Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Blokhut, hoe begin ik?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 0:04 

Hoi Medetekenaars,

ben bang dat ik weer een probleem heb...
Op het asiel waar ik een tekening voor aan het maken ben, liggen pakweg 300 balken van 15 centimeter doorsnede.
Dit zou in totaal een blokhut moeten vormen van waarschijnlijk 4x8 meter.
Deze hebben we een paar jaar geleden gedoneerd gekregen maar helaas zonder tekening of nummering en eigenlijk ook niet echt met de garantie dat hij compleet is.
Met het aantal balken dat we wél hebben moeten we echter ook wel wat kunnen maken. De vraag is alleen wát precies. (en dan liefst zonder zagen en zonder zelf nieuwe insparingen te moeten hakken.

Ik ben bij eerdere trips al wezen inventariseren en in Nederland bezig geweest met papieren knipsels en zelfs met gezaagde lamellen die achteraf niet helemaal op de juiste maat gezaagd bleken te zijn waardoor mijn ideeen toch weer niet klopten.
De blokhut ligt nu te verstoffen omdat we genoeg ander werk te doen hebben op het asiel en we ook niet weten hoe we hem zullen gaan maken en om nou met balken van 4 meter lang te gaan mikadoën en steeds te bedenken 'o nee, dit is niet handig, we beginnen even opnieuw', dat werkt ook niet echt.

Nu ik echter wat verder ben met SU bemerk ik dat dit volgens mij een ideaal programma is om de verschillende soorten balken te tekenen (er zijn ongeveer 10 verschillende soorten, sommige eindigen met een 'afgeronde' kant, maar anderen weer met een rechte kant, sommige hebben 1 uitsparing in het midden, andere weer 5 en bij sommige zit er 60 cm tussen de uitsparingen maar bij een enkele ook weer 70) en met deze digitaal te gaan stapelen.
De vraag is nu alleen hoe ik het beste zou kunnen beginnen en daarbij roep ik wederom jullie hulp in.
Ik heb (als ik het goed gedaan heb) een foto toegevoegd van een selectie van de balken.

Afbeelding

Ze zijn 15 centimeter in doorsnede en over de hele lengte zit dan al een insparing van anderhalve centimeter (de hoogte per gestapelde balk wordt dus 13,5 centimeter) en op verschillende plekken in de balken zitten dan insparingen waar een andere balk dwars in past.
De insparing over de hele lengte kan ik in SU volgens mij wel maken. De insparing overdwars wordt al lastiger (maar volgens mij moet ik daar iets van interact ofzo gebruiken als ik de juiste handleiding nog weet te vinden), maar deze insparing moet ik heel veel keer gaan maken en daar begint mijn twijfel.
Hoe doe ik zoiets om niet al te veel werk voor niets opnieuw te moeten doen? Maak ik van de insparing een component? Of juist van een stuk balk? of moet ik iets maken en deze heel veel keren doorcopieren of ... ik heb echt géen idee.
Wie heeft hier ideën over en kan me op weg helpen?
Alle hulp is welkom, zowel over hoe ik de insparing moet maken, als over wat ik het beste kan doen om naderhand makkelijk te verplaatsen met de balken om te zien of die opstelling kan passen.

Bedankt!

Fred.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Blokhut, hoe begin ik?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 2:23 

Fred,

De balken maken is een eitje.

Enkele algemene tips:
1) elk type balk is een component, inclusief al zijn sparingen en inkepingen. (dus géén groep);
2) laat alle lijntjes en vlakken in layer0 maar plaats elk type component in zijn eigen laag (voor snelle herkenning/telling)
(color by layer) terwijl ze toch de zelfde houttexture kunnen krijgen;
3) de halve maans inkeping over de volle lengte is bij het stapelen omlaag gericht. Teken de componenten dus ook zo;
4) plaats op crusiale plaatsen in je componenten handige "handvaten" zodat je snel en foutloos kunt stapelen. Ze zijn simpel met een paar handelingen te verwijderen of met hide te verbergen;
5) werk bij het stapelen/plaatsen in X-Ray style om de hadvaten waar dan ook goed op elkaar te laten 'snappen';
6) gooi een lijstje in de (deze) groep van je balk-inventaris (maatvoering per balk met inkepingsmaatvoering) en wat je denkt te gaan maken. Handig om te overleggen.

