Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

Traag bestand, hoe MB's reduceren?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011, 13:30 

Hallo!

Vraag mbt mijn trage model, het is intussen al 65MB groot en dus haast onwerkbaar, kan moeilijk meer handelingen verrichten, laden duurt te lang om nog goed te werken..

Ik ben student Bouwkunde. Mijn tekening is een verzameling van paviljoens. Deze zijn opgebouwd uit onderdelen (kolom, balk, fundering) die ik heb ge-grouped. Deze komen heel vaak terug, staan op een hart op hart afstand en repeteert dus vaak (bijv. 10 per paviljoen). Een paviljoen is opgebouwd uit deze group van elementen en er staan zo'n 13 van die paviljoens in de hele tekening. Er is wel verschil tussen sommige groups.

Mijn vraag: als ik de indentieke groups verander naar components, gaat dit dan aanzienlijk schelen zodat ik MB's kan reduceren en het geheel sneller werkt? Ik kan me voorstellen dat dit misschien gaat werken, maar voordat ik dat ga aanpassen wil ik graag wat advies van jullie. Zo ja, kan ik dan eenvoudig rechtermuisklik op de huidige group doen en daar dan een component van maken?

Ter aanvulling; er staan verder geen components uit het 3D warehouse in, mijn textures zijn colors, ik hide als ik sneller wil werken, ik teken in wireframe voor minder vertraging, de settings bij OpenGL staan op fast feedback e.d.

Bedankt alvast voor enige hulp.

Marloes

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Traag bestand, hoe MB's reduceren?
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011, 14:34 

hallo marloes,
ik weet niet of je bestand kleiner wordt als je allemaal componenten gebruikt, misschien weet iemand anders dat wel.
je kan een component maken door rechtermuis op je bestaande groep en dan make component.
als je deze component/groep nu kopieerd en je veranderd iets in de component, veranderd de gekopieerde groep ook gelijk. dit kan ik je wel vertellen.
wat je nog meer kan doen om zo min mogelijk mbs te krijgen is je model purgen.
ga naar windows > model info > statics hier kan je dan als het goed is op purge drukken. (ik doe dit uit mn hoofd dus weet niet zeker of het goed is haha)
ik weet niet of je ook veel 3D bomen en planten in je bestand heb staan. dit kost ook veel mb.
ik weet ook niet hoe gedetailleerd je de paviljoens heb getekend. als je ze aardig gedetailleerd heb getekend en je heb er zo 13 in je tekening staan, kost ik toch aardig wat mb.
maar zoals ik net zei ik weet niet of het componenten verhaal helpt voor je mb's..
als dit wel het geval is kan je natuurlijk 1 component maken van je paviljoen en dan 12 keer kopieren, als je begrijpt wat ik bedoel.

misschien weet iemand anders wat meer info over componenten.
laat anders eens een afbeelding zien met waar je mee bezig ben, ik ben wel benieuwd ! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2011, 17:32 

Hi Marloes,

Ik was zelf in de veronderstelling dat een component maar 1x ruimte in het bestand in nam en wanneer je deze zou herhalen je daar qua bestandsgrootte niet veel van zou moeten merken. Omdat het component in je file zou zitten en er in principe alleen de plaatsingscoordinaten en component id meegenomen zouden moeten worden in het bestand.

Echter, heb net 100x een zomerhuisje achter elkaar gezet. En het maakte helemaal niets uit. Vrij suf want volgens mij kan dat veel efficiënter.

Dus zonde van de tijd volgens mij om daar energie aan te verspillen. Je kan wel eens kijken of je bij components nog ongebruikte componenten hebt en deze deleten en daarna even ongebruikte materialen deleten mocht je die dan nog hebben.

Als je alleen met kleuren werkt en niet met zware textures dan kan het verder daar ook niet echt aan liggen.

Op zich was het wel handiger geweest als je componenten had gebruikt want dan zou je bijvoorbeeld dingen met enorm veel (onnodig) detail wat kunnen optimaliseren en dan hoef je dat niet per herhaald item te doen.

Succes.

