je dus alleen de dingen aan die in de tutorial zijn genoemd.

Ik heb nu verder even geen tijd (morgen SE's :( ), maar als het je morgen niet lukt zal ik het even iets duidelijker proberen uit te leggen.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 22:44 

Oké, dan ga ik het nog eens proberen zonder materiaal te editen (misschien verkeerd opgevat door me, maar er staat wel zoiets van 'klik op edit material, en kies dielectric/glass'.
Ik ga nog wel eens wat proberen.
Succes morgen met je SE's! (merk aan mezelf dat ik 'veel te veel' tijd aan SU besteed, hoop dat bij jou je SE's er niet onder lijden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 23:43 
Moderator

Ik gebruikte ook altijd Kerky, maar ben snel overgestapt naar Artlantis..
Zou je natuurlijk ook kunnen proberen, een stuk makkelijker (vind ik persoonlijk) :D

jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2009, 23:50 
Site Admin

FenS schreef:
maar er staat wel zoiets van 'klik op edit material, en kies dielectric/glass'.

Ik zal het morgen eens nalopen.
Citaat:
merk aan mezelf dat ik 'veel te veel' tijd aan SU besteed, hoop dat bij jou je SE's er niet onder lijden?

Tjah, zoals je ziet zit ik nu toch weer op de computer, terwijl ik eigenlijk nog wel even mijn boek had kunnen doorlezen :engel:

j0rdyyy schreef:
Artlantis..
Zou je natuurlijk ook kunnen proberen, een stuk makkelijker

Maar die kost wel geld ;) Tenzij je het niet erg vindt om een groot lelijk logo in beeld te hebben...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2009, 9:29 
Moderator

gijs schreef:
j0rdyyy schreef:
Artlantis..
Zou je natuurlijk ook kunnen proberen, een stuk makkelijker

Maar die kost wel geld ;) Tenzij je het niet erg vindt om een groot lelijk logo in beeld te hebben...

Dat is niet helemaal waar.. Ik heb toch ook niet zo'n logo in beeld?
Je kunt een studentenlicentie aanvragen bij studio88bv (volgens mij was het zoiets) en dan mag je het een jaar gratis gebruiken. (zonder logo :P )

Jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2009, 10:13 

Nou, ik zou zoiets best willen bestuderen, maar om mezelf dan een student te noemen, gaat net iets te ver waarschijnlijk :-)

Nu ben ik toevallig na SU op KT uitgekomen en dat vind ik prima. Had net zo goed Artlantis kunnen zijn waarschijnlijk.
Denk dat beide programma's veeel meer kunnen dan dat ik ooit zal gebruiken, maar dat heeft Word bijvoorbeeld ook en daar maak ik ook vrolijk gebruik van. Als ik dus maar een beetje weet hoe ik met KT een mooi plaatje kan maken, dan ben ik waarschijnlijk al tevreden. Wordt dus tijd dat ik daar ook eens in ga duiken (alleen is een avond zo om en er zijn helaas nog meer dingen die ik moet doen behalve tekenen ;-)
Denk dat dit beeld een goeie studiecase voor me zou zijn wat ik zou kunnen gebruiken voor mijn beeldhouwactiviteiten.
- makkelijker om in SU zo'n beeld even snel te maken om te zien of dat zou kunnen dan het meteen te moeten maken van piepschuim en na een hoop troep te merken dat het toch niet klopt/kan.
- een mooie foto van het (gewenste) eindresultaat maken
- animatie van het beeld zodat ik later kan laten zien hoe het zou worden/geworden is
Klinkt makkelijk maar om dit voor elkaar te krijgen moet je toch flink wat basisbeginselen kennen maar ach, daar hebben we de handleidingen en forum voor :goodjob:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 14:38 

gijs schreef:
FenS schreef:

Daar gaat het "mis". Als je de tutorial volgt moet je geen material op het vlak toepassen (behalve de grijze kleur in SU). In Kerky kies je voor Edit material en pas je dus alleen de dingen aan die in de tutorial zijn genoemd.