Er is vast nog wel iets dat ik vergeten ben maar hiermee kom je een heel eind.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 11:25 

Hoi Wo3Dan,

allereerst weer superbedankt voor het snelle antwoord!
Hier kan ik waarschijnlijk al veel mee. Sommige dingen zeggen me nog niet zoveel (hoe meer ik er mee werk, hoe meer ik merk wat ik nog niet weet ;-), maar daarvoor ga ik nog even speuren wat wat is (handvaten, xray en layer() bijvoorbeeld), maar zo'n antwoord als 'elke balk is een component' helpt me al behoorlijk, dan weet ik in welke richting mijn werkzaamheden moet zoeken en kan ik in ieder geval beginnen.
Omdat ik niet precies zeker weet die layers doen of voor effect hebben, toch maar even de vraag, kan ik nu dan zegmaar alvast beginnen met het maken van de 10 verschillende balken/componenten naast elkaar in 1 tekening of moet ik iets met layers gaan doen als ik de 2e balk/component ga maken? (of kan dat dus ook naderhand).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 13:41 

FenS schreef:
Hoi Wo3Dan,

allereerst weer superbedankt voor het snelle antwoord!
Hier kan ik waarschijnlijk al veel mee. Sommige dingen zeggen me nog niet zoveel (hoe meer ik er mee werk, hoe meer ik merk wat ik nog niet weet ;-), maar daarvoor ga ik nog even speuren wat wat is (handvaten, xray en layer() bijvoorbeeld), maar zo'n antwoord als 'elke balk is een component' helpt me al behoorlijk, dan weet ik in welke richting mijn werkzaamheden moet zoeken en kan ik in ieder geval beginnen.
Omdat ik niet precies zeker weet die layers doen of voor effect hebben, toch maar even de vraag, kan ik nu dan zegmaar alvast beginnen met het maken van de 10 verschillende balken/componenten naast elkaar in 1 tekening of moet ik iets met layers gaan doen als ik de 2e balk/component ga maken? (of kan dat dus ook naderhand).

Fred,

Handvaten zijn gewoon strategisch gokozen punten op je balken. (extra lijntje terplaatse b.v.). Het is geen SU-kreet.
Je kan dingen die je gemaakt hebt altijd later in welke laag dan ook plaatsen. Het is alleen onverstandig om niet gegroepeerde lijnen en vlakken uit laag0 (layer0) te halen omdat je model anders uiteindelijk onwerkbaar wordt. Je hebt geen controle meer over wat er wanneer zichtbaar is bij het uitzetten van lagen. Het is één van de belangrijkste SU adviezen!
Je kunt gewoon aan de slag in layer0 (startlaag). Teken altijd in deze laag (hij is dan current layer), zo start SU.
Als je tevreden bent over een component dan maak je een nieuwe laag aan (Window => Layers => + ). En je plaatst je component in de nieuwe laag, bijvoorbeeld (selecteer component eerst) via Window => Entity Info => Layer: selecteer uit dropdown menuutje.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 14:49 

Gaaf zeg,

Handvaten... handig zeg, niet bij stilgestaan maar handige tip, ga ik zeker gebruiken.
En layers had ik tot nu toe eigenlijk nog niet zo bekeken in handleidingen ofzo, maar klinkt een stuk handiger dan wat ik nu aan het doen ben in de andere tekening waar ik mee bezig ben. Ga ik ook gebruik van maken.
Bedankt weer! Wordt zeer gewaardeerd.
O ja, bedoelde je met 'tip 6' dat ik de inventaris/maten enzo hier op het forum zou moeten plaatsen of bedoelde je dat anders?

groetjes,

Fred.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 17:02 

Wo3Dan schreef:
................
6) gooi een lijstje in de (deze) groep van je balk-inventaris (maatvoering per balk met inkepingsmaatvoering) en wat je denkt te gaan maken. Handig om te overleggen.

