Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
  Afdrukweergave

Face door Bitmap vervangen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008, 15:05 

Hi,

Ik heb een dubbelzijdige printplaat (PCB) getekend (dus twee faces onder elkaar) met printsporen en soldeergaten en zelfs solderingen rond de gaten. In een andere layer zitten dan de electronica componenten die met de pootjes door de gaten steken en netjes afgesoldeerd lijken.

Nu wil ik een éénvoudige versie maken waarbij beide faces vervangen worden door een bitmap i.v.m. snelheidswinst bij rotatie in SketchUp.

ik maak daarvoor in SketchUp een screenshot (ALT+Printscreen) van de beide PCB zijden.

Vraag1: hoe krijg ik de PCB netjes rechthoekig in beeld uitgelijnd behalve dan door handmatig manouvreren?

Vervolgens importeer ik de bitmap in Windows Paint.

Vraag2: hoewel niet helemaal van toepassing op SketchUp maar hoe krijg ik een deel van een Bitmap (in Paint) transparant zodat na importeren in SketchUp dit deel doorzichtig is? Of, hoe kan ik anders in SketchUp een deel uit een geimporteerde bitmap wegsnijden, dit lukt mij namelijk niet.

gr.

Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Face door Bitmap vervangen
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008, 21:16 
Site Admin

Antwoord 1: heel envoudig. Druk op dit (of een soorgelijk) knopje :top:
Antwoord 2: ik geloof niet dat je met paint doorzichtige layers kunt maken. Daar zul je toch photoshop of een ander foto programma voor moeten gebruiken. Het is in elk geval wel mogelijk om (gedeeltelijk) doorzichtige afbeeldingen in SketchUp te gebruiken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Face door Bitmap vervangen
BerichtGeplaatst: 20 sep 2008, 22:31 

gijs schreef:
[Antwoord 2: ik geloof niet dat je met paint doorzichtige layers kunt maken. Daar zul je toch photoshop of een ander foto programma voor moeten gebruiken. Het is in elk geval wel mogelijk om (gedeeltelijk) doorzichtige afbeeldingen in SketchUp te gebruiken.

Let er dan ook op dat je het plaatje in PhotShop niet als JPG saved maar als PNG. JPG's kunnen namelijk geen transparantie aan en vullen de rest op met de 'achtergrondkleur' (meestal wit). PNG's kunnen het wel én maken in sommige gevallen zelfs mooiere plaatjes omdat ze aan ander soort compressie gebruiken.

Theo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]