Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

push/pull functie werkt niet meer
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 12:09 

Dag mensen,

Vanochtend wilde ik de push/pull functie gebruik, maar deze werkt niet meer. Het 2d vlak wordt verplaatst in hoogte, maar er wordt geen 3d model gevormd. Heb ik verkeerde instellingen?

Ik werk onder groote tijdsdruk dus ik hoop dat iemand mij kan snel kan helpen

groet Harmen

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: push/pull functie werkt niet meer
BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 13:19 
Site Admin

harmenk schreef:
Dag mensen,

Vanochtend wilde ik de push/pull functie gebruik, maar deze werkt niet meer. Het 2d vlak wordt verplaatst in hoogte, maar er wordt geen 3d model gevormd. Heb ik verkeerde instellingen?

Ik werk onder groote tijdsdruk dus ik hoop dat iemand mij kan snel kan helpen

groet Harmen

Hmm, klinkt erg raar...

Klik eens op :textures:

helpt dat?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 13:47 
Site Admin

Zou je er een screenshot of videotje van kunnen maken? Het klinkt nogal vaag :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 15:30 

Inderdaad, mijn vorige tekst was vaag. Wat screenshots:

Ik heb de push en pull functie aan en ga op mij vlak staan ten hoogte van punt A. Als ik dan dit vlak doortrek tot aan punt b ontstaat geen doos/blok, maar verschuift het vlak alleen.

Afbeelding

Afbeelding

Is het zo te snappen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 15:42 
Site Admin

Dit heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord.

Ik adviseerd om SU te deinstalleren en dan opnieuw te installeren.

Groet,
Respect

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 17:45 
Site Admin

Druk eens een keertje op Ctrl voordat je het vlak naar boven trekt (je krijgt een plusje naast de plus van de Move tool).
Dit is het enige wat in me opkomt.

EDIT: Nog iets wat kan helpen. Ga naar Windows > Preferences > OpenGL en check of je de tweede optie hebt aangevinkt (als dat zo is, vink hem uit).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 okt 2008, 17:57 

Ik ben er uit. Na opnieuw downloaden, installeren en computer opnieuw opstarten doet hij weer normaal.

Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2008, 15:08 

Hallo!
Mooi dat het is opgelost, ik ben echter nieuw bij Sketchup (ik zal proberen af en toe ook vragen op te lossen hier als ik wat verder ben...) en bij mij is het er nog niet mee opgelost. Alles ging helemaal prima, lukte allemaal. Totdat opeens geen deur of raam meer gemaakt kon worden. Heel irritant.
Ik heb de optie bij preferences gecheckt... staat goed. Opnieuw gedownload en geinstalleerd, nog geen oplossing... Ik denk dat ik iets fout heb gedaan met het model. Maar ik heb nog niet genoeg ervaring om het zelf uit te zoeken.
Zou iemand ernaar willen kijken?
http://www.jelte.nl/mijngebouw.skp
Ik vermoed dat ik misschien met een onbedoelde verplaatsing per ongeluk de muren net een halve mm uit het lood heb gezet ofzo...
Zou een van jullie willen testen of je bij een buitenmuur een deur of raam kan maken? Dan weet ik of het aan mijn programma ligt, of aan het model. En als het aan het model ligt, dan wil ik best opnieuw beginnen, maar het zou fijn zijn als ook iemand dan kan vertellen wat ik fout heb gedaan!
Bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2008, 16:15 
Site Admin

Welkom!

Spookie, jouw probleem is dat je groups hebt gebruikt. Om die te bewerken moet je ze eerst openen (dubbelklikken). Of je haalt ze uit de group (Rechtermuisknop > Explode). De eerste oplossing is het beste als je de groups wilt behouden.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2008, 17:09 

Hahaa! Thankx! Ga ik proberen! :goodjob:
Groups, components, scenes en layers... het gaat even duren denk ik voordat ik het onder de knie heb. Ik zou liever met alleen layers gewerkt hebben. Maar nu kan ik weer even vooruit hoop ik! Je bent een held!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2008, 18:56 

Snap er ook niks van, op sommige momenten werkt de push/pull functie goed, het andere moment is t weer helemaal niks. Als ik dan bijvoorbeeld een vierkant probeer weg te duwen (zodat er een gat onstaat), verdwijnt het niet maar duw ik het object er in feite doorheen??

Heb ik dan per ongeluk op een knop gedrukt? Want als ik ergens op een lege plek (ver buiten mn tekening) een nieuw vierkantje maak, werkt het ook hierbij niet. Het ligt dus niet aan de tekening waar ik op dat moment mee bezig ben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 okt 2008, 21:21 

scotty018 schreef:
Snap er ook niks van, op sommige momenten werkt de push/pull functie goed, het andere moment is t weer helemaal niks. Als ik dan bijvoorbeeld een vierkant probeer weg te duwen (zodat er een gat onstaat), verdwijnt het niet maar duw ik het object er in feite doorheen??

Heb ik dan per ongeluk op een knop gedrukt? Want als ik ergens op een lege plek (ver buiten mn tekening) een nieuw vierkantje maak, werkt het ook hierbij niet. Het ligt dus niet aan de tekening waar ik op dat moment mee bezig ben.

scotty018,
Hoe lang je met SU werkt weet ik niet maar naar alle waarschijnlijkheid is er niets mis met je P/P tool.
Net als met het tekenen moet je steeds proberen gebruik te maken van de inferencing engine(*) van SU.
(*)Elke tool helpt je in feite door konstant naar allerlei informatie (end- en midpoints \ lijnen \ lijnrichting \ enz. te kijken terwijl je aan het werk bent.
Zo ook de P/P tool.
Als je een vlak pushed dan kun je allerlei punten in je 3D model benutten om de eindstand te bepalen.
Wil je dat je je vlakje juist tot het eind van de spouwdikte drukt, (daarmee een gat in je muur makend) dan moet je:
- of iets van dit binnenvlak zie, een randedge o.i.d.;
- of je vlakje kunnen blijven zien door het ingedrukte deel tot het 'stuit' op de het achtervlak. Je ziet dan de popup "On Face". Dat is het moment om de opdracht af te sluiten. Beide vlakken ( het vlakje en het deel waarmee het samenvalt en dat je ook ziet) worden nu gewist.
Mis je deze 'inferencing' en druk je door, ja dan gaat e.e.a. dwars door alles heen. Ook geen nood. Wis de achterliggende overtollige geometrie.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]