Fred,

Met punt 6 bedoel ik dit forum.
Dus hoeveel balken van type:
A: lengte... \ aantal inkepingen \ plaats van de inkepingen \ wel of geen begin- en/of eind-inkeping;
B: idem;
C: idem;
enz.
Dan kan je later overleggen. Of iemand geeft een voorzetje.

Je hoeft eigenlijk geen inkepingen te maken omdat componenten toch dwars door elkaar (in elkaar) te plaatsen zijn in SU.
Maar dan kan je de beschikbare hoeveelheden niet zo goed bijhouden. Dus waar zit wat en heb je nog type B over en ben je niet al lang door de voorraad van type C heen?
Wat ga je eigenlijk maken?

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 02 dec 2008, 17:59 

Nou, als mensen mee willen denken dan is dat heel erg welkom,
ik zou er haast een quiz van willen maken, wie maakt de grootste ruimte met de aanwezige balken..
Want dat is eigenlijk meteen het antwoord op de vraag wat we willen maken. Eigenlijk een zo groot mogelijke ruimte maken met de balken die we hebben, liefst op een manier zoals het oorspronkelijk bedoeld is (maar dat weten we dus niet) en anders pragmatisch met zo min mogelijk zagen.
Van wat ik zelf al eens geprobeerd heb, heb ik het idee dat we uit zouden moeten kunnen komen op een ruimte van 8x4 en dan aan de voorkant nog iets van een soort balkon ervoor van 2x4.
Dus in totaal een blokhut / huis / ontvangstruimte / uitslaapkamer voor geopereerde honden van 4x8meter.

De 'regel' die we ooit van iemand gehoord hebben is dat een uiteinde altijd uitsteekt (zoals op dit plaatje wat ik even snel gezocht heb:
Afbeelding
en dat balken die een begin-inkeping hebben omgekeerd tegen elkaar aankomen waarschijnlijk en dat daar dan weer dwars een balk overheen komt (die dan weer uitsteekt en zo de stevigheid maakt.

Inventaris is als volgt (zie ook de eerste foto die ik geplaatst heb, die geeft een aardig beeld vermoed ik)
balk 1: lengte 250cm, aantal 21 keer, 1e inkeping op 30 centimeter, 2e op 250
balk 2: lengte 250cm, aantal 1 keer, helemaal geen inkeping
balk 3: lengte 250cm, aantal 2 keer, 1e inkeping op 30 cm, 2e op 110, 3e op 180, 4e op 250 (begint dus zonder inkeping en eindigt wel met een inkeping)
balk 4: lengte 420cm, aantal 63 keer, 1e inkeping op 0 cm, 2e op 220, 3e op 420
balk 5: lengte 420cm, aantal 6 keer, inkepingen op 0, 70, 140, 210, 280, 350, 420
balk 6: lengte 460cm, aantal 21 keer, inkepingen op 30, 250, 460
balk 7: lengte 460cm, aantal 2 keer, inkepingen op 30, 110, 180, 250, 320, 390, 460 (hier zit dus een stuk van 80cm, ipv 70cm)
balk 8a, b en c: dit zijn 'halve' balken die op de vloer zouden moeten komen waarop de eerste laag komt

AANVULLING!
Deze halve balken hebben we in de volgende maten:
260, 420, 420, 466, 467, 470, 609.
EINDE AANVULLING.

balk 9: lengte 480cm, aantal 72 keer, inkepingen op 30, 450
balk 10: lengte 60, aantal 66 keer, inkeping op de helft. (dit zijn waarschijnlijk een soort steunbalken die aan het eind komen bij een muur die ergens 'los' eindigt.

