Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

huizen maken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 dec 2007, 17:53 

hey,

ik zit nu al even op het forum rond te kijken, en heb gemerkt dat iedereen eigenlijk alleen maar huizen maakt.
zelf heb ik vrijwel geen ervaring met huizen. hier wil ik wat aan veranderen:D

kunnen jullie mij wat tips geven over huizen maken vooral met het toepassen van ramen en deuren (componenten) in een muur. ook wil ik al een beetje gaan renderen ik heb het programma kerkythea gedownload.

bedankt! gr. Bert

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: huizen maken
BerichtGeplaatst: 31 dec 2007, 18:54 

Wat wil je precies weten, en wat kan je al? Wat betreft components, dit komt er op neer dat je een groep lijnen en vlakken, in jouw voorbeeld een raam, samenvoegt tot een groep. Deze kan je dan alleen bewerken als je de groep opent, en deze groep staat los van de omgeving, dit is moeilijk uit te leggen, maar dat laatste wil zeggen dat als je deze verplaatst, je ook echt alleen deze verplaatst, en er niet echt iets aan vast kan zitten. Hier kom je wel achter als je ermee werkt. Een component kan je kopieren om verderop nog een keer te plaatsen, zo heb je 2 ramen. Het mooie hiervan is, is dat als je in het ene raam iets veranderd, een ander kleurtje voor je kozijn ofzo, dat andere raam ook meteen veranderd. Een hoop uitproberen en je hebt 't zo door.

Als je wat specifiekere vragen hebt; vraag ze, en je krijgt ongetwijfeld antwoord :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 dec 2007, 19:12 

ja ik weet hoe components werken en wat het zijn, maar volgens mij moet je standaard maten gebruiken voor de muren enz. anders passen de ramen en deuren niet??

nu moet ik telkens de components aanpassen qua dikte enz.

zoals de deur is 15,24 cm dik, wat is dat nu voor maaT?:S moet ik nu al mijn moeren 15,24 cm dik maken om de deuren goed te laten passen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 dec 2007, 20:47 

berthoving schreef:
ja ik weet hoe components werken en wat het zijn, maar volgens mij moet je standaard maten gebruiken voor de muren enz. anders passen de ramen en deuren niet??

nu moet ik telkens de components aanpassen qua dikte enz.

zoals de deur is 15,24 cm dik, wat is dat nu voor maaT?:S moet ik nu al mijn moeren 15,24 cm dik maken om de deuren goed te laten passen?

Bert,

Niks mis met bruggen.
Misschien heb je hier wat aan, wel geënt op de Amerikaanse markt qua maatvoering en bouwwijze.
How a pro builds a house / part 1
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... f=20&t=723
How a pro builds a house / part 2
http://www.sketchucation.com/forums/scf ... ds+a+house
Toch zijn er wel genoeg tips uit te halen.

Volgens Nederlandse begrippen met een gemetselde woning moet je tegenwoordig al gauw rekenen op een spouwmuur van 350mm dikte: baksteen100/spouw incl.isolatie150/binnenwand (b.v. kalkzandsteen100)
Verdiepinghoogte van b.k. vloer tot b.k. vloer 2.7m
Meet hier en daar thuis e.e.a. op zoals deurhoogte en breedte en ga aan de slag.
Componenten kunnen in principe slechts een opening maken in één vlak (met truck 2 componenten door bi+bu.vlak)
Je kunt een huis tekenen/modelleren op verschillende manieren.
- [eerst de buitenschil met alles erop en eraan inclusief (geneste) componenten] ---> in component BUITEN
- [dan de binnenkant met alles erin met (geneste) componenten / eventueel per kamer en per verdieping] ---> in component BINNEN
samen vormen ze de complete woning.

of

- platte gronden maken per verdieping
- de wanden optrekken tot de juiste hoogten
- gevelopeningen met cut-funktie opplakken voor binnen en buitenvlakken van de gevels.
- dak op de woning

of......

Vele wegen leiden naar Rome!

Begin met een simpel huisje (als blokje + dak) en bouw dat uit zodat je je werkmethode steeds kan bijstellen.

Aangezien je al ervaring hebt met bruggen en sluizen zal dat wel lukken.

Stoor je niet aan die 'eigenwijze' maten in de bouw. Vroeger was nogal wat gebaseerd op de duim (inches).
Uiteindelijk zal ook de Amerikaan wel inzien dat z'n eenhedenstelsel volledig achterhaald is. De tijd is aan ons met het metrische stelsel. Lang leve de m/dm/cm/mm enz.

SU6,
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 jan 2008, 0:44 

Citaat:
zoals de deur is 15,24 cm dik

dit komt door de inch 1 (1inch is 2,54cm)

Wo3Dan heeft al wat verteld over standaard Nederlandse maten.
Áls je de "standaard compents" gebruikt maak binnen muren dan wel 100mm dik dan komen de kozijnen mooi uit.

Verder staat hier http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... p=m&reps=2 een heleboel kozijnen als je geen zin hebt om ze zelf te maken.

Succes met het maken van gebouwen en bij vragen horen we het graag!!!
Ik ben ook maar pas bezig met kerythea maar is fantasties dus daarover moet je mij niks vragen maar over de bouwkunde, brand maar los

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]