Oscar

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2011, 19:39 
Site Admin

Hey Marloes,

vroeger was het inderdaad zo dat components minder kb's gebruikte bij het kopieren van groups als nu. Echter is er wel een aanvulling op het vorige bericht, indien je een group later nog aanpast, al is het maar 1 lijntje, dan ziet sketchup het als twee verschillende groups en zal het aantal kb/mb ook keer twee gaan.

Indien je echt niets van 3D warehouse hebt geimporteerd en allees kleur texture's gebruikt is het bijna onmogelijk om tot 65 MB te komen :wink:

Mijn advies om kb's kwijt te raken is het volgende:
- controleer of je echt geen resten van 3D warehouse dingen in je tekening hebt
- purge het model zoals eerder omschreven
- Maak van 1 paviljoen een component en kopieer deze 13 keer opnieuw naar de juiste lokatie (componenten maken van kolommen ofzo zal weinig besparing opleveren, ook omdat je deze afzonderlijk niet hebt aangepast.
- beperk ronde vormen in je tekening, eventueel kun je ronde dingen die je toch niet ziet omdat ze deels in de constructie zitten deleten.

- hierna nog een keer purgen.

Graag hoor ik wat dan je bestandsgrootte is! :goodjob:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2011, 22:16 

Wat je ook nog kan proberen.. er is ook een cleanup plugin. Nu moet ik zeggen dat als je die op een vrij complexe vorm los laat je vrij gestoord wordt van de hoeveelheid tijd die het kost. Maar kan wel schelen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2011, 9:42 

Beste allemaal,

Tnx voor alle uitgebreide antwoorden! Ik heb nog geen tijd gehad om het uitgebreid te testen, echter heb ik wel 1 testfile gedaan met purgen, dit scheelt al aanzienlijk! Van 65 mb naar 13 (!)mb. Heftig.
Omdat de paviljoens toch wat verschillen hebben kan ik ze helaas niet tot 1 component maken en dit repeteren, maar ga wel testen om die groups die zeer vaak voorkomen tot componenten te maken.

Zo heb ik bijv. ook shutters (luiken) in elk paviljoen die ik heb gegrouped, dus staan er zó'n 2300 shutters in het bestand, waarvan misschien wel 1000 identieke, die ik dus tot eenzelfde component zou kunnen maken. (Ik kan het helaas nog niet posten omdat het mijn afstuderen betreft, maar ik ga er zodra het kan een screenshot van maken en hierop zetten).

Nogmaals dank!
Groeten, Marloes

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2011, 10:48 
Site Admin

marloes1985 schreef:
Beste allemaal,

Zo heb ik bijv. ook shutters (luiken) in elk paviljoen die ik heb gegrouped, dus staan er zó'n 2300 shutters in het bestand, waarvan misschien wel 1000 identieke, die ik dus tot eenzelfde component zou kunnen maken.

Nogmaals dank!
Groeten, Marloes

Als je de groups na het kopieren niet hebt aangepast heeft het met sketchup 7 of 8 geen nut meer om hier componenten van te maken.

Wat wel zal helpen is dat als er gelijke paviljoens zijn deze als component te maken en daarna opnieuw te kopieren. Voordeel hierbij is natuurlijk ook dat als je hierna 1 paviljoen aanpast van dat type de andere ook mee gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2011, 10:58 

marloes1985 schreef:
Beste allemaal,
Tnx voor alle uitgebreide antwoorden! Ik heb nog geen tijd gehad om het uitgebreid te testen, echter heb ik wel 1 testfile gedaan met purgen, dit scheelt al aanzienlijk! Van 65 mb naar 13 (!)mb. Heftig.

Ow dat is toch super. 13MB lijkt me heel normaal maar misschien dat je een keer een 2d plaatje laat zien van je model, ben nieuwsgierig. Modellen waarin ik aardig wat detail heb zitten zijn ook al snel zo groot. Zou er zelf niet al teveel tijd meer insteken om het kleiner te krijgen. Denk dat het vooral tijd kost zonder dat je echt wat op schiet.

Groetjes,

Oscar

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]