Daarnaast hebben we nog 1 raam van 78x88 en 2 deuren van 86x196. Deze moeten waarschijnlijk aan het eind uit de hut gezaagd worden. (althans dat idee heb ik nu want als er al rekening met die deuren was gehouden, dan had ik nóg meer soorten balken van verschillende maten verwacht).
we hebben verder geen idee wat de voor- of achterkant is van de balken en zoals gezegd, of we alle balken hebben is ook maar de vraag (volgens een van onze vrijwilligers kán dat gewoonweg niet, omdat we te weinig 'eind'balken zouden hebben (balken zonder inkeping). Ik zou het niet durven zeggen.
O ja, wat ook opvalt (daar ging ik dus de mist in met mijn ideeen uit Nederland die daar niet bleken te kloppen), is dat niet alle inkepingen op 70 centimeter afstand zitten maar bij enkele balken aan het begin ook op 80cm.

De puzzelliefhebbers (zoals ik zelf ook ben) kunnen zich er waarschijnlijk flink in vastbijten, de anderen (waaronder ikzelf ook :) worden waarschijnlijk gillend gek.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 1:08 

gillend gek was niet zo'n verkeerd gekozen woordkeuze.
Ben inmiddels zover dat ik alle soorten balken heb getekend ('de balken tekenen is een eitje' zal best waar wezen, maar je kan er toch maar mooi een tijd mee zoet zijn en dan zitten er nog kleine foutjes is van per ongeluk gewiste vlakken enzo maar daar heb je geen last van volgens mij). Elke balk is een aparte component en zit in zijn eigen layer en is net zo vaak doorgecopieerd als dat we echt aan balken hebben.
Kortom een flinke stapel (brand?)hout.

Ik heb wel ideeën over hoe het in theorie misschien zou moeten (beginnen met parallel twee 'halve' balken van Noord naar Zuid, dan van Oost naar West allemaal balken naast elkaar van het type 9 (de groene) en dan deze balken 'opsluiten' door van Noord naar Zuid balken van het type 5 erop te leggen (de blauw/grijze), maar daarna weet ik het ook niet meer en mijn draai en sleepkunsten in SU zijn blijkbaar toch nog niet van dien aard dat het lekker soepel loopt.
(de groene zouden overigens volgens zeggen 'vloerbalken' kunnen zijn waarop dan houten planken getimmerd kunnen worden. Alleen op de meest linkse wordt dan een rij balken gestapeld zodat je een muur krijgt.
Hieronder een tekening van wat ik dan dacht
Afbeelding
Enkele gedachten zijn ook te zien op youtube (gefilmd in Bosnië zelf) maar die gedachten kloppen volgens mij ook niet meer, maar geeft wel een idee van hoe je kan stapelen
http://www.youtube.com/watch?v=C93rTvFe ... annel_page.
Zijn er eventueel nog puzzelaars die mee willen denken? (dan zou ik de skp door kunnen sturen of ergens kunnen posten ofzo (even uitzoeken nog hoe dat moet))
Tips en truucs blijven uiteraard ook van harte welkom...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 9:21 
Site Admin

Stuur de SKP maar naar mijn mail (staat in mijn profiel) Dan zal ik het op het forum in dit topic plaatsen, van het weekend heb ik wel zin om even te puzzelen. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 10:10 

Hallo,

Ik begin redelijk handig te worden met SU, maar ik heb geen idee hoe ik een halfronde inkeping in de balken kan maken. :vraag:
Als iemand mij dit zou willen uitleggen kan ik ook een poging doen om van deze stapel balken iets te maken.

