hallo marloes,
ik weet niet of je bestand kleiner wordt als je allemaal componenten gebruikt, misschien weet iemand anders dat wel.
je kan een component maken door rechtermuis op je bestaande groep en dan make component.
als je deze component/groep nu kopieerd en je veranderd iets in de component, veranderd de gekopieerde groep ook gelijk. dit kan ik je wel vertellen.
wat je nog meer kan doen om zo min mogelijk mbs te krijgen is je model purgen.
ga naar windows > model info > statics hier kan je dan als het goed is op purge drukken. (ik doe dit uit mn hoofd dus weet niet zeker of het goed is haha)
ik weet niet of je ook veel 3D bomen en planten in je bestand heb staan. dit kost ook veel mb.
ik weet ook niet hoe gedetailleerd je de paviljoens heb getekend. als je ze aardig gedetailleerd heb getekend en je heb er zo 13 in je tekening staan, kost ik toch aardig wat mb.
maar zoals ik net zei ik weet niet of het componenten verhaal helpt voor je mb's..
als dit wel het geval is kan je natuurlijk 1 component maken van je paviljoen en dan 12 keer kopieren, als je begrijpt wat ik bedoel.
misschien weet iemand anders wat meer info over componenten.
laat anders eens een afbeelding zien met waar je mee bezig ben, ik ben wel benieuwd !