gijs schreef:
Ik zit geloof ik dagelijk een beetje te lang achter de pc. Omdat school weer is begonnen wil ik het graag gaan verminderen.
Hebben jullie daar (als actief pc-ers) nog tips voor? En hebben jullie ook iets van een regeling met jezelf dat je om het uur even 10 minuutjes wat anders gaat doen of zo? Reageer aub

Gijs,
Als het voor jou een probleem is of dreigt te worden dat je (te) veel achter je PC zit het volgende:
.
Wat mij betreft zou je onderscheid moeten maken in
lichamelijke en geestelijke belasting achter de computer. Het vervelende is dat ze elkaar toch ook weer sterk kunnen beïnvloeden.
- lichamelijk: let altijd op een goede houding als je achter je PC zit. Als je (geestelijk) te veel opgaat in je werk kan je er uiteindelijk lichamelijk (R.S.I.) aan onderdoor gaan!!!
(ik heb dit helaas zelf ondervonden en kon op het laatst nog geen 5 minuten meer tekenen. Dat koste me toch wel een jaartje. Uiteindelijk ben langzaam aan weer gestart, met een kookwekker naast me, steeds max. 5 minuten, voorzichtig opbouwend. Nu gaat het weer redelijk maar R.S.I. laat je niet meer los)
Naar de juiste werkhouding zal je zelf onderzoek moeten doen (b.v. via het net), dat is strikt persoonsgebonden (lichaamslengte, scherm- en toetsenbordopstelling, beschikbare ruimte etc.).
- geestelijk: ook hier moet je opletten dat je niet tot een soort verslaving komt. Sommige mensen steken de eerste peuk ‘s ochtends op de rand van hun bed al op.
Anderen hollen naar de PC om hun email te checken. Beide gevallen lijken me problematisch, dus niet doen.
Intensief opgaan in je werk leidt tot soms verslapping van een goede werkhouding. Dit gaat vooral spelen als je lang achtereen bezig bent. Af en toe héél iets anders doen is zeker niet verkeerd.
Of je nu de hele dag achter de PC zit (b.v. voor werk) of per dag maar een uurtje, let op die werkhouding en zoek naar een juiste balans. Als je met een tijdslimiet werkt dan ben je daar misschien weer te veel op gefocust (mag ik dat minuutje nog? of is het al tijd? hè, moet ik nu echt al stoppen, verdulleme! ik ga nog even door). Ondertussen krijg je misschien toch wat spierpijn in nek en schouder en je pols doet zeer, je (muis-)hand voelt iets kouder aan, etc.
Dit relaas is vanuit mijn ervaring, (PC vanaf 1986).
Anderen hebben misschien totaal andere ideeën en/of goede tips.
p.s. nog vragen? stel ze gerust.