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 11:19 

Dat kan je het best met "intersect" doen. Je maakt een "rol"( balk) van de grootte van de inkeping. je zet de balk op zijn plaats selecteren en intersect with model. Al de overbodige stukken verwijderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 11:46 

Hoi Respect en Henk,

bedankt in ieder geval alvast voor de meedenk-(re)acties!
Ik zal hem inderdaad zo snel mogelijk mailen (maar dat wordt vanavond pas waarschijnlijk).
Henk, de inkepingen zitten er allemaal al in (onder andere bereikt met 'intersect with model').

Nu ik dit alles af heb en begon te schuiven met de balken, besef ik pas hoe gelijk Wo3Dan had met het verhaal dat de inkepingen in theorie niet eens nodig zijn omdat je ze in SU toch in elkaar kan schuiven tijdens het stapelen.
(en dan nog even verder gedacht, heb je niet eens ronde balken nodig, maar kan dit hele verhaal ook met vierkante stammen die je naderhand misschien voor het mooie plaatje alsnog rond kan maken... maar goed, dat even terzijde.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 12:11 

Bedankt magnificent7, intersect had ik nog nooit gebruikt... :oops:
Weer wat geleerd! :study:
groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 12:33 

FenS schreef:
........Nu ik dit alles af heb en begon te schuiven met de balken, besef ik pas hoe gelijk Wo3Dan had met het verhaal dat de inkepingen in theorie niet eens nodig zijn omdat je ze in SU toch in elkaar kan schuiven tijdens het stapelen.
(en dan nog even verder gedacht, heb je niet eens ronde balken nodig, maar kan dit hele verhaal ook met vierkante stammen die je naderhand misschien voor het mooie plaatje alsnog rond kan maken... maar goed, dat even terzijde.

Fred,

Klopt helemaal. Het belangtijkste is dat je met simpele COMPONENTEN IN EIGEN LAGEN (i.v.m. kleur en telling etc.)
aan de slag kan gaan. Je ziet dan wat je nog voorradig hebt.
Simpele balkcomponenten (b.v. radius 15cm / 4 segments, (diagonaal vertikaal), onderzijde afgeplat tot een effectieve hoogte van 13.5cm. Per type moet je dan nog wel met een simpele markering (soort "hanvat" /(=lijntje)) aangeven wáár een inkeping zit. Zodat je ze op de juiste manier in elkaar plaatst.
In je uiteindelijke model vervang (replace) je de componenten door beter uitgewerkte. (Die heb je dus al). Je replaced ze dan voor je hele model ineens met steeds per type een nieuw, beter type. Niet balkje voor balkje!
Of als je ze nog niet zou hebben, dan verander je ze in 'Editing' context. Alle simpele balken per type veranderen dan mee in je gehele model als je dat ene type aanpast.

Heb je trouwens al eens een schatting gemaakt van wat (hoe groot) je kan bouwen?
Dus: totale wandoppervlak = som van effectieve lengte van alle balken tussen de begin- en eindinkeping x effectieve hoogte (13.5cm))
Deel dit door 4 (je hebt minimaal 4 wanden).
Deel dit weer door 2.5 (je hebt een hoogte van 2.5m tot plafond).
Nu heb je de (teoretische) lengte van één zijde van een vierkant gebouwtje dan nog net haalbaar is.
Misschien verkijk je je wel op de haalbare grootte.
Bovendien heeft het verhaal van die vloerbalken en hoe je een dak denkt te maken ook nog een verkleinende invloed op de haalbare afmetingen. Je gebruikt hier immers ook hout voor.
Hoe dan ook, je moet toch enig idee krijgen van wat je maximaal kán maken, voordat je gaat puzzelen.

Stuur de skp maar op. Zet er wat rechthoekjes bij van de kozijnen, qua afmetingen, alleen lente x hoogte, 4 lijntjes dus.
Wie weet puzzel ik mee, als ik maar in grote lijnen weet waar het toe moet leiden.
Nog even dit: vertel iets over hoe (waarvan) je het dak en de vloer denkt te gaan maken. Van dezelfde balken???
Of is er nog ander materiaal voorhanden?

gr.
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2008, 15:54 

Ja, die simpele uitvoering van een balk en een lijntje voor het handvat is absoluut een goede manier van werken.
(maar oké, het maken van een echte balk heeft me ook weer een hoop geleerd dus wel nuttig).