Ik heb nu verder even geen tijd (morgen SE's :( ), maar als het je morgen niet lukt zal ik het even iets duidelijker proberen uit te leggen.

Succes!
Gijs

Hoi Gijs,

het laat me toch niet los, dus maar weer een poging gedaan, maar ik kom er echt niet uit.
Ik heb in SU een rechthoek gemaakt, recht omhoog en daarvoor een kubus getekend met een uitstulping als testobject.
Ik heb de spiegel gekleurd met color_001 en heb dit volgens mij op de juiste manier spiegel2 genoemd.
Het geheel exporteer ik naar KT en daar zie ik inderdaad links een spiegel2 genoemd worden. (rechts zie ik het wireframe van mijn tekening en links staat an
spiegeltest
- Models
....spiegel2
....FrontFace
- Lights
....Sun
- Cameras
....##current view

Vanaf dit punt ga ik verder met je handleiding en doe ik
1. Klik met rechtermuisknop op materiaal en kies 'edit material'. Op dat moment kom ik in een nieuw scherm 'Material Editor' en zie ik onder een "witte bol met geelblauwe blokjes-onderkant' de tekst [matte /phong] staan.
2. druk met rechts op [matte / phong] in het shadervenstertje en kies [dielectric / glass].
Ik druk rechts en zie dan meerdere keuzes die allemaal beginnen met 'set', bedoel je die?
Ik kies dan voor 'set dielectric/glass'. Nu is links de tekst [matte/phong] veranderd in [dielectric/glass]
3 verander de reflaction color naar 1.000 en zet het vinkje voor Fresnel uit.
Hier ben je me kwijt want rechts van de (inmiddels zwarte) bol met daaronder blauw/gele vlakken staat een blokje met de titel 'reflectance/transmittance, met 6 keuzes waarvan de eerste 2 (reflection en refraction) niet ingevuld zijn, maar ook niet ingevuld kunnen worden. Wel kan ik de Index of Refraction (die nu op 1.000 staat) wijzigen of de 'dispersion' (die nu op 0.000 staat. N-K-file staat niet ingevuld en Fresnel staat aangevinkt, die kan ik uitzetten.
Zit ik nou op een ander scherm of is dit bij Kerkythea 2008 Echo Edition gewijzigd en moet ik ergens anders iets doen?

Ben benieuwd,

Fred.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 14:53 
Site Admin

De Getting Started is idd voor Kerkythea 2007, maar ik denk dat het voor 2008 ook nog werkt. Ik zal eens een keertje kijken of alles nog klopt met 2008.

Nadat je het model in Kerkythea hebt geladen druk je eerst op de v-toets om de vlakken op te vullen. Je ziet nu ook de kleuren (weet niet of het wat uitmaakt, maar het is ieg handig om te doen).

Let ook op dat je bij het renderen geen Clay render maakt. Dan zie je alles in een soort klei kleuren (en geen weerspiegelingen!)...

Stap 1, zet Matte/Phong naar Dielectric/Glass.
Afbeelding

Stap 2: zet Reflaction naar 1.0 en vink Fresnel uit.
Afbeelding

Laat even weten of er iets is dat er anders uiziet bij jou.
Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 15:01 
Site Admin

Druk hierna wel op apply changes.

In je scherm zie je nog niets van deze spiegels (wel de vorm, niet de reflectie), pas als je je plaatje renderd, zie verdere stappen in de tutorial zul je de spiegel zien reflecteren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 15:50 

Hoi Gijs, Respect,

begin me nu inderdaad af te vragen of ik niet in een heel ander scherm ben beland.
Bij mij ziet het er als volgt uit:

[edit: grotere afbeelding]
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door FenS op 11 jan 2009, 15:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2009, 15:52 
Site Admin

FenS schreef:
Bij mij ziet het er als volgt uit:

Afbeelding

Kan je hem iets groter uploaden? Ik geloof overigens dat dit de layout van 2008 is ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]