SketchUpforum
http://www.sketchupforum.nl/

De juiste manier om een 'wenteltrap' te tekenen!
http://www.sketchupforum.nl/de-juiste-manier-om-een-wenteltrap-te-tekenen-t1443.html
Pagina 1 van 1

Auteur:  jvansynghel [ 17 aug 2009, 21:16 ]
Berichttitel:  De juiste manier om een 'wenteltrap' te tekenen!

Ik ben een docent voor Google SketchUp. De studenten zijn architecten, interieurarchitecten en tuinarchitecten.
Mijn bijdrage tot dit forum is een handleiding tot het tekenen van een :'Wenteltrap' met behulp van de plugin :"Screw.1_5.rb'.

Veelal wordt voor een draaitrap gestart met het tekenen van de eerste trede die dan op diverse manieren wordt gekopieerd en herhaald tot een wenteltrap. Meestal moeten daarbij heel wat overtollige lijnen worden gewist.
Ook het gebruik van de Plugin :"Spiralstair.rb" voldoet niet aan de verlangens. Zo kan met deze plugin de startpunt niet worden bepaald.

De beste manier om een wenteltrap te tekenen is met behulp van de plugin : "Screw".
Deze kan worden gedownload via: http://www.crai.archi.fr/RubyLibraryDep ... i_page.htm

De handleiding kan vrij worden gedownload via : http://www.macinfo.be/MacInfo/Voorbeeld.html

Succes!

Johan Van Synghel
http://www.macinfo.be
0032 497 533 448

Auteur:  OzBoz [ 19 aug 2009, 20:09 ]
Berichttitel:  Re: De juiste manier om een 'wenteltrap' te tekenen!

Ik heb het anders gedaan, maar er zijn vaak meerdere wegen die naar Rome leiden. Het lastige van een wenteltrap vind ik zelf niet zozeer het roteren van de treden maar meer een soepele meedraaiende leuning die dus zowel rond gaat als omhoog. Ik zie op het voorbeeldplaatje dat die in het voorbeeld ook niet echt rond loopt. Zelf ben ik wat dat betreft uiteindelijk nog wat verder gekomen: viewtopic.php?f=35&t=685 (wat scrollen naar beneden).

Auteur:  Maarten [ 22 aug 2009, 15:45 ]
Berichttitel:  Re: De juiste manier om een 'wenteltrap' te tekenen!

@ ozboz

Een meedraaidende leuning is niet zo moeilijk.
Gewoon in 2d als bovenaanzicht de leuning tekenen (als enkele lijn). Vervolgens bij entity-info het aantal segmenten van de boog flink opschroeven.
Nu hoef je alleen nog maar met de move-tool één punt van de boog de gewenste hoogte omhoog te moven, en vervolgens met de follow-me tool erlangs te gaan.
De schuine uiteinden met intersect even deleten en klaar is kees. :)

Auteur:  Wo3Dan [ 22 aug 2009, 21:52 ]
Berichttitel:  Re: De juiste manier om een 'wenteltrap' te tekenen!

Maarten schreef:
@ ozboz
Een meedraaidende leuning is niet zo moeilijk.
Gewoon in 2d als bovenaanzicht de leuning tekenen (als enkele lijn). Vervolgens bij entity-info het aantal segmenten van de boog flink opschroeven.
Nu hoef je alleen nog maar met de move-tool één punt van de boog de gewenste hoogte omhoog te moven, en vervolgens met de follow-me tool erlangs te gaan.
De schuine uiteinden met intersect even deleten en klaar is kees. :)


:o

Zo makkelijk gaat dat echt niet.
Afgezien van het feit dat de 'Follow Me' tool een twist (rotatie van het gebruikte vlak) veroorzaakt
bij gebruik langs een 3D kromme zoals een trapleuning, jouw gesuggereerde methode is nog steeds
een arc, een 2D kromme die alleen schuin staat. Het middelpunt ligt ook niet meer op de as van de spil.

Je zult ofwel een betere plugin moeten gebruiken op een juist geconstrueerde 3D-kromme, of simpelweg
de leuning handmatig moeten modelleren.

Wo3Dan

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/