Hallo Aparas,
Wat je beschrijft klinkt voor mij als een bekend probleem.
Zoals Wo3Dan aangeeft ligt het meestal in onnauwkeurig tekenen.
Mijn ervaring:
- Vaak wordt een ontwerp stilaan toch wel ingewikkelder, houd er rekening mee dat jij als 'ontwerper' de dingen op je scherm 'plat' ziet, zoals je denkt dat je ze graag wil hebben. SketchUp's internals zien de dingen echter matematisch en vectorieel anders...
- Wat wel wil helpen:
- ga
eerst riant zoomen en orbit'en, bekijk je ontwerp van ALLE kanten, je merkt misschien al wat ontbreekt of mis is, of je merkt dat je niet in hetzelfde vlak gebleven bent.
- ga een stap terug,
tracht te werken met groepen, afhankelijk van de compexiteit van je werk, rename je groepen zodat je iets herkenbaar hebt, en niet enkel group1, group2... Als het voor jou terugkerende 'items' zijn, overweeg dan ipv een group er een component van te maken...
- teken opnieuw je stuk dat niet wilde
- als het weer niet wil,
maak dan de group waaraan je 'plakt'
onzichtbaar (rightclick, hide, of in outline venster aanklikken en hide...)
- je zal nu enkel wat overblijft op je scherm zien, en je zou nu vooral makkelijker moeten zien dat je object ergens niet sluitend is, en dus geen 'face' (vlak) vormt, en dus ook niet kan ingekleurd worden.
P.S. Het is mij meermaals overkomen dat ik een veelhoek traceer, en dat het geen vlak wordt terwijl dit wel zou moeten... Je komt er dan vaak achter dat je lijnstukken aan iets heel anders zijn gaan 'sticken', waardoor je niet meer in hetzelfde vlak werkt, en de omtrek dus geen vlak kan vormen...
HTH
Erwin