Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

2D op schaal printen/opslaan
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 9:24 

Ik probeer mijn 2D plattegrond op schaal te printen. Nu lukt me dat wel in sketchup door de breedte en hoogte van de afbeelding in te geven bij de printopdracht. Ik wil het echter in een ander bestand dan een sketchup bestand opslaan waarbij de schaal toch gelijk blijft. Via export heb ik er een j-peg en pdf van gemaakt, maar de schaal klopt dan niet meer. Iemand die geen sketchup op de computer heeft moet het bestand namelijk gewoon kunnen openen en dan de juiste weergave van de plattegrond op schaal krijgen. Kan iemand mij hiervoor een oplossing bieden? Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: 2D op schaal printen/opslaan
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 11:24 

Dat het bij een jpeg niet meer klopt kan me nog wel een beetje voorstellen. Het formaat waarop uiteindelijk geprint gaat worden heeft alles te maken met DPI. Veel wat eenvoudige programma's kijken daar verder niet echt naar en plakken een plaatje of printen een plaatje maar beetje zoals het uit komt.

Het is wel raar dat het ook met een PDF niet werkt, daar zou ik namelijk eerder mijn geld opzetten. Als je de Pro versie hebt zou je het eens via layout kunnen proberen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 11:53 
Site Admin

guido schreef:
Via export heb ik er een j-peg en pdf van gemaakt, maar de schaal klopt dan niet meer.

Je kunt bij het kiezen van een bestandsnaam op het knopje Options klikken om wat instellingen te veranderen. Waaronder de grootte van het plaatje dat je wilt maken (let op of je het vinkje voor Use view size aan of uit zet!). Als je hier nu een waade invult kan je met een beetje rommelen toch wel een redelijke schaal krijgen. Ook al zijn de afmetingen in pixels...

PS: Ik heb zojuist een pluginnetje gevonden (viewtopic.php?f=39&t=1249&p=9634#p9634). Is het wel waard om even naar te kijken. Voor zover ik tot nu toe heb gezien doet hij het perfect op ware grootte (wat je vervolgens natuurlijk weer kunt schalen) ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009, 9:51 

De plugin heb ik gedownload, maar als ik klik op 72 dpi maken verdwijnt mijn plattegrond en staan er alleen nog een paar getallen (de afmetingen die ik in de tekening heb gezet). Ik zal wel iets verkeerd doen?

Hoe kan ik verder een bestandsnaam kiezen? Ik vind onder opslaan nergens een knop options?

Misschien kun je het me even stap voor stap uitleggen?
Alvast bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009, 14:19 
Site Admin

Heb je het nieuwe topic al gezien? Daar staat de uitleg in het Nederlands: viewtopic.php?f=39&t=1249

guido schreef:
De plugin heb ik gedownload, maar als ik klik op 72 dpi maken verdwijnt mijn plattegrond en staan er alleen nog een paar getallen (de afmetingen die ik in de tekening heb gezet). Ik zal wel iets verkeerd doen?

Ik heb de plugin nog niet helemaal onder de knie, maar het lijkt erop alsof maar een klein deel van je model opgeslagen wordt. Hij zoomt namelijk ontzettend in.
Ik zal er nog even naar kijken.

guido schreef:
Hoe kan ik verder een bestandsnaam kiezen? Ik vind onder opslaan nergens een knop options?

Het plaatje wordt altijd onder de zelfde naam en op dezelfde plek opgeslagen. Je moet het dus verplaatsen of hernoemen voordat je een nieuwe maakt! Als je de standaard locatie/naam wilt aanpassen kan je het .rb bestand openen in een editor en het C:/72dpi.jpg vervangen door iets anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009, 19:50 

Ik heb in SU een rechthoek getekend van 20000x10000 mm en dit in topview gezet(bovenaanzicht)
Vervolgens deze tekening opgeslagen.
Daarna LayOut geopend en via insert de SU tekening binnengehaald.
De binnengehaalde SU tekening op schaal 1:100 gezet (RM knop)
Geprint en opgemeten, de lengte is op de afdruk EXACT 200 mm!! :good:

Vervolgens nogmaals geprint, maar nu naar mijn pdf schrijver, dit pdf bestand geopend en geprint.
Ook deze pdf afdruk is exact 200 mm!!
Dus het is wel mogelijk, maar dan via LayOut en een pdf printer :wink:

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009, 19:59 
Site Admin

Dat is altijd de beste manier, zelf testen en uitproberen en opmeten, dan weet je zeker dat het ook bij jou klopt en dan weet je ook meteen hoe het moet.

Er zijn vaak 10tallen manieren, maar voor iedereen geldt toch dat de manier die je al (half) kent vaak het makkelijkst is, en zeker het makkelijkst te onthouden!

Bedankt voor de terugkoppeling Henk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]