Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
  Afdrukweergave

Boog
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 13:36 
Offline

Geregistreerd: 17 jan 2009, 15:32
Berichten: 52
Hoi,
Ik heb een probleem. Als ik een boog of een cirkel maak dan is dat niet in een vloeiende lijn, het is in stukken. Hoe kan ik dit verhelpen?

Klik hier.

Bedankt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 14:33 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Cirkels zijn nooit rond. Elke ronde vorm bestaat uit rechte stukjes. Alleen, hoe kleiner die stukjes, hoe ronder/vloeiender iets voor ons mensen lijkt. Je kunt het aantal stukjes (entities) intikken tijdens het maken van een boog, of naderhand aanpassen via Rechtersmuisknop > Entity info. Bedenk wel dat: hoe meer lijnen, hoe zwaarder je bestand...

Groetjes,
Gijs


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 17:20 
Offline

Geregistreerd: 17 jan 2009, 15:32
Berichten: 52
OK, bedankt

Fred


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009, 7:30 
Moderator
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2008, 16:49
Berichten: 433
Woonplaats: Den Haag
Hoi Fred,

Het kan ook op een andere manier.
Als je een boog tekent, typ je eerst in uit hoeveel lijntjes deze moet bestaan. Ik neem voor kleine boogjes meestal 100, voor wat grotere 300 à 400.

Dit kun je als volgt doen:
Je pakt de boog-tool, tikt in 100s (2 staat voor segmenten) en je ziet direct resultaat.
Daarna kun je gewoon de verfijnde boog tekenen.

Jordy

_________________
Afbeelding

http://www.VV3D.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009, 7:53 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
volgens mij kun je de letter s weglaten.
als je na het intypen van 100 een enter geeft is dat voldoende. :)

Groeten, Henk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009, 10:44 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2007, 17:01
Berichten: 121
Zoals de anderen eigenlijk al gezegd hebben is het niet mogelijk om in sketchup een vloeiende lijn te krijgen. Je kunt deze echter wel enigszins benaderen door heel veel segmenten te gebruiken. Hoeveelheden als 100 of 400 zou ik echter absoluut niet aanraden om te gebruiken tenzij dit niet anders kan (bv op mm niveau werken en een vloeiende boog van 500m willen maken). Zoals gijs al zei heeft het aantal segmenten invloed op de bestandsgrootte en efficientie van je model in zijn algemeenheid. Denk er bijvoorbeeld aan dat als je die boog vaker gaat gebruiken in je model er gigantisch veel lijnen en vlakken bij komen (ondanks dat het bv een component is) die tijdens het modeleren door sketchup berekend moeten worden. Ik zou mezelf beperken tot zo'n 24 segmenten voor grote bogen, 12 voor kleinere en 3 voor afrondingen van hoeken, uitzondereingen buiten beschouwing gelaten. Nagenoeg al mijn eigen modellen zijn zo gemaakt en zouden gigantisch groot worden als ik hoeveelheden als 100 of 400 had gebruikt.

gr J-m@n

_________________
Intel Core 2 Duo E6600 // 2GB DDR2 // 8800GTS 320MB // 2x 320GB SATA2 // 2x AL1951CS 19" TFT // Space Navigator SE


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009, 11:09 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Fred,

SU7 gaat met segmenten voor cirkel en boog tot 9999 stuks.
Let wel, een selectie van één cirkel mét vlak heeft dus 10.000 entities in de entity info!
(tienduizend dus!!!)
Je ziet al direkt hoe je PC hierop reageert als dikke stroop.

Houd je het beste bij de voorgaande antwoorden en beperk het aantal segmenten tot wat je strikt nodig hebt.

Wil je een exacte driehoek tekenen met 3 bekende lijnlengten dan doe je dat niet met het snijpunt van
cirkelbogen met veel segmenten (aardige benadering die tijdrovend is) maar met een plugin(*) die ergens in de pluginlijst staat. Kwestie van een paar seconden en loepzuiver.

Wo3Dan

(*) de bedoelde plugin heet: trilateration.rb


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009, 11:45 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
Waar zou ik deze plugin dan kunnen vinden? (trilateration.rb)
Op het forum bij plugins zie ik hem niet, of kijk ik niet goed? :no:

Groeten, Henk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009, 12:00 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
was ander forum Wo3Dan...


http://groups.google.com/group/sketchup ... 507bc09202

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009, 12:58 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
Bedankt Respect, ik heb hem gevonden. :goodjob:

Er staan er wel heel veel, maar overal staat achter PC-Mac. Betekent dit dat de plugins alleen maar voor Mac computers zijn of werken ze ook onder Windows?
Weet jij toevallig ook of er in deze lange rij plugins er een aantal zijn die erg aan te raden zijn? (ik zie soms door de bomen het bos niet meer)

Groeten, Henk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Boog
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009, 22:26 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
Hij doet het :yay: (ik bedoel de plugin trilateration

Het was even puzzelen hoe ik een driehoek kon maken, maar volgens mij werkt hij echt heel nauwkeurig.
Als voorbeeld heb ik op 4 manieren een driehoek getekend:
De bovenste met AutoCAD en daarna via import binnengehaald in SU
Daaronder de driehoek getekend met de plugin trilateration en de maatvoering gaf hetzelfde aan als in de zeer nauwkeurige AutoCAD tekening
Daaronder heb ik op een horizontale lijn in SU 2 cirkels getekend om het snijpunt te bepalen, het aantal segmenten staat hier op 999 (de lengte wijkt iets af)
Onderaan hetzelfde maar dan het aantal segmenten op 24 gezet (de afwijking wordt hier duidelijk groter)

Dus om een driehoek te tekenen waarbij de hoogte niet bekend is, maar de onderkant en de lengte van de beide schuine zijden wel, is de plugin dus heel goed te gebruiken (als je een exacte maatvoering nodig hebt)

Groeten, Henk
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO