Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

[VO] Voetbal
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 apr 2007, 22:55 
Site Admin

Voetbal

Het basismodel is een ouderwetse voetbal bestaande uit 12 regelmatige vijfhoeken en 20 regelmatige zeshoeken. Beide groepen hebben uiteraard een koorde van dezelfde lengte. De 32 vlakken zijn dus echt vlak zoals bij een zachte voetbal. En nu niet gelijk die buckyball uit de componentenbrowser ophalen! Dan val je door de mand. Hij kan als voorbeeld dienen.
De opdracht is om stap voor stap te laten zien hoe je het ding getekend hebt zodat duidelijk is dat je hem zelf gefabriceerd hebt. En niet jammeren als het niet lukt.
(beschikbare tijd: tot zo. 5 mei. 21.00 uur) Daarna zal de poll starten.

Indien er naar mijn idee te weinig inzendingen zijn blijft de "wedstrijd" nog een week open. Daarna start zowiezo de poll.

hierbij zal google een grote vriend van je kunnen zijn :wink:

Afbeelding

Let op, je kan op 2 manieren meedoen,
1) een totaal model posten .skp met meerdere scenes, minimaal 3, waarbij te zien is dat je alles zelf hebt getekend. (model doorkopieren en steeds verdergaan met het gekopieerde model)
2) een aantal, minimaal 3, plaatjes posten waarbij duidelijk is hoe je het model hebt gecreeerd. Dus plaatje van een het begin, de voortgang en de uiteindelijke render.

Met dank aan Wo3Dan voor het initiatief en het onderwerp.

Laatst bijgewerkt door PeterW op 13 jun 2007, 19:22, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 12:23 

Om hier ook maar een aftrap te maken, mijn eerste versie van een voetbal. Zoals Respect al zei bestaat de voetbal uit 20 zeshoeken en 12 (geen 15!) vijfhoeken, ook wel bekend als een afgeknotte icosaëder (eng: truncated icosahedron). Mijn versie bestaat uit twee componenten, één voor elk verschillende vlak om het model efficient te houden. De plaatjes van het proces komen nog, hiervoor moet ik nog wat aanpassingen doen. In verband met mijn manier van modelleren van dit model wordt het proces veranderd door enkele bewerkingen aan het eind. Waarschijnlijk maak ik hier ook nog wel een tutorial van voor op mijn eigen site aangezien het een leuk projectje voor de beginner is.

Afbeelding

Ik heb 'm voor de liefhebbers ook even in de warehouse gezet: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... e2a396680b

Laatst bijgewerkt door J-m@n op 02 mei 2007, 13:41, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 13:21 
Site Admin

Ziet er erg goed uit, J-m@n. Ook mooi dat de bal bij de naden een beetje ingedeukt is!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 16:55 

Hier drie afbeeldingen van het grootste deel van het proces, een volledige tutorial met alle stappen heb ik op mijn website gezet.

J-m@n

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 21:06 

J-m@n schreef:
Hier drie afbeeldingen van het grootste deel van het proces, een volledige tutorial met alle stappen heb ik op mijn website gezet.

J-m@n

Wat is de Url van je website? ik word nieuwsgierig;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 21:10 

een stukje vakmanschap :) !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 21:30 

truffel schreef:
J-m@n schreef:

J-m@n

Het forum staat niet toe het adres hier te posten maar je kunt ook gewoon op het WWW-icoontje klikken onder mijn berichten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 21:38 

Citaat:
Het forum staat niet toe het adres hier te posten maar je kunt ook gewoon op het WWW-icoontje klikken onder mijn berichten.

mischien kun je hem uit je profiel halen en in je signature zetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2007, 21:44 

Dat zou waarschijnlijk best wel kunnen maar aangezien er al een directe link (icoontje) onder elk van mijn berichten staat is het onnodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 6:15 
Site Admin

J-m@n schreef:
truffel schreef:
J-m@n schreef:

J-m@n

Je kan wel een post maken, op verzenden drukken en daarna op wijzig. Dan de link naar je website neerzetten. Het is een geinstalleerde mod die ik er eigenlijk wel weer af wil hebben (of het aantal berichten zou ik willen aanpassen naar 10) maar ik krijg het niet voor elkaar... maar op bovengenoemde manier lukt het ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 11:10 

J-m@n,

Bedankt, het klopt uiteraard van die 12 vijfhoeken.
Ik had staan: 32 vlakken en type dan eerst toch nog 20 resp. 15 in met m'n suffe ...! Heb het overigens 1 mei (eergisteren) aangepast.
Mooie voetbal van je, maar eigenlijk had ik niet anders verwacht, gezien je andere modellen.