De berekening van effectieve oppervlakte is zeker een goeie methode! (misschien hebben we dat in ons gevoel wel meegenomen, maar zeker nog nooit zo hardop gedacht of berekend!)

Wij zijn meer gaan kijken naar de beschikbare balken die om de 70 (of soms 80) cm inkepingen hebben. We vermoeden dat die gebruikt moeten worden als sluitbalk (je begint met zo'n halve balk (wat ook een indicatie kan geven, de lengte van alle halve balken), dan parallel allemaal vloerbalken en die sluit je af met die inkepingenbalken.
Hier hebben we er in totaal 10 van (van 3 verschillende soorten) maar hierbij valt ook weer op dat 6 hiervan beginnen en eindigen met een inkeping terwijl 4 andere beginnen met een plat vlak en eindigen met een inkeping. De gedachte was dan ook dat die balken met een plat vlak echt aan de buitenkant komen te liggen terwijl die 6 andere er juist tussen zouden komen. (maar wellicht dat een deel van die balken ook wel gebruikt moeten worden in het dak om plafondbalken vast te leggen? Daar hebben we eigenlijk nog nooit over gedacht).

Voor de vloer hebben we wel balken die waarschijnlijk als vloerbalken bedoeld zijn, hierop zouden platen getimmerd kunnen worden maar die hebben we (nog) niet. Ditzelfde geldt voor het dak. (puntdak, platdak?). We hebben puur en alleen de genoemde balken, 1 venster en 2 deuren. (Ik zal de ramen in de skp zetten maar vermoedelijk moeten die uit de blokhut gezaagd worden dus hebben die misschien niet zoveel invloed op het geheel).

Ik zal hieronder in ieder geval een berekening maken van de haalbare grootte door te rekenen met wat je zei, dan hebben we inderdaad een gevoel voor wat het zou kunnen zijn.
(dan laat ik de balken waar we er maar 1 of 2 van hebben gemakshalve weg want die maken toch niet echt het verschil, lijkt mij).

Kan je eens meekijken of ik dit goed bereken?
Totaal:
21x220x13,5=4620x13,5 = 62370 (aantal balken x effectieve lengte (tussen de inkepingen dus) x hoogte
63x420x13,5=26460x13,5 =357210
21x430x13,5=9030x13,5 =121905
72x450x13,5=32400x13,5 =437400
Totale wandoppervlak: =978885

Gedeeld door 4 =244721,25
Gedeeld door 2,5 = 97888,5
Zou dit inhouden dat je een vierkant (in theorie) kan maken van 9,8 meter x 9,8? (of zit ik nu met de komma's helemaal verkeerd?)
De vloerbalken (als het inderdaad vloerbalken zijn) zijn effectief 4m20 lang, dus zou je in plaats van een vierkant een vorm kunnen maken van

(9.78-5.58)x(9.78+5.58) oftewel 4x15.
Dit klinkt heel goed, want aan 'halve' balken die op de grond zouden komen, hebben we 31 meter in totaal.

Kanttekening,
In dat geval zou je voor die 15 meter echter wel ongeveer 20 sluitbalken nodig hebben waardoor het berekende vierkant weer wat kleiner zal worden, waardoor je ook minder 'halvebalk' nodig hebt, maar die kan je weer gebruiken voor het balkon waar maar een paar balken op elkaar komen te liggen.

Hoe dan ook, in totaal klinkt het wel reeel...
Ik denk dat we kunnen gaan voor een ruimte van pakweg 4x4 met daaraan meteen nog een ruimte van 4x4 en hieraan een balkonnetje van 2x4?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]