pergotje schreef:
......
@Wo3Dan. Heb je tips voor me hoe ik de huidplaten kan plaatsen?
Je spanten staan dus niet op regelmatige afstanden. En ze bestaan uit een variabel aantal bogen met veel segmenten. Dus een zéér groot EN wisselend aantal endpoints per spant. Maar goed, ze zien er overtuigend uit.
Normaal, als je tussen twee krommen een "vloeiend oppervlak wil maken, dan kan je dat handmatig doen door corresponderende endpoints met elkaar te verbinden en ook per twee opvolgende de diagonaal ertussenin. Dit wordt "stitchen" genoemd. Al deze lijnen geef je vervolgens de eigenschap soft en smooth, met de 'Eraser' tool+[Ctrl].
In jouw geval zou dat ondoenlijk zijn.
Ik kan me voorstellen dat je in ieder geval de hoofd waterlijnen intekend, vloeiend en met niet te veel
segmenten per boog.
Stel bij spantafstand 1m -> 2 segmenten / bij spantafstand 1.5m -> 3 segmenten / bij 2m -> 4 segmenten, enz.
Teken daartussen nog meer waterlijnen (*) zodat je op niet te grote regelmatige verticale afstanden een waterlijn hebt die de vorm van het schip weergeven. Ze bevatten dus ook de kromme-informatie van de spanten. Dat is essentiëel.
Pas in deze fase kan je met stitchen een vloeiende huid suggereren.
(*) intersecten van horizontale vlakken met spantVLAKKEN geeft de punten waardoor de vloeiende waterlijnen moeten lopen.
Je ziet, je moet een correct spantenplan hebben om in alle opzichten straks een vloeiende huid te vormen zonder deuken.
Ik hoop dat je het kan volgen en nog niet ontmoedigd bent.
Wo3Dan