vr.gr.
Wo3Dan

J-m@n schreef:
Om hier ook maar een aftrap te maken, mijn eerste versie van een voetbal. Zoals Respect al zei bestaat de voetbal uit 20 zeshoeken en 12 (geen 15!) vijfhoeken, ook wel bekend als een afgeknotte icosaëder (eng: truncated icosahedron). Mijn versie bestaat uit twee componenten, één voor elk verschillende vlak om het model efficient te houden. De plaatjes van het proces komen nog, hiervoor moet ik nog wat aanpassingen doen. In verband met mijn manier van modelleren van dit model wordt het proces veranderd door enkele bewerkingen aan het eind. Waarschijnlijk maak ik hier ook nog wel een tutorial van voor op mijn eigen site aangezien het een leuk projectje voor de beginner is.

Afbeelding

Ik heb 'm voor de liefhebbers ook even in de warehouse gezet: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... e2a396680b

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 12:27 

Dank je Wo3Dan, het model was veel makkelijker te maken dan ik in eerste instantie had gedacht. De meeste tijd is gaan zitten in het zoeken naar het aantal graden van de hoeken tussen de verschillende vlakken. Na een uurtje googlen heb ik dat maar opgegeven en ze gewoon opgemeten vanuit het model vanuit de component browser. Ik had alleen de hoek tussen twee zesvlakken nodig en tussen een vijf- en zesvlak. Het model heb ik met deze twee gegevens uiteraard wel zelf geconstrueerd.

J-m@n

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 17:11 

hi J-m@n,

Zonder te twijfelen aan je kundigheid :idea: moet ik je wijzen op wat er in de opdracht staat.
Pijnlijk, :( maar ja, er stond niet voor niets wat bij :!: over een bepaalde mand.
Je hebt nu gelukkig nog een paar dagen (of nog een extra weekje). Ik was al verbaasd :o dat je het een makkie vond. Het was een bewuste keuze van mij. :lol:
Zelf heb ik de (een) oplossing wel, maar SU pakt/pikt het niet! :evil: :shock: Dus heb ik nog niet echt een voetbal kunnen afmaken.
Je voetbal blijft een mooi stukje werk. Als je het aankunt: succes in je strijd met de techniek! :wink: En dan laten zien hoe je hem maakt. 8)

J-m@n schreef:
Dank je Wo3Dan, het model was veel makkelijker te maken dan ik in eerste instantie had gedacht. De meeste tijd is gaan zitten in het zoeken naar het aantal graden van de hoeken tussen de verschillende vlakken. Na een uurtje googlen heb ik dat maar opgegeven en ze gewoon opgemeten vanuit het model vanuit de component browser. Ik had alleen de hoek tussen twee zesvlakken nodig en tussen een vijf- en zesvlak. Het model heb ik met deze twee gegevens uiteraard wel zelf geconstrueerd.

J-m@n

Wo3Dan
p.s. (bij hoge uitzondering emoticons toegepast, leek me hier te kunnen) ....Vat het sportief op en laat je niet onderuit halen door SU6....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 18:22 

Hoi Wo3Dan,

ik ben het niet helemaal eens met je betoog maar snap je wel. Echter wat ik lees in de opdracht is dat de buckybal als component niet gebruikt mag worden als basis. Er staat niks bij over het al dan niet gebruiken voor een enkele maat welke net zo goed berekend kan worden of opgezocht op google (kost dus iets langer als een uurtje). Dit veranderd verder eigenlijk niks aan de manier van modeleren van de bal. Ik zie de uitdaging van de opdracht in het modeleren en het efficient en realistisch uitvoeren van het model, niet in het uitrekenen of opzoeken van een maat. Ook zonder die maat zou ik het model nog steeds kunnen maken maar zie daar de meerwaarde niet van in. Mocht je het toch een overtreding vinden van de regels dan vind ik het prima als je 'm diskwalificeert. Ik zal daar echt niet van wakker liggen aangezien het model er niet minder van wordt. Ik ga het model dan ook niet nog eens overmaken aangezien het niks zou toevoegen. Het zou enkel een wijziging betekenen in de eerste paar stappen waarbij een zeshoek en vijfhoek onder een hoek geplaatst worden. Vanaf daar worden deze constant gekopieerd.

J-m@n

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2007, 19:00 

ik keur dit goed jongens, op de plaatjes is duidelijk te zien dat het zelf gemaakt is

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]