ik heb sinds een 3 weken de space navigator in huis, en ik moet zeggen dat het echt mega goed bevalt!
het is super handig voor o.a. sketchup. over het toetsenbord verhaal, ik gebruik het toetsenbord vrij weinig. dan is het apparaat heel handig, omdat je dus alleen de navigator en de muis gebruikt. het werkt dus heel snel, want je kan om je model heen bewegen en tekenen te gelijk.
er is eerder over gesproken dat je niet kan draaien en in/uit zoomen tegelijk, dit is echter een instelling die je kan uitschakelen. je kan dus wel tegelijk bewegen om je model heen.
de knopjes die op de navigator zitten, kan je ook instellen op welke functie je maar wilt, hij staat standaard ingesteld op een functie dat je model helemaal in beeld komt te staan (de naam ben ik even kwijt). dit is in het begin wel handig als je nog aan het apparaat moet wennen. (want je moet er echt even aan wennen).
de space navigator weegt ongeveer een halve kilo. dit is vrij veel voor als je hem ergens mee wilt nemen. dit gewicht heb je wel nodig zodat je ook kan inzoomen van boven naar beneden.
van de space navigator zijn nog 2 verschillende types. De personal navigator en de navigator for notebook.
in principe werken ze allebij het zelfde, het enige verschil is dat de 'personal' met snoer is en de notebook versie draadloos is. de notebook versie is ook kleiner dan de personal versie. bij de notebook versie krijg je ook een berscherming voor om de navigator.

space navigator personal:
Positief:
- de navigator werkt goed en snel!
- hij ziet er mooi en strak uit!
Negatief:
- hij weegt aardig veel (wat ook wel logisch is voor het in/uitzoomen)
- er zit een snoer aan de achterkant wat er recht uitsteekt, hiermee moet je mee oppassen als je hem ergens mee naar toe neemt als je het snoer oprolt dat het niet een keer afbreekt.

dit is alles wat ik kan vertellen over de navigator. ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr. ricardo