Kerkythea 2007
Getting StartedIk ben hier bezig om een Getting Started handleiding voor KErkythea 2007 te vertalen in het Nederlands. Ik ben momenteel nog bezig (10 juli begonnen), dus als je nog dingen mist kan je ze waarschijnlijk over een paar dagen hier wel vinden. Veel succes met Kerkythea en ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Let op: deze Getting Started is geschreven voor Kerkythea 2007. Er is inmiddels een nieuwere versie beschikbaar. Veel is hetzelfde gebleven, maar een aantal dingen zijn verandert. Binnenkort hoop ik de tutorial te hebben aangepast.Voor- en achterzijdesJe moet er zeker van zijn dat alle vlakken de goede kant opwijzen. Wanneer je modeleerd in SketchUp heb je een voor- en achterzijde. De voorzijde is wit/creme kleurig en de achterzijde paars.
Als een vlak paars is geworden nadat je push/pull hebt gebruikt draai je hem simpel om door met de rechtermuisknop op het vlak te klikken en dan op
Reverse face.
De reden waarom dit zo belangrijk is, is dat het bij het renderen belangrijk is dat alle zijdes hun voorkant laten zien. Anders lukt de render niet. De materials/textures verdwijnen dan en je krijgt dus een gat in je model. Het is goed om eens te oefenen in SKetchUp tijdens het modeleren dat alle zijdes naar voren zijn gekeerd.
Wees niet bang voor achterzijdes! Alle bomen en struikgewas laten ook de achterkant van hun vlakken zien. Het is belangrijk om te weten dat als je een texture op een achterkant zet het er in SketchUp correct uitziet, maar hij verdwijnt als je gaat renderen. Als je een kleur of een texture op een voorkant van een vlak aanbrengt, komt het ook op de achterzijde van dat vlak.
Als je wilt zien of alle vlakken goed gekeerd zijn selecteer je
View > Face Style > Monochrome (in SU5:
View > Rendering > Monochrome). Of klik op het Monochrome icoontje in de toolbar.
Controleren of je er klaar voor bentOm het beste resultaat te krijgen moet je erop letten dat je de nieuwste SU2KT-ruby hebt staan op je computer en in de juiste map (
C:\Program Files/Google/Google SketchUp6/Plugins).
1. Open Google Sketchup 6
2. Ga naar
Plugins > Kerkythea Exporter > About SU2KT.
3. Controleer of er staat dat je versie 2.21 hebt. Als dit niet zo is kun je de nieuwste versie downloaden via
http://www.kerkythea.net.
Verwijder alle ongebruikte textures en components.Dit doen we om er zeker van te zijn dat er geen onnodige dingen in ons model zitten. Zodat we niet onnodig lang hoeven te renderen voor dingen die we niet gebruiken.
1. Ga naar
Window > Model Info > Statistics.
2. Klik op
Purge Unused en sluit het venstertje.
Een spiegel makenIedereen weet wel dat je in SketchUp geen spiegel(effect) kan maken. Maar in Kerkythea kan dat wel! Je hoeft alleen maar een material in SketchUp te stoppen die de kleur van je spiegel heeft.
1. Maak je spiegel in SketchUp
2. Je kunt nu elke kleur kiezen die je wilt, maar wij kiezen voor Color_001 (licht grijs) omdat we weten dat het er dan in het SketchUp model ook mooi uitziet. Zelfs zonder het spiegeleffect.
3. Verf het vlak van de spiegel dat moet spiegelen.
4. Klik op het In model icoontje om het een andere naam te geven, zodat we het in Kerkythea makkelijk kunnen herkennen. Laten we hem "Spiegel" noemen.
Later zal ik uitleggen hoe je hem spiegelend moet renderen.
Lichtbronnen makenKerkythea kan niet allen de zon als lichtbron gebruiken, maar ook een aantal andere types verlichting.
1. Ga naar
Window > Components > KT Lights en kies de lamp/lichtbron die jij wilt hebben. En plaats hem in je model.
2. Kies hoe sterk de lichtsterkt moet zijn door er met je rechtermuisknop op te klikken en vervolgens a)
SU2KT: Edit Spotlight of b)
SU2KT: Edit Pointlight te kiezen.
3a. Vul een naam in voor je lichtbron achter
Light name. En vul iets in bij
Light power. Begin met een waarde tussen de 3 en 5. Je kan dit later in Kerkythea aanpassen.
3b. Vul een naam in voor je lichtbron achter
Light nameen vul iets in bij
Light power. Begin met een waarde tussen de 3 en 5. Je kan dit later in Kerkythea aanpassen. Achter
Hot spot zetten we een getal tussen de 15 en de 20. En bij
Fallof, als laatste, gebruiken we 90.
Camera positiesHet is erg gemakkelijk om posities voor camera's in SketchUp vast te leggen. De Scenes (in SU5: Pages) die je in SketchUp maakt worden je camera's in Kerkythea. Buiten dit kan je in Kerkythea natuurlijk ook gewoon rondkijken en je model van alle kanten bekijken, net als in SketchUp.
