Nou, als mensen mee willen denken dan is dat heel erg welkom,
ik zou er haast een quiz van willen maken, wie maakt de grootste ruimte met de aanwezige balken..
Want dat is eigenlijk meteen het antwoord op de vraag wat we willen maken. Eigenlijk een zo groot mogelijke ruimte maken met de balken die we hebben, liefst op een manier zoals het oorspronkelijk bedoeld is (maar dat weten we dus niet) en anders pragmatisch met zo min mogelijk zagen.
Van wat ik zelf al eens geprobeerd heb, heb ik het idee dat we uit zouden moeten kunnen komen op een ruimte van 8x4 en dan aan de voorkant nog iets van een soort balkon ervoor van 2x4.
Dus in totaal een blokhut / huis / ontvangstruimte / uitslaapkamer voor geopereerde honden van 4x8meter.
De 'regel' die we ooit van iemand gehoord hebben is dat een uiteinde altijd uitsteekt (zoals op dit plaatje wat ik even snel gezocht heb:

en dat balken die een begin-inkeping hebben omgekeerd tegen elkaar aankomen waarschijnlijk en dat daar dan weer dwars een balk overheen komt (die dan weer uitsteekt en zo de stevigheid maakt.
Inventaris is als volgt (zie ook de eerste foto die ik geplaatst heb, die geeft een aardig beeld vermoed ik)
balk 1: lengte 250cm, aantal 21 keer, 1e inkeping op 30 centimeter, 2e op 250
balk 2: lengte 250cm, aantal 1 keer, helemaal geen inkeping
balk 3: lengte 250cm, aantal 2 keer, 1e inkeping op 30 cm, 2e op 110, 3e op 180, 4e op 250 (begint dus zonder inkeping en eindigt wel met een inkeping)
balk 4: lengte 420cm, aantal 63 keer, 1e inkeping op 0 cm, 2e op 220, 3e op 420
balk 5: lengte 420cm, aantal 6 keer, inkepingen op 0, 70, 140, 210, 280, 350, 420
balk 6: lengte 460cm, aantal 21 keer, inkepingen op 30, 250, 460
balk 7: lengte 460cm, aantal 2 keer, inkepingen op 30, 110, 180, 250, 320, 390, 460 (hier zit dus een stuk van 80cm, ipv 70cm)
balk 8a, b en c: dit zijn 'halve' balken die op de vloer zouden moeten komen waarop de eerste laag komt
AANVULLING!
Deze halve balken hebben we in de volgende maten:
260, 420, 420, 466, 467, 470, 609.
EINDE AANVULLING.
balk 9: lengte 480cm, aantal 72 keer, inkepingen op 30, 450
balk 10: lengte 60, aantal 66 keer, inkeping op de helft. (dit zijn waarschijnlijk een soort steunbalken die aan het eind komen bij een muur die ergens 'los' eindigt.
Daarnaast hebben we nog 1 raam van 78x88 en 2 deuren van 86x196. Deze moeten waarschijnlijk aan het eind uit de hut gezaagd worden. (althans dat idee heb ik nu want als er al rekening met die deuren was gehouden, dan had ik nóg meer soorten balken van verschillende maten verwacht).
we hebben verder geen idee wat de voor- of achterkant is van de balken en zoals gezegd, of we alle balken hebben is ook maar de vraag (volgens een van onze vrijwilligers kán dat gewoonweg niet, omdat we te weinig 'eind'balken zouden hebben (balken zonder inkeping). Ik zou het niet durven zeggen.
O ja, wat ook opvalt (daar ging ik dus de mist in met mijn ideeen uit Nederland die daar niet bleken te kloppen), is dat niet alle inkepingen op 70 centimeter afstand zitten maar bij enkele balken aan het begin ook op 80cm.
De puzzelliefhebbers (zoals ik zelf ook ben) kunnen zich er waarschijnlijk flink in vastbijten, de anderen (waaronder ikzelf ook

worden waarschijnlijk gillend gek.