Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

Model van een asiel, wie helpt?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 nov 2008, 17:29 

Goedendag,

ik ben nog maar net een paar dagen bekend met Sketchup en dit is absoluut iets voor mij waar ik ook meer mee wil gaan werken. Als amateurbeeldhouwer zie ik hier meteen allerlei mogelijkheden om iets te maken achter de pc om daarna pas in steen te gaan proberen maar momenteel zie ik ook nog wat anders.
Ik ben namelijk vrijwilliger bij Stichting Dierenopvang Bosnië waarvoor we een aantal keren per jaar naar Bosnië gaan om te werken in het asiel. Aangezien we zo veel mogelijk in Nederland al voor willen bereiden heb ik bij onze laatste trip maten genomen van een groot deel van het hele terrein en de verschillende kennels en dergelijke. (eind november ga ik de rest meten maar we hebben nu een conceptversie die al redelijk accuraat is.
We zijn bezig om oude kennels te vervangen voor nieuwe/betere en die ook meteen op een betere plaats te zetten. Nu kunnen we thuis dus al bedenken of dat past in de plattegrond.

Aangezien ik al enthousiast ben over sketchup heb ik meteen de nodige instructievideo's bekeken en heb zo ook gezien dat je vanuit een plattegrond al het nodige kan doen. Super! Dat ga ik dus zeker doen, maar ik voorzie nu al problemen. Dan heb ik straks een kennel op de juiste maat, maar met een massieve muur terwijl ze in het echt juist gemaakt zijn van een metalen frame en betonijzer en dus juist volledig doorzichtig, hoe ga ik dit maken zodat je wel ziet dat het een hok is en niet alleen een frame?).
Eind november gaan we weer die kant op en aan het eind van de reis maak ik weer een verslag van deze trip en wil eigenlijk ook een model van het asiel hierbij opnemen.
Hoewel ik dus wel degelijk verder wil leren met sketchup ben ik dus eigenlijk op zoek naar iemand die het leuk zou vinden om misschien vast een eerste aanzet te maken.
We hebben een redelijk goede plattegrond van het terrein en honderden foto's van het asiel (uiteraard niet genomen met het idee dit ooit te gebruiken bij dit programma maar er is vast een hoop uit te halen). Eind november zal ik ook heel wat bewuster foto's gaan nemen en daarmee gaan stoeien maar voordat ik goed genoeg ben om het asiel te tekenen zitten we waarschijnlijk al in 2009 dus hierbij dus de vraag, wie zou het leuk vinden om hierbij te helpen?
Het betreft een vlak stuk grond met rondom een hekwerk en erop een groot stenen magazijn, enkele rijen met kennels en nog wat kleine gebouwtjes zoals een keet, een aggregaathuisje, een toilet en een waterpomp etc.

Alvast hartelijk bedankt,

Fred.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Model van een asiel, wie helpt?
BerichtGeplaatst: 03 nov 2008, 20:02 
Site Admin

Hey Fred,

leuk dat je zo snel na je kennismaking met Sketchup al op het forum bent gekomen.

Ik heb in dit bestand even snel laten zien hoe je makkelijk stijlen/gaas kunt tekenen.

Sketchup heeft zelf een aantal type hekwerken gaas, de stijlen heb ik snel zelf gemaakt, een transparante png met een grijs streepje.

Zo kun je snel kennels tekenen volgens mij.

Ik heb verder ook wel interesse om je te helpen waar nodig, al denk ik dat je zelf ook een eind kan komen met enige hulp!

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2008, 20:45 

Hoi Respect,

gaaf joh!

Ja, was vandaag ook blij verrast om te zien dat dit forum bestond. Ik vermoed zo maar dat ik hier vaker ga komen :-)

Kennel ziet er inderdaad al uit zoals ik het bedoelde! Het gaas is in het echt vertikaal/horizontaal, maar dat mag de pret niet drukken. (gaaf trouwens ook dat er al zo snel geantwoord wordt, chapeau!)
Stel overigens dat ik hiermee verder zou gaan (moet nog even uitzoeken hoe ik dat moet doen, maar ik ga wel wat proberen en ik wil later toch een ander soort gaas gaan maken, is dat dan nog makkelijk aan te passen? (op zich boeit het uiteraard helemaal niet welk gaas ik gebruik, ben al lang blij als er iets op papier komt dat op het asiel lijkt, maar vraag me af of ik nu misschien dingen zou gaan maken waarvan achteraf gezegd wordt 'oh, dan had je toen beter dat-en-dat kunnen doen, nu kan dat niet meer'.
En stel dat ik met behulp van die plattegrond een massieve muur omhoog trek, is het dan makkelijk om die muur te vervangen door zo'n stuk gaas?
(sorry overigens als dit vragen zijn waarvan het antwoord overal al te vinden is, maar het is zo'n overweldigende hoeveelheid info dat ik die niet allemaal kan lezen en ik wil gewoon beginnen :) (ga ik nu dus ook doen)
nogmaals bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2008, 20:51 
Site Admin

De toegepaste textures kun je altijd nog aanpassen, in groote kleur, of totaal andere texture.

Een wand welke gaas moet worden zou ik niet vanuit een plattegrond push pullen, deze is dan dubbel, (dikke wand zoals metselwerk) Gaas is dun en enkel, dan moet het vlak wat je tekend ook enkel zijn. Zie mijn bestand.

Het beste kun je gewoon beginnen (alle tools proberen) en als je alles een beetje onder de knie hebt een nieuw bestand openen en opnieuw beginnen met de kennis die je dan hebt opgedaan.

Suc6, en vragen mag altijd. Er zijn dagelijks mensen te vinden die graag helpen. :good:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 03 nov 2008, 23:32 

Ik heb vanavond de 2 instructievideo's nog eens even bekeken, kijken, stop, nadoen, kijken, stop etc,
en het gaat goed!
Ik heb wat gebouwen neergezet, van bakstenen en een metalen container en een hek geplaatst.
Goeie tips, vooral veel spelen en later nog eens opnieuw beginnen met wat ik geleerd heb,
gaat best lukken als ik het zo bekijk.
(alleen is de avond om voor je het weet ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]