1. Draai rondom je model tot je een geschikte positie hebt gevonden. Klik dan op
View > Animation > Add scene (in SU5:
View > Tourguide > Add page).
2. Herhaal stap 1 zo vaak als je wilt totdat je alle camera posities hebt vasgelegd.
Je kan de scenes in SketchUp een naam geven om ze makkelijker te herkennen in Kerkythea en je kunt de volgorde aanpassen. Dat doe je via
Window > Scenes (in SU5:
Window > Pages).
Exporteren naar KerkytheaZoals we eerder al hebben bekeken moet je er zeker van zijn dat je de laatste SU2KT exporter hebt geinstalleerd in de Plugins map.
1. Klik op
Plugins > Kerkythea Exporter > Export Model.
2a. Vul in Yes, Yes, No en klik op
OK.
2b. Als je iets in SketchUp hebt geselecteerd, perongeluk of expres, krijgt het venstertje een extra optie. Als het perongeluk ging vul je in No, anders Yes. Daarna klik je op
OK.
3. Als je op
OK hebt geklikt moet je een map kiezen waar het XML-bestand en de map met materials moet worden opgeslagen. En welke naam het moet krijgen.
Let op: dit kun je na het renderen niet meer wijzigen.
In de linkeronderhoek van SketchUp kun je zien hoever SU is met exporteren. Als het exporteren is voltooid krijg je een schermpje te zien. Daar kan je op zien wat er is geexporteerd, hoevel en waarnaartoe. Klik op
OK en sluit SketchUp af.
Het XML-bestand openen en voor het eerst renderenOpen Kerkythea en open je opgeslagen bestand via
File > Open. Je ziet nu een draadmodel van je model. Druk op
[V] om de vlakken dicht te maken. We gaan nu renderen.
1. Klik op
Render > Start of op het Start Render icoontje in de toolbar:

2. Kies welke camera positie je wilt gebruiken.
3. Kies de resolutie die je wilt gebruiken. Omdat dit je eerste render is kan je het best een lage resolutie, zoals 800x600, kiezen.
4. Bij Settings kiezen we een lage instelling, bijvoorbeeld
03. Photonmap - Quick. Met de andere instellingen doen we nu nog niets.
5. Klik op
OK om te beginnen met renderen. Je kunt in de statusbalk, bovn in beeld, zien hoever Kerkythea is met de render. Rechtsonder kan je een "Quick view" van de render zien.
6. Als Kerkythea klaar is met renderen klik je op
Window > Rendered Image of op het icoontje:

Hier kan je nog wat aanpassingen doen en/of je render opslaan via
Save.
Extra materialen downloaden en gebruikenVia
http://www.kerkythea.net kan je extra materialen downloaden, die erg handig kunnen zijn. Eerst moet je een groepje materials downloaden vanaf de site en dan...
1. Ga naar
File > Install Library, kies het groepje materials dat je wilt installeren en klik op
OK.
Je kunt ook dit doen...
1. Ga naar
Settings > Materials.
2. Klik op de
Open en vervolgens op
Import. Kies het groepje materials dat je wilt installeren en klik op
OK.
Spiegel maken1. Klik met de rechtermuisknop op het materiaal waarvan je een spiegel wilt maken en klik op
Edit Material.
2. Druk met rechts op
[Matte / Phong] in het Shader venstertje en kies
[Dielectric / Glass].
3. Verander de
Reflection Color naar 1.000 en zet het vinkje voor Fresnel uit.
4. Druk op
Apply Changes en sluit het venster af.
Luchten rondom je model makenJe kan een paar hele mooie en gratis panorama luchten vinden via
http://www.blenderartists.org.
1. Klik op
Settings > Sun & Sky. Kies de plek van je model en klik op
Next.
2. Kies bij Sky Type voor
Spherical Sky. Klik op het zwarte vlak achter Map/Color.
3. Klik op
Browse en kies jouw lucht (JPG en HDRI bestanden worden ondersteund). Klik vervolgens op
OK.
4. Druk op
Finish om de Sun & Sky wizard af te sluiten.
Lichtbron instellingen in Kerkythea1. Dubbelklik op de lichtbron waarvan je de instellingen wilt aanpassen. Er verschijnen nu in de rechterbovenhoek van het scherm twee schuifbalkjes waar je de Hot Spot en Fall Off instellingen kunt aanpassen.
Om de sterkte van het licht aan te passen doe je dit:
1. Ga naar
Settings > Scene.
2. Verander de waarde van Multiplier. En als dat nodig is ook Fall Off en Hot Spot.
3. Klik op
OK om je instellingen op te slaan of op
Cancel om ze ongedaan te maken.
Nu je dit hebt gedaan is het handig om even een kleine test render te maken om te kijken of de instelling goed zijn. Als dit niet zo is kan je nog wat aanpassen, totdat het goed is.
Wisselen tussen camera positiesOm te switchen tussen de scenes die je in SketchUp hebt aangemaakt druk je simpelweg op
View > Set View > Cycle of
[C].