Eigenlijk zou ik alleen de badkamer doen... nu zit ik aan details te werken, waarvan ik vooraf zou hebben gezegd "Nee, dat doe ik niet, wie ziet dat nou?". Maar goed, de badkamer. Ik wil graag de badkamer veranderen, maar voor mijn vriendin hoeft dat niet persé. Ze zei "Dan maak je toch een ontwerpje?". Nou inderdaad, dan maak ik toch een ontwerpje.

Beetje zoeken op internet naar wat voorbeelden van renders in Sketchup, want dat wist ik al. Ik zou het gaan doen in Sketchup. Lang geleden eens wat mee gedaan. Tijdens het zoeken kwam ik de renders van OzBoz tegen op Tweakers.net. Dat was meteen de inspiratie waar ik in me onderbewuste naar zocht, denk ik. Maar goed, bij het zien (

)van die renders dacht ik, "Dat wil ik ook!". Waarschijnlijk heeft m'n vriendin er achteraf spijt van dat ze over een ontwerp begon, want ik heb al heel wat uurtjes zitten teke... uhhh sketchen! Ik denk sindsdien in vormen, maten, standpunten, beeldhoeken etc. De rolmaat is bijna versleten van alle maten die ik genomen heb... nog eens na gemeten heb... en nog eens... Onder het motto, "Liever twee keer meten, dan twee keer tekenen". Niet dat ik alles in één keer goed had, maar dat klinkt jullie waarschijnlijk bekend.
Maar goed, voor die render kwam ik eerst bij TurboSketch studio uit. Een trail gedownload. Proberen. Hmmm... niet precies wat ik had verwacht. Soms was de uitkomst beter dan anders. Lichtje erbij en nog eens proberen. Andere hoek dan? Nee, nog niet. Matriaal toevoegen. Intensiteit aanpassen. Mja, iets beter.
Inmiddels heb ik Vray bemachtigd, door de boodschap van boven

Hier ging het precies hetzelfde. Voorbeelden uitgeprobeerd die erbij zaten. Handleiding (vluchtig) doorgenomen. Hier iets d'r bij, daar iets d'r af. Nog eens proberen. Nou, de resultaten kun je hieronder zien.
Wat probeerseltjes met TurboSketch studio...
Overzicht van de verdiepingen
_ts.jpg)
Bovenaanzicht van 2e verdieping
_ts.jpg)
Zelfde maar iemand heeft 't licht aan gedaan op de 1e verdieping

_ts.jpg)
Lichtje achter de trap gemaakt. Leuk effect.
_ts.jpg)
Ter vergelijking. Twee dezelfde scenes. Eentje met TurboSketch (TS) en daarna met Vray (VR) (voordat ik de goeie instellingen had)
_ts.jpg)
_vr.jpg)
(TS) Beetje te gladjes.
(VR) Beetje te korrelig, maar betere sfeer.
Nog eentje...
_ts.jpg)
_vr.jpg)
Nu Vray met betere instellingen...
_vr.jpg)
Je begrijpt, TS gebruik ik niet meer. Alleen nog maar VR.
Ok, nog een paar met Vray...
Closeup deurklink en slot.
_vr.jpg)
Woonkamer richting gang

Trapgat 1e verdieping
_vr.jpg)
Overzicht
_vr.jpg)
Overzicht, nu met dak
_vr.jpg)
Dit is de kast van de rode vlekje van hierboven
_vr.jpg)
Dit rood licht dichter bij de echte kleur
_vr.jpg)
Radiator
_vr.jpg)
Keuken met radiator
_vr.jpg)
Woonkamer met kast en tafel
_vr.jpg)
Dakterras op de 1e verdieping
_vr.jpg)
Zoals je kunt zien heb ik nog niet zoveel materiaal toegekend, maar daar wordt aan gewerkt. Tekenen neemt de meeste tijd in beslag. Ook steeds effe een rendertje maken is leuk, maar kost tijd.
Wat inhoudelijke zaken:
- De deuren heb ik niet samen in één component met de deurposten genomen, omdat ik dan niet meer de afzonderlijke deuren kan open en dicht doen.
- Van veel details (radiator b.v.) maak ik vaak een kleine voorstudie om te kijken hoe bepaalde vormen e.d. te maken en hoe ze reageren.
- Soms verdwijnen er vlakken. Heel vreemd. Maar ja, moet ook weer hersteld worden.
- Dubbel glas wilde ik eerst wel doen, toen niet, toen wel. Nu zit het er gedeeltelijk in.
- Ik gebruik vaak kleine afschuiningen op de randen om een realistischer effect te krijgen. Anders worden ze zo scherp en krijg je geen schaduw werking op delen die uit losse balkjes bestaan, maar dezelfde kleur hebben. Beetje lastig met positioneren, maar ja, dat moet dan maar.
Nou dat is het voorlopig. Wordt vervolgd!