Rico91 schreef:
Goed... De reactie is wel doorgekomen bij mij,, ik wil alleen wel zeggen dat ik niet zo vaak opdrachten heb. En ik nog maar een studentje ben. Dus je kan moeilikk van mij verwachten dat ik iets van 60 euro per uur ga vragen voor een tekeningetje...
Maargoed misschien had ik beter niet kunnen reageren op dit topic..
Zo bedoelde ik het niet hoor.. reageren kan altijd

Maar het is meer dat als je hele lage tarieven gaat vragen je in principe het ook laat voorkomen alsof het inderdaad allemaal heel simpel is.
Kijk alles is te leren, maar daar moet je er tijd voor insteken. Dat doe jij als geen ander maar uiteindelijk is die geinvesteerde tijd ook de reden waarom je nu relatief in korte tijd wat tofs kan maken. En ik begrijp ook wel dat je geen pro-tarieven kan vragen. En wat dat betreft al netjes dat je in ieder geval geld vraagt. Hoeveel mensen die ik wel niet ken die altijd ja zeiden tegen mensen om een pc probleempje te fixen en die daar nu zoveel spijt van hebben.. je kunt zo moeilijk terug

Zelf ben ik vooral bezig met webdesign en ik heb daar best een redelijk uurtarief aan hangen waardoor ik absoluut duurder ben dan de gemiddelde pool en sommige andere (net beginnende) ZZP-ers. Maar (hoewel je dat in NL niet mag zeggen) ben gewoon wel goed in mijn vak en dat komt vooral omdat ik er al zo'n 16-17 jaar mee bezig ben. En natuurlijk zijn er klanten die dan afhaken bij en offerte maar dat zijn dan ook vaak niet de klanten die ik wil en waar ik iets moois voor kan maken. Dus die zijn beter af bij een ander. Wordt het resultaat niet beter van maar voor budget opel rij je geen ferrari.
Bedoelde met mijn post ook echt niet dat je geen 15 euro mag vragen, moet je gewoon doen. Maar als mensen blij zijn met je werk en je kan het zeker dan kan dat net zo goed 30 zijn. Zolang je geen weken bezig bent en relatief snel bent is dat ook geen probleem.
Als je gaat kijken naar hoeveel moeite mensen hebben bij het bepalen van hun uurtarief.. binnen allerlei gebieden.. ontelbaar veel topics zijn daar al over geweest. Is ook niet makkelijk te bepalen. Vind ik zelf ook, heb wel een uurtarief en aan de hand daarvan doe ik een inschatting van de uren en maak een fixed price.. maar de ene klant mailt/belt je suf en ook die tijd hoort eigenlijk bij die prijs in te zitten.
Maar mijn reactie was zeker niet bedoeld als aanval.. maar ben wel benieuwd of tegen die tijd dat je klaar bent met je studie nog een topic van jou kunnen verwachten over soortgelijk onderwerp

(of tegen die tijd besteden ze ook sketchup werk uit in India

)