Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

Scenes maken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 dec 2008, 20:27 

Hallo,

Ik wil d.m.v. scenes laten zien hoe iets opgebouwd wordt.
Nu merk ik dat een volgende scene de vorige overschrijft als er lijnen zijn toegevoegd.
Wie weet hoe ik nieuwe lijnen in een nieuwe scene opsla, zonder dat ze in de vorige zichtbaar worden?
Zie onderstaande voorbeelden wat ik als scene 1 t/m 3 zou willen hebben.

Groeten en een prettige jaarwisseling toegewenst, Henk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Scenes maken
BerichtGeplaatst: 31 dec 2008, 20:43 
Moderator

Hoi Henk,

Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik denk dat je het beste je drie modellen naast elkaar kunt zetten(kopieren dus) en dan pas scenes kunt maken.. Je kunt volgens mij ook met layers werken, maar daar weet ik niet zoveel van..

Jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jan 2009, 13:57 

Hallo Jordy,

Om te beginnen wil ik iedereen een gezond en gelukkig 2009 toewensen met veel SU plezier!! :good:

De mogelijkheid die je noemt kan inderdaad, alleen moet ik even kijken hoe ik dat het beste in een vloeiende beweging krijg.
Ik denk dat ik iets moet uitproberen met de verschillende tijden die je kunt instellen.

Bedankt voor het meedenken!

groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jan 2009, 19:12 

Wat jij wilt kan je denk ik het beste doen door middel van layers. Je zet dan de vloer in een aparte layer, de binnenmuren in een aparte layer, enz.. Dit is het makkelijkste te doen door van de muren bijvoorbeeld een group te maken, rechtermuisklik op de group, en kies de bovenste optie, entity info. Dan krijg je een klein schermpje waarin je kan kiezen in welke layer je group komt. Vervolgens ga je scenes maken: in de eerste scene zet je alleen de eerste layer op zichtbaar, in de tweede scene ook de tweede layer, enzovoort. Ik neem aan dat je hier een filmpje van wilt maken?

Hier een filmpje over het gebruik van layers:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fBdP499iw0Y[/youtube]

Wat daar ook een leuke manier voor is is het gebruik van Section Planes. ( :plane: ) Dit geeft minder goed weer hoe iets is opgebouwd, en is net iets moeilijker, maar geeft als je het goed gebruikt in een filmpje wel een leuk effect.
Hiervoor zet je een horizontale section plane net iets boven de vloer, en 1 bijvoorbeeld halverwege je huis. Vervolgens maak je 2 scenes aan. In de eerste scene is de eerste section plane actief, en zie je dus alleen een klein stukje van je huis. Dan maak je je tweede section plane actief, en maak je van die situatie ook een scene. Als dat gelukt is kan je nog een derde scene maken, met een nog hogere section plane, of helemaal geen section plane, zodat het hele huis zichtbaar is. Als je deze scenes dan achter elkaar in een filmpje afspeelt is wordt je huis ook een soort van opgebouwd, van onder naar boven. Beetje moeilijk uit te leggen, maar je zou er eens wat mee kunnen spelen.

Hier een filmpje over het gebruiken van section planes in animaties:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1QQMSMIeeKQ[/youtube]

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jan 2009, 21:01 

Hallo Simon,

Klinkt heel logisch! :yes:
Ik ga dit binnenkort uitproberen, ik heb tot nu toe erg weinig gewerkt met layers, maar voor mijn bedoeling lijkt het mij wel erg logisch.
Het voordeel is dan denk ik, dat je niet een enorm zwaar bestand krijgt omdat je niet steeds een kopie maakt om de volgende stap in te doen.
Dat met die doorsnedes gebruik ik al wel, geeft ook hele mooie plaatjes waarin je echt kunt laten zien wat je bedoelt met een doorsnede.

groeten en bedankt, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]