Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Texture verkleinen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009, 23:57 

Hallo,

Als ik een model verklein (dmv 'Tape Measure' en vervolgens de nieuwe afmeting intypen) behouden al mijn textures de oude grootte. Voorbeeld: als ik een muur verklein zijn de bakstenen (in verhouding) ineens twee keer zo groot.
Ik kan natuurlijk alle textures handmatig gaan aanpassen, maar is hiervoor geen andere oplossing zodat ze gewoon mee veranderen?

Alvast bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Texture verkleinen
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 11:58 
Site Admin

Hoi Eddie,

wat wil je precies doen met de muur? Hem lager maken? Breder? Dikker?
Als je met tape measure iets probeert te verkleinen verkleint je héle model (in x, y en z richting). Inclusief de textures...
Zou je een plaatje kunnen maken van de muur en wat je ermee probeert te doen? Het is nu nog een beetje onduidelijk.

Groet,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 13:12 

Hallo Eddie,

Als ik het goed begrijp wil jij bijvoorbeeld een muur met een lengte van 10 meter verkleinen naar een lengte van bijvoorbeeld 1 meter.
Volgens mij moet je dan de texture van de bakstenen niet verkleinen, want of de muur nu 10 meter of 1 meter lang is, de lengte van de steen zou ik gewoon op ongeveer 210 mm willen houden.
Ik teken alles altijd schaal 1:1, dus ook de baksteentexture.

Of begrijp ik de vraag verkeerd?

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 14:23 

Eddie schreef:
Hallo,

....... Voorbeeld: als ik een muur verklein zijn de bakstenen (in verhouding) ineens twee keer zo groot.
Ik kan natuurlijk alle textures handmatig gaan aanpassen, maar is hiervoor geen andere oplossing zodat ze gewoon mee veranderen?

Eddi,

Als je muur een groep is en je texture is geplaatst in (binnen) de groep op faces, dan schalen ze netjes mee.
Voorwaarde is wel dat je de 'Tape measure' tool correct gebruikt BINNEN de groep, dus in editing context.

Een copie ernaast van die groep houdt uiteraard zijn grote (nu visueel te grote) bakstenen.

Zelfs als je de verkleinde groep explodeert behoudt het zijn kleine baksteen.
Ook Als je beide groepen explodeert heb je 2 muren met texturen van nog altijd verschillende grootte.

Simpeler kan het echt niet. Alles in één keer verkleind dus!

Wo3dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 15:21 

Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraagstelling. :oops:

De muur is slechts een onderdeel van het model. Het model (1:1) wil ik in zijn geheel verkleinen (dus x, y en z-richting). De stenen van de muur moeten dan dus ook verkleind worden, omdat anders de verhouding niet meer klopt. Als ik met de tape measure verklein wordt het model wel kleiner, maar de stenen niet.

Maar als ik Wo3dan goed begrijp zou ik dus van het gehele model een groep moeten maken, en vervolgens binnen de groep moeten verkleinen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 17:02 

Eddie schreef:
Blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraagstelling. :oops:
.........
Maar als ik Wo3dan goed begrijp zou ik dus van het gehele model een groep moeten maken, en vervolgens binnen de groep moeten verkleinen?

Eddie,

Je was wel duidelijk (zie mijn antwoord) maar ik beantwoord niet altijd direkt.
Dat klopt helemaal. Hoe je model in elkaar zit kan ik niet zien. Maar je hebt het goed begrepen.
Model groeperen => In editmode aanpassen tot juiste maat => close => eventueel modelgroep exploderen.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 20:02 
Site Admin

Ik zie niet in waarom het nodig is om er een group van te maken. Als ik (SU6+7) een modelletje maak (zonder groups/components). Vervolgens de Tape Measure langs één van de lijnen leg en een kleinere afmeting intik. Verkleint het hele model, inclusief de textures...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:00 

Hallo,

Wat mij opvalt na wat uitproberen is dat als ik verschillende blokjes heb getekend, en via tape measure de maat verdubbel, dat dan alle blokjes worden vergroot.
Is het ook mogelijk dat alleen het blokje waar het rolmaatje langs gelegd wordt groter wordt?

