berthoving schreef:
ja ik weet hoe components werken en wat het zijn, maar volgens mij moet je standaard maten gebruiken voor de muren enz. anders passen de ramen en deuren niet??
nu moet ik telkens de components aanpassen qua dikte enz.
zoals de deur is 15,24 cm dik, wat is dat nu voor maaT?:S moet ik nu al mijn moeren 15,24 cm dik maken om de deuren goed te laten passen?
Bert,
Niks mis met bruggen.
Misschien heb je hier wat aan, wel geënt op de Amerikaanse markt qua maatvoering en bouwwijze.
How a pro builds a house / part 1
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... f=20&t=723How a pro builds a house / part 2
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... ds+a+houseToch zijn er wel genoeg tips uit te halen.
Volgens Nederlandse begrippen met een gemetselde woning moet je tegenwoordig al gauw rekenen op een spouwmuur van 350mm dikte: baksteen100/spouw incl.isolatie150/binnenwand (b.v. kalkzandsteen100)
Verdiepinghoogte van b.k. vloer tot b.k. vloer 2.7m
Meet hier en daar thuis e.e.a. op zoals deurhoogte en breedte en ga aan de slag.
Componenten kunnen in principe slechts een opening maken in één vlak (met truck 2 componenten door bi+bu.vlak)
Je kunt een huis tekenen/modelleren op verschillende manieren.
- [eerst de buitenschil met alles erop en eraan inclusief (geneste) componenten] ---> in component BUITEN
- [dan de binnenkant met alles erin met (geneste) componenten / eventueel per kamer en per verdieping] ---> in component BINNEN
samen vormen ze de complete woning.
of
- platte gronden maken per verdieping
- de wanden optrekken tot de juiste hoogten
- gevelopeningen met cut-funktie opplakken voor binnen en buitenvlakken van de gevels.
- dak op de woning
of......
Vele wegen leiden naar Rome!
Begin met een simpel huisje (als blokje + dak) en bouw dat uit zodat je je werkmethode steeds kan bijstellen.
Aangezien je al ervaring hebt met bruggen en sluizen zal dat wel lukken.
Stoor je niet aan die 'eigenwijze' maten in de bouw. Vroeger was nogal wat gebaseerd op de duim (inches).
Uiteindelijk zal ook de Amerikaan wel inzien dat z'n eenhedenstelsel volledig achterhaald is. De tijd is aan ons met het metrische stelsel. Lang leve de m/dm/cm/mm enz.
SU6,
Wo3Dan