Hoi medetekenaars,
Ik zag net een render langskomen van een Ferrari en dat triggert me om mijn post hier ook te plaatsen (eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hem al op het andere forum had geplaatst maar hier zitten ook veel experts dus hier ook maar even posten).
Een aantal jaar terug heb ik voor vrienden een beeld gemaakt van 2 soorten steen ter nagedachtenis aan hun opa.
Toen dat beeld af was, heb ik geprobeerd dit vast te leggen door een foto te maken met een spiegel op de achtergrond maar die werd niet zoals ik hoopte. Inmiddels staat het beeld bij hun en doe ik het maar met mijn gemaakte foto maar nu ik SU een beetje ken en de meest mooie plaatjes zie van modellen (alsof het foto's zijn, zo mooi), dacht ik bij mezelf dat ik dus ook wel zo iets zou moeten kunnen maken. Model, spiegel op de achtergrond, juiste belichting en 'schieten maar'.
Ik heb inmiddels wel al wat antwoorden gehad op het andere forum dus die vragen zal ik hier niet meer stellen maar ik heb nog wel wat problemen waar ik niet uitkom:
"1 mooie foto van het beeld"
Ik heb een model gemaakt van het beeld zoals ik de foto wil hebben, maar dit is nog gewoon in SU zonder te kiezen voor kleur of materiaal.
Als ik hier een afbeelding van maak in Kerkythea, dan wordt deze een soort wit en blauw met een roze lucht.
Mijn originele beeld is echter van belgisch hardsteen en turks marmer (zie de bovenste foto op
http://home.tiscali.nl/beeldhouwer/htm_bld83.htm)
Hoe zou ik dit zo realistisch mogelijk in mijn model kunnen krijgen (en doe ik dat dan in SU, of laat ik het model daar zo basic mogelijk en doe ik dat in Kerky?
Ik heb inmiddels te horen gekregen hoe ik een spiegel kan maken (of beter, kan simuleren) waardoor ik dus de voor- en achterkant tegelijk kan laten zien, maar wat maakt nou een mooie foto (hulp gezocht dus bij de artistieken onder ons). Zet ik het beeld neer en zet ik er een vierkante spiegel achter of een ronde, of moet ik zelfs 2 spiegels neerzetten en fotografeer ik dan van hoog naar laag of horizontaal of ...?
En hoe kan ik het het beste doen met licht, ga ik licht toevoegen, en waar vandaan dan, of zet ik het gewoon 'buiten' en gebruik ik dan gewoon de zon?
Als ik eenmaal weet hoe de opstelling voor de foto moet zijn, hoe zou ik Kerky dan in moeten stellen om hier ook een mooie render van te krijgen?
kerky heb ik tot nu toe alleen maar op de basale manier gebruikt als:
'file / open / opa.xml',
'insert / model / basics / infinite plane
'start render / current view / 640x480 / photonmap-quick en dan maar starten.(of een hogere resolutie).
Dit ziet er op zich al mooi uit, maar nog niet realistisch. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren?
"Een animatie van het beeld"
Als ik eenmaal weet hoe ik een mooie render kan krijgen van het beeld, dan wil ik eigenlijk nog een stapje verder gaan, door een animatie hiervan te maken. Dit wil ik doen door als het ware om het beeld heen te draaien.
Ik weet hoe ik in SU scenes kan maken (ik heb er nu 4 gemaakt: 1 van voren, 1 van links, 1 van achter en 1 van opzij) en in Kerky weet ik hoe ik een 'nieuwe camera' kan maken die van scene 1 naar 2, naar 3, naar 4 en terug naar 1 gaat. Op deze manier wilde ik een render maken van deze cameraview waardoor er -tig plaatjes worden gemaakt die ik met een ander programma dan wel weer kan samenvoegen tot animatie.
Mijn probleem hierbij: als ik in Kerky vast kijk hoe de animatie eruit zou gaan zien met 'goto/follow', dan blijkt dit heel anders te worden dan ik wil.
Ik wil eigenlijk om het beeld heen lopen en steeds op dezelfde afstand blijven tot het beeld, waarbij het beeld steeds in het midden blijft staan.
op de manier die ik nu heb gebruikt, lijkt de camera echter een scherpe bocht te maken om even later een kwartslag verder uit te komen en het beeld weer in het midden te zien. Hierna gaat hij naar de volgende cameraplek maar hierbij gaat het object ook weer uit beeld.
Ik heb een soortgelijk probleem eerder gehad en toen werd als oplossing aangedragen om meer scenes in te voegen maar hoeveel zou ik er dan moeten doen voor een 360-graden draai en is het niet op een makkelijke manier mogelijk om de beweging van de camera te beinvloeden?
het zijn veel vragen maar als ik dit onder de knie heb, kom ik volgens mij een heel stuk verder in mijn hobbie dus alle tips en truucs zijn welkom!
O ja, op het andere forum heb ik de 2 skp's gepost die ik gebruik voor dit probleem, 1 hele simpele met de 2 stenen gewoon op elkaar (alle lijnen die daardoor niet zichtbaar zijn ook echt verwijderd in het model) en de andere met de 2 stenen los van elkaar waar ik ook een foto (of zelfs animatie) van wil maken:
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... 22#p120452grote groet,
Fred.