Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
  Afdrukweergave

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 12:19 

Eigenlijk is mijn 3dmodel in ware grote, maar dan van het te bouwen schaalmodel.
De tekening die ik in SU heb geladen is een spantenteking voor een schaalmodel 1/25, dus 100 cm lang.
De opbouw die ik in mn andere model heb heb ik opgemeten aan de hand van het origineel en alles door 25 gedeeld, maar zoals je zegt kan ik beter proberen ware grote te nemen en als ik de opbouw erop heb kan ik altijd nog het resultaat weer verkleinen tot schaalmodel.

In de opbouw gooi ik de boeiing en berghouten toch weer weg, zodat deze opnieuw gemaakt worden.

Het werken met lagen had ik gedaan omdat ik steeds ruzie kreeg met het groeperen, en in de lagen kan ik mischien ontdekken welke lijntjes er "fout"zijn.
De lagen zijn makkelijk om te zetten naar 1 laag

Ik was tegelijk met jouw post een vraag aan het posten.
Is het mogelijk om nu bijv. spant 1 als 1 groep te maken en spant 1 en 2 samen als groep 2?

Spant 1 tm 5 heb ik los, nu alleen nog uitvinden hoe dat draaien precies werkt :p
Soms lukt het me maar hoe weet ik nog niet precies.

Eerst ga ik proberen mn model te vergroten naar 20m.

Bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 12:53 

Het casco is nu 20 meter is SU.
Daar gaan we verder mee werken :goodjob:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 13:14 
Site Admin

Interessant project Michiel!
pergotje schreef:
Is het mogelijk om nu bijv. spant 1 als 1 groep te maken en spant 1 en 2 samen als groep 2?

Ja hoor. Selecteer eerst spant 1 en maak er een groep van. Selecteer dan zowel spant 2 als de groep spant 1 en maak vervolgens van deze selectie een groep.

Groetjes,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 13:59 

Michiel,

Je kan inderdaad groep Spant 1 samen met groep Spant 2 weer groeperen.
In DIE nieuwe groep is de groep Spant 1 dan een geneste groep.
Je kan hiermee doorgaan tot je de draad helemaal kwijt bent. Vraag je dus af of het wel zinvol is!!!

Ik heb wat opmerkingen bij je model.
Je hebt soms niet Layer0 als actieve laag. Je tekent dan in een andere laag. Mijn (en Google's) advies is om dit niet te doen. Laat ALTIJD laag Layer0 actief. Daar teken je in. Dan groepeer je e.e.a in groepen en componenten. DIE wijs je toe aan (voor jou) logische lagen. Anders loop je beslist vast, geloof me.
Ik zie nu al dat e.e.a. redelijk ontspoort.

Je kan je laagnamen wijzigen. Wijzig Spant 1 in Spant 1 met één extra spatie. enz. Dan worden je spantlagen ook netjes gesorteert weergegeven. (anders komen spant 10, 11, 12 en 13 voor spant 1).

Breng je model beter NU op orde voor je te ver doorgaat en er veel meer werk aan hebt!!!!!!!

Er volgen later nog wel meer opmerkingen

(Variabele onduidelijke spantafstanden?)

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 14:23 

De spantplaatsen staan in de tekening, geen vaste afstanden.

Dit omdat de tekening van een model is (zusterschip), niet van het origineel.
Daar is na 80 jaar helaas niks van te vinden.

Inmiddels had ik de overige lagen al verwijderd en werk al in laag 0.
Het samenvoegen van spanten is nodig bij spant 6,7,8 en 9, die elkaar meerder keren snijden.
Verder niet, maar het ging om het voorbeeld bij spant 1, die zijn beter te zien :p

Draaien van de spanten blijft lastig, maar ik geloof dat ik dat ook door heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 16:17 

Inmiddels heb ik een kielbalk geplaatst.
Op deze kielbalk liggen de spanten, tot nu toe 8 stuks van de 13.
De andere spanten krijg ik nog niet allemaal netjes los.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=3b3ab6b72d3e492cb3edd9e5789e199d

Spant 8 liep van boven weer wat naar binnen, dat is ook gelijk even verholpen.

Ik werk nu met alle lijnen in layer nul, alleen de groepen van de spanten en de kielbalk zitten in een eigen laag.

Nu alleen even zoeken waarom ik die laatst spanten niet los krijg.
Ik heb de lijnen allemaal in extreme closeup bekeken, vele ook even gewist en opnieuw getekend.

Mischien toch maar even kijken of driehoekjes wel lukt en of ik zo de verkeerde lijntje kan ontdekken.
Uiteraard wil ik de spanten in 1 vlak houden zover mogelijk dus de driehoekjes zijn tijdelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 22:10 

De spanten staan op hun plek.

Ik ben nu bezig met de spanten voor te bereiden voor het dek.
Oftwel de bovenste lijnen passend maken.