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:03 
Site Admin

Hoi Henk,

Je bevinding staat ook al in een post een stukje naar boven ;)

H-man schreef:
Is het ook mogelijk dat alleen het blokje waar het rolmaatje langs gelegd wordt groter wordt?

Niet met de tape measure. Wel kan je gebruik maken van Scale. Moet je wel berekenen hoeveel keer kleiner iet's moeten worden (ipv hoeveel cm).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:05 

gijs schreef:
Ik zie niet in waarom het nodig is om er een group van te maken. Als ik (SU6+7) een modelletje maak (zonder groups/components). Vervolgens de Tape Measure langs één van de lijnen leg en een kleinere afmeting intik. Verkleint het hele model, inclusief de textures...

:evil: :yellow: :?: :!: Ja Gijs, daar zit het hem nou juist in. Zoals ik al zei, ik kan niet zien hoe zijn model in elkaar zit.
En hij wil ALLE texturen mee verkleinen.
Als je me niet gelooft, stel je dan het volgende voor.
Kubus met dak als huis, ongegroepeerd. Daar tegenaan een muur als groep.
Beide hebben een gevelsteen texture.
Verkleinen zonder het model te groeperen levert een huis met te grote gevelsteen op. De muurtextuur verkleint wel.
De gegeven oplossing staat dus nog als een huis. Hij voldoet, ongeacht wat (en hoe) Eddie in z'n model al dan niet heeft gegroepeerd.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:17 
Site Admin

Sorry Wo3dan (en Eddie), ik zat verkeerd te kijken.

Maar ik geloof toch nog steeds dat onderstaande werkwijze niet geheel is wat Eddie wenst.
Wo3dan schreef:
Model groeperen => In editmode aanpassen tot juiste maat => close => eventueel modelgroep exploderen

Door de group te openen voor het verkleinen worden de textures niet verkleint. Door de group gesloten te houden en dan tape measure te gebruiken verkleinen de textures wel...

Maar laten we eerst even wachten op een reactie van Eddie, aangezien hij de enige is die weet hoe het model eruitziet en wat hij wil.
Nogmaals sorry voor de verwarring,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:59 

gijs schreef:
........Maar ik geloof toch nog steeds dat onderstaande werkwijze niet geheel is wat Eddie wenst.
Wo3dan schreef:
Model groeperen => In editmode aanpassen tot juiste maat => close => eventueel modelgroep exploderen

Door de group te openen voor het verkleinen worden de textures niet verkleint. Door de group gesloten te houden en dan tape measure te gebruiken verkleinen de textures wel.......

Toch wel Gijs. Het verkleint namelijk ALLE texturen.

De texturen in de geopende groep worden juist WEL mee verkleind.
Door de groep gesloten te houden worden wel de texturen van die groep verkleint maar niet die van totaal niet gegroepeerde vlakken in het model. Je moet het echt even proberen. Zie mijn voorgaande suggestie.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 22:09 
Site Admin

Ik geef toe dat ik niet helemaal duidelijk was. Met "Door de group te openen voor het verkleinen worden de textures niet verkleint." had ik willen zeggen dat dan niet alle textures (in het hele model) worden verkleint. Alleen de textures in de geopende group worden verkleint. Eddie wilde, zoals jij ook aangaf, alle textures in zijn model mee verkleinen. Daar hoeft ie de group dus niet voor te openen. En zoals jij zei moet hij het hele model in één group zetten...

PS: Ik heb geen zin om hier ruzie over te krijgen, dus laten we wachten to we Eddie's model te zien krijgen. Ik geloof dat we het hele topic zo'n beetje hebben overgenomen ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009, 1:01 

gijs schreef:
.....PS: Ik heb geen zin om hier ruzie over te krijgen, ......

Nee, was/is ook niet mijn bedoeling.......maar ja, SU is op dit punt soms moelijk te doorgronden.
Ik moet zelf ook nogal eens checken of m'n statement juist is. Het gaat me ook niet om een punt te scoren maar om Eddie
niet op het verkeerde been te zetten.

gr,
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009, 1:05 

gijs schreef:
Ik geloof dat we het hele topic zo'n beetje hebben overgenomen ;)
:rofl:

Het is gelukt! Groep gemaakt en verkleinen maar.
De groep hoefde ik hiervoor inderdaad niet eens te openen.

Bedankt voor de (snelle) reacties!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]