Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

Tekst verticaal plaatsen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 11:00 

Hallo allemaal,

Nieuw hier, dus niet zeker of dit wel de juiste plaats is om mijn vraag te stellen:

Ik probeer normale tekst verticaal te plaatsen, maar deze 'draait' nu steeds horizontaal mee.
En als ik 3D tekst gebruik kan ik deze wel weer verticaal plaatsen, maar zien er niet zo strak uit als de normale tekst.

Iemand een suggestie hoe ik 'normale' tekst toch verticaal kan plaatsen?

Alvast bedankt!

<<<Peter>>>

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Tekst verticaal plaatsen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 17:53 

Oh, ik kan dus met 3D tekst en roteren de teksten verticaal plaatsen, maar deze zien er maar erg korrelig uit.
Ook na wat forums doorgespit te hebben met truuks zoals naar wireframe toegaan, en 'hiden' ziet het nog steeds niet als 2D uit. Ik kom er maar niet uit. Help?

<<<Peter>>>

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 18:28 
Site Admin

Welkom Peter!

Je kunt 2D teksten "vast" op het scherm zetten door op een lege plek in je scherm te klikken. Maar waarschijnlijk wil je een tekst als van een reclamebord of wegwijzer hebben? Dan kun je óf textures op een vlak gebruiken óf 3D text. Het lijkt alsof je iets fout doet bij het maken van de 3D text, want over het algemeen zijn 3D texten toch behoorlijk "rond". Zou je een screenshotje kunnen plaatsen?

Gijs

PS: Ik heb het toch maar even verplaatst naar het "vragen" subforum ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 19:36 

Hoi Gijs,

Dank je wel voor je welkom.Ik ben bezig met een plattegrond van een huis, met een benaming in het vlak van een gekleurde ruimte. Ik wil het model 90 graden draaien, maar mijn 2D tekst blijft dus gewoon horizontaal hangen ipv verticaal.
(hoe kan ik dat eventueel vastzetten?
Vandaar dat ik naar 3D tekst ben gegaan, deze zijn trouwens wat eenvoudiger te draaien. Maar hoe kleiner het lettertype, hoe vager het wordt. Net of het uitgelopen inkt is.. Ik weet trouwens niet hoe ik hier een screenshot of file kan toevoegen?

Even kijken of dit lukt..

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 20:44 
Site Admin

Ah, nu is het een stuk duidelijker ;)
2D Teksten kunnen alleen maar horizontaal staan (je kunt wel na elke letter op Enter drukkken, dan staan ze onder elkaar, maar nog steeds horizontaal). 3D Teksten zijn veel makkelijker in gebruik en (hoewel de naam anders doet vermoeden) ook te gebruiken als platte 2D teksten (vink Extrude uit). Hoe kleiner het lettertype hoe vager de letters zoals je al opmerkte. Hier is niet veel tegen te doen. Je moet bedenken dat als je heel klein iets op papier schrijft je het ook niet duidelijk meer kan lezen...

Succes, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Gijs

PS: Screenshots kan je maken via FIle > Export > 2D Image. Vervolgens kan je ze ergens op internet uploaden en hier een linkje plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 22:17 

Ah, ok, dan weet ik tenminste zeker dat ik niks over het hoofd gezien heb..

Er is nog wel wat aan te doen hoor, verder schuimende over diverse forums, kun je nog de view in wire frame zetten, het component selecteren, select all, en hide. Dan component sluiten en weer terug naar normale view.
Scheelt weer iets, maar al met al wordt het nog steeds niet zo duidelijk als een 2D tekst op hetzelfde kleine formaat...

Ik las verder iets over layer2 in PRO waarbij dat tekst stuk een stuk verbeterd zou zijn, maar heb alleen nog de gratis versie.
Iets over bekend of dat misschien in pro anders, c.q. beter is?

<<<Peter>>>

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 nov 2008, 23:00 
Site Admin

Ik gebruik PRO en heb bij 7 pts nog een scherpe 2D tekst...
Wil je nog kleiner? Dan is het sowieso al niet meer leesbaar zonder vergrootglas (je kunt ook niet inzoomen op 2D teksten ;) )

Je kunt iet's in verschillende layers zetten, maar dit heeft voor zover ik weet niks te maken met de kwaliteit ervan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]