@Wo3Dan
Heb je tips voor me hoe ik de huidplaten kan plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 8:36 

pergotje schreef:
......
@Wo3Dan. Heb je tips voor me hoe ik de huidplaten kan plaatsen?

Je spanten staan dus niet op regelmatige afstanden. En ze bestaan uit een variabel aantal bogen met veel segmenten. Dus een zéér groot EN wisselend aantal endpoints per spant. Maar goed, ze zien er overtuigend uit.

Normaal, als je tussen twee krommen een "vloeiend oppervlak wil maken, dan kan je dat handmatig doen door corresponderende endpoints met elkaar te verbinden en ook per twee opvolgende de diagonaal ertussenin. Dit wordt "stitchen" genoemd. Al deze lijnen geef je vervolgens de eigenschap soft en smooth, met de 'Eraser' tool+[Ctrl].

In jouw geval zou dat ondoenlijk zijn.
Ik kan me voorstellen dat je in ieder geval de hoofd waterlijnen intekend, vloeiend en met niet te veel
segmenten per boog.
Stel bij spantafstand 1m -> 2 segmenten / bij spantafstand 1.5m -> 3 segmenten / bij 2m -> 4 segmenten, enz.
Teken daartussen nog meer waterlijnen (*) zodat je op niet te grote regelmatige verticale afstanden een waterlijn hebt die de vorm van het schip weergeven. Ze bevatten dus ook de kromme-informatie van de spanten. Dat is essentiëel.

Pas in deze fase kan je met stitchen een vloeiende huid suggereren.

(*) intersecten van horizontale vlakken met spantVLAKKEN geeft de punten waardoor de vloeiende waterlijnen moeten lopen.

Je ziet, je moet een correct spantenplan hebben om in alle opzichten straks een vloeiende huid te vormen zonder deuken.

Ik hoop dat je het kan volgen en nog niet ontmoedigd bent.
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 8:42 

Michiel,

p.s. Het stitchen van de waterlijnen zou grotendeels goed moeten kunnen met de 'Sandbox' tool 'From Contour'. Je waterlijnen hebben over grote lengten goed corresponderende punten. Dat scheelt alweer een slok op een borrel.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 22 sep 2009, 11:58 

Citaat:
Ik hoop dat je het kan volgen en nog niet ontmoedigd bent.
Wo3Dan

Ik kan aardig volhouden maar zal je verhaaltje eerst even uitprinten en 3x doorlezen voor ik er aan begin :shock: :lol:

Ik zal het bovenaanzicht ook in stukken knippen en kijken of die een beetje over de waterlijnen willen vallen.
In ieder geval kan ik nu het dek al afmaken als ondergrond voor mn andere model met de opbouw en ondertussen lekker klooien met deze.

Bedankt en je hoort het wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 9:14 

@Wo3Dan

Het lukt me niet echt om de waterlijnen vloeiend te krijgen.

Heb je wel eens gebruik gemaakt van het programma DelftShip?
Hier is net als SU een gratis versie van en is helemaal afgestemd op schepen en vooral rompen.
Dit zou een kwestie moeten zijn van spanten, zij en bovenaanzicht in de juiste schermpjes te plaatsen en dan de puntjes naar de juiste plaats slepen.
Als je de lengte en breedte invult, wordt verder alles berekend zoals volume/ draagvermogen.
Stabiliteitrekeningen zijn ook mogelijk.
En het beste is, je kan decomplete romp weer in SU gebruiken.

Hier ga ik dus eerst maar eens mee stoeien.
Als dat gelukt is kan ik in SU verder.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 12:59 

Michiel,

Ik ken het programma DelftShip wel. Heb er echter nog nooit mee gewerkt. Het gevaar van schepen is dat als je er eenmaal aan begint, je er volledig verslaafd aan kan raken. :rofl:

Hoezo lukt het niet met de waterlijnen? Is de uitleg niet duidelijk? Of corresponderen de spanten toch niet goed met de nodige waterlijnen? Je weet het, je kan overtuigende spanten en waterlijnen op tekening hebben staan maar ze moeten ook punt voor punt kloppen met elkaar.

Als je wil kan ik binnenkort een opzetje maken met enkele opvolgende spanten, ter verduidelijking.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 14:44 

Als je me wilt helpen graag, maar als het werkelijk in DelftShip lukt is dat waarschijnlijk nog makkelijker en strakker.
Dat zou een kwestie zijn van in drie schermen de lijnen verzetten tot ze gelijk met het lijnenplan liggen.

En de onderzoeksresultaten die automatisch berekend worden zoals de volheid van het schip zijn leuk voor evt. berekeningen over de rompsnelheid en die gein :P

Nu heb ik aan de kop een punt om van af te meten en de gangboorden en berghouten kunnen gedaan worden.
Dus het is zeker niet voor niks geweest al zou ik in DS opnieuw beginnen.

Nu ga ik even met het voordek stoeien en een ondergrond voor de opbouw maken.
Vanavond met DS stoeien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]