Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Ik krijg een vlak niet ingekleurd
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 jul 2009, 18:30 

Ik weet dat het een beginners probleempje is, maar zou iemand mij kunnen helpen? Waarschijnlijk is het vrij simpel. Ik denk zelf dat het ligt aan het, op de één of andere manier, niet compleet zijn van het vlak.
Bvd.

Afbeelding

of http://img263.imageshack.us/i/plaatje.png/

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Ik krijg een vlak niet ingekleurd
BerichtGeplaatst: 31 jul 2009, 19:06 
Site Admin

Welkom,

mooi en duidelijk dat je er een plaatje bij post. Er is zoals ja zelf al vermoed geen vla aanwezig, je kijkt ook door het vlak heen. Soms ziet SU (tijdelijk) geen vlak indien je zelf denkt dat je wel een vlak tekend. Hierbij kun je het beste de rechte lijnen van dat vlak nogmaals overtrekken, meestal ziet SU het vlak dan wel en kun je het ook inkleuren.

indien dit niet leukt kun je weelicht het bestand ergens op internet plaatsen zodat iemand het kan bekijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2009, 22:33 

Wat ik ervaren heb is dat bij lijnen die niet recht zijn de vlakken vaak ook niet automatisch gevuld worden.
Elk vlak en elk figuur is op te delen in driehoeken en dat heb ik dus ook regelmatig moeten doen bij mijn object.

Je kunt vanuit de punt naar het eerste groene puntje op de ronde lijn gaan, als je dan wel een driehoekig vlak krijgt kun je hem op die manier vullen met driehoekjes.

Ik weet niet of er een makkelijker manier is, ik heb er nog niet veel ervaring mee.
Maar op deze manier krijg ik alle in alle richtingen gekromde vlakken ook gevuld, al moet ik soms de lijnen weer verzachten om ze niet meer te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 0:21 

pergotje schreef:
........ al moet ik soms de lijnen weer verzachten om ze niet meer te zien.

Hoi pergotje,

SU heeft niet echt moeite met gekromde lijnen (curves of arcs) om alsnog vlakken in te vullen. Het ligt in 99% van de gevallen aan de tekenaar zelf. Als het geheel een gesloten vorm is zonder "in"steeksels (lijntjes naar binnen stekend), die dus het vormen van het vlak in de weg zitten EN als de te vormen vlakken niet te priegelig klein zijn EN als alle lijnen van de omtrek in één vlak liggen, dan vormt SU een vlak. Het is meer een kwestie van secuur tekenen. Dat kost even tijd om aan te leren. Maar om nu alles in driehoekjes op te delen en dan de lijntjes weer te verdoezelen..... nee, niet doen.
Uitzonderingen zijn natuurlijk gekromde vlakken, zoals de huid van een bootje, ...sorry, van een jacht!

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 10:17 

Hallo Aparas,

Wat je beschrijft klinkt voor mij als een bekend probleem.
Zoals Wo3Dan aangeeft ligt het meestal in onnauwkeurig tekenen.
Mijn ervaring:
- Vaak wordt een ontwerp stilaan toch wel ingewikkelder, houd er rekening mee dat jij als 'ontwerper' de dingen op je scherm 'plat' ziet, zoals je denkt dat je ze graag wil hebben. SketchUp's internals zien de dingen echter matematisch en vectorieel anders...
- Wat wel wil helpen:
- ga eerst riant zoomen en orbit'en, bekijk je ontwerp van ALLE kanten, je merkt misschien al wat ontbreekt of mis is, of je merkt dat je niet in hetzelfde vlak gebleven bent.
- ga een stap terug, tracht te werken met groepen, afhankelijk van de compexiteit van je werk, rename je groepen zodat je iets herkenbaar hebt, en niet enkel group1, group2... Als het voor jou terugkerende 'items' zijn, overweeg dan ipv een group er een component van te maken...
- teken opnieuw je stuk dat niet wilde
- als het weer niet wil, maak dan de group waaraan je 'plakt' onzichtbaar (rightclick, hide, of in outline venster aanklikken en hide...)
- je zal nu enkel wat overblijft op je scherm zien, en je zou nu vooral makkelijker moeten zien dat je object ergens niet sluitend is, en dus geen 'face' (vlak) vormt, en dus ook niet kan ingekleurd worden.

P.S. Het is mij meermaals overkomen dat ik een veelhoek traceer, en dat het geen vlak wordt terwijl dit wel zou moeten... Je komt er dan vaak achter dat je lijnstukken aan iets heel anders zijn gaan 'sticken', waardoor je niet meer in hetzelfde vlak werkt, en de omtrek dus geen vlak kan vormen...

HTH :?:

Erwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 14:54 
Site Admin

Jammer genoeg is Apares na het posten van zijn vraag nooit meer op het forum geweest. Maar je weet het nooit en anders is het nog een mooi topic voor anderen met hetzelfde "probleem" ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]