BlackN schreef:
In sketchup heb ik inmiddels een groot deel van mijn project uitgewerkt
alleen ben ik zojuist bij het toekennen van de materialen tot een ontdekking gekomen.
Het ontwerp is op basis van een autocad bestand (.dwg) hierdoor is het ontwerp groter
dan bijv. de arcering/materiaalaanduiding aankan. Ook de omgeving zoals personen
zijn vele malen kleiner dan het ontwerp.
Nu wil ik het ontwerp verschalen naar de juiste maten en verhouding.
Met de functie 'Scale" is het me niet duidelijk of je een waarde kan invoeren en welke waarde ik hier
dan zou moeten invoeren.
Alleen met het 'groene blokje' krijg ik geen juiste afmeting vermoed ik, of kan ik een element tekenen
op de juiste schaal en het ontwerp hiernaar vergroten/verkleinen?
Dit kan op een aantal manieren, ik weet niet precies op welke schaal je nu tekend, maar ik denk dat je instellingen nog op inches staan, (
View/animation/Settings) en dan tabblad Units, dan Decimal kiezen met naar keuze Milimeters of centimenters.
Als je dit al hebt heb je waarschijnlijk bij het importeren de instellingen op inches gehad, je moet dus je model verkleinen met de verhouding tussen inches en centimeters, vroeger wist ik deze verhouding, omdat ik het ook nogal eens fout deed.
Het beste kun je dus de units op cm/mm zetten en een gevel opmeten in Sketchup en in Autocad, dit deel je door elkaar zodat je de verhouding krijgt, was dacht ik iets van 0.03278 ofzo, maar kan er ook helemaal naast zitten.
Met de scale (:scale:) optie kun je een groen hoekpuntje pakken en de verschalingsfactor intypen.
Suc6.