Goedendag/nacht. Dit is mijn eerste post in dit forum. Ik verzorg een eigen website genaamd SketchUcation (zie handtekening/signature) en ik vind het wel een goed idee mij ook hier te registreren. Ook om een beetje te kijken wat er speelt bij de Nederlandse SketchUp gebruikers.
Mocht je meer info willen:
http://www.sketchupforum.nl/viewtopic.php?t=133
Goed, ik wil graag even wat dingen toevoegen aan deze post en voor Respect heb ik een opmerking ook, waarmee ik begin.
Respect, bij je laatste zin schrijf je om zoveel mogelijk Groups en Components te gebruiken om dingen te kunnen blijven verplaatsen. Vroeger deed ik precies hetzelfde, maar ben er gelukkig mee gestopt.
In zeker zin klopt je stelling wel, maar hiermee vergroot je ook de bestandsgrootte van het model. Belangrijker nog, je voorkomt ermee dat vlakken niet 'Smoothen' (verfijnen van het facet effect).
Tevens is het zo dat als je dit toch wilt toepassen in je werkwijze dat je er rekening mee moet houden dat bij omzetten naar het AutoCAD formaat DWG allerlei problemen kunnen ontstaan. AutoCAD verreist namelijk dat je een SketchUp model helemaal explodeert (alles uit de Groepen halen) voordat je het bestand naar DWG exporteert. Doe je dat niet dan zijn er bepaalde versies en varianten van CAD software die het hele model overhoop gooien. Dit probleem komen wij vaak tegen bij Form Fonts.
Een Tip om te voorkomen dat vlakken samensmelten zonder daarvoor Groepen te gebruiken is om het ene object een fractie van een milimeter (mm) te verplaatsen van het vlak af waar het dan mee samen zou smelten.
Dit is bijna niet zichtbaar maar het voorkomt wel dat soort problemen. Echter weet ik niet of deze tip geschikt is voor het tekenen van precisie modellen zoals bouwtekeningen of machinebouw, omdat het productieproces dan misschien ook die afstand maakt in het voorwerp dat geproduceerd wordt. Ik heb daar echter geen verstand van maar wees gewaarschuwd.
Hier wat andere voordelen van Groups/Groepen:
- Groepeer geometrie om alles sneller te kunnen verplaatsen.
Probeer dit maar eens met een object van 5000 Vlakken/Faces. Verplaats het. Selecteer dan alle vlakken en maak er een Groep van. Verplaats het nu nogmaals en als het goed is zie dat het sneller gaat.
Dit komt omdat SketchUp nu één object verplaatst i.p.v. 5000 Vlakken plus alle Lijnen/Edges. Lastig uit te leggen omdat het dan te technisch wordt, maar dat is de reden.
- Groeperen is zeer handig als je snel bepaalde onderdelen van objecten - waarvan de vlakken aan elkaar vast zitten - wilt kleuren of een textuur aan geven. Het probleem is vaak dat je drie-keer-klikken niet kan gebruiken omdat je dan teveel geometrie selecteert. Je selecteert dan een vlak dat tussen de geometrie ligt dat je wilt kleuren en een ander deel dat je niet wilt kleuren, maakt er een Groep van en vervolgens heb je vrij baan om drie-keer-klikken te gebruiken op de vlakken die je wilt kleuren. Dit kan nu omdat de vlakken niet meer aan elkaar zitten maar door een Groep zijn gescheiden.
Hier wat andere voordelen van Componenten/Components:
- Componenten zijn zeer handig om aanpassingen te maken in geometrie in het model. Dit zijn echter tijdelijk Componenten die je alleen gebruikt om die aanpassingen te maken en ze daarna meteen verwijderd en explodeert. Ik heb vanavond dit principe in het Engels aan iemand uitgelegd en zal het hier onder plakken. Ik heb geen zin om het te vertalen nu.
"let's say you have a series of Edges you need to select but you can't do it quickly because other geometry is in the way. All you have to do is select some geometry around the Edges (this can be a whole bunch of stuff not necessarily being a neatly-made whole), make a Component of it, then Clone the Component somewhere away from the original Component, resize that Component say ten times in which ever direction (horizontal or vertical), enter the Component (edit it) and more easily select your Edges, then do whatever you wanted to do with them (Erase, Offset, etc.). Once done you exit the Component and Erase it right after it. The original Component you created now contains all the changes you made it its larger counterpart (the one which you just Erased) and the last thing you have to do is explode the geometry. This works very well because SketchUp memorizes and respects any Smooth settings previously applied to any Edges or Faces. This trick can also work as a replacement for 'Hide Rest of Model' as you can work on geometry that is obscured by other geometry. I also use this trick if I want to make a Component or Group but I want the bounding box to be Axis-aligned. I make a Component from the geometry (at this point it is for example some box positioned diagonally in space causing the bounding Component box to use up more space than necessary), Clone it, Rotate it to the Axis alignment, enter the Component, SelectAll geometry, create a new Component from the selected geometry, Exit the Component, Exit the parent Component, Erase the Parent Component, then Explode the original Component which I Cloned and as a result I am left with a Component with a nicely fitting bounding box."
- Pas op met Componenten om de bestandsgrootte te verkleinen.
Het is heel verleidelijk om dit te gebruiken bijvoorbeeld met het spiegelen van objecten die aan beide kanten hetzelfde zijn, zoals bv een auto, maar hiermee krijg je problemen bij het renderen in programma's als 3D Studio Max. Zeker als je texturen gebruikt die zich herhalen (denk aan muurstenen) moet je echt van goede huizen komen om te voorkomen dat je een lijn ziet waar de Componenten zich scheiden van elkaar.
EDIT: In bovenstaade verhaal vergeet ik te melden dat een lijn in het midden ook de smoothing weg haalt. Gebruik deze manier van werken alleen als je geometrie hebt die de lijn overlapt, zoals bijvoorbeeld een tafelkleed over een tafel, waarvan het tafelblad bestaat uit meerdere Componenten.
Ook is het zo dat bovenstaande methode in sommige gevallen het aantal vlakken verhoogd. Een tafelblad bijvoorbeeld kun je in twee of vier delen splitsen om de bestandsgrootte te verkleinen, maar je maakt er gelijk één tot drie vlakken bij, waardoor het model (hoewel gering) toch weer zwaarder wordt.
Er zijn nog vele andere voordelen van Groepen en Componenten en ik ben van plan ze allemaal te documenteren. Maar ja, ik heb ook zoiets dat een 'baan' wordt genoemd en ik moet altijd aan de inkomsten denken, helaas.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groetjes,
Coen.