Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
  Afdrukweergave

vlakken en lijnen rafelig
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011, 15:13 

beste mensen,

Ik gebruik sinds enkele weken SU voor het in kaart brengen van tentoonstellingsruimtes in een museum waar ik werk. Ik loop natuurlijk tegen een aantal beginnersproblemen aan en meestal kom ik er na raadplegen schriftelijke documentatieen internet wel uit. Nu zijn er een paar zaken die me maar niet duidelijk worden.
Ik som ze even op:

1- bij het roteren van het gebouw lijkt het of er een tweetal onzichtbare vlkken zijn die het gebouw doorsnijden zodat een deel dan onzichtbaar begint te worden. Ik heb dan die doorsnijdingsvlakken tool niet in gebruik! (Ik kan mij vergissen maar het leek wel of het begon na een paar pogingen te experimenteren met camerastandpunt, walking around etc.)

2- sinds vandaag begonnen plotseling de vlakken en lijnen wat rafelig te worden, niet meer zo strak als het was. Ik heb monochrome with texture dan aanstaan, dan moet je toch niet op sommige plekken door vlakken hen kunnen kijken. Ik zit nu op ongeveer 75% van de tekening en het ziet er nu niet meer zo fraai uit, vooral bij rotatie. (Ik weet niet meer na welke actie dat eigenlijk ontstond, ik dacht dat ik een paar vlakken aan het creeeren was.)

3- ik probeer al een paar keer in een ruimte te komen en daar ahw rond te kijken of je in een ruimte staat. Dat wil me nog niet lukken.

Het laatste valt vast nog wel ergens op te zoeken, de eerste 2 krijg ik niet geregeld. Weet iemand raad?
Ik gebruik SU pro 8.

groet, henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: vlakken en lijnen rafelig
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011, 16:45 

hhenk schreef:
...1-.... bij het roteren van het gebouw lijkt het of er een tweetal onzichtbare vlkken zijn die het gebouw doorsnijden zodat een deel dan onzichtbaar begint te worden.
2- ...plotseling de vlakken en lijnen wat rafelig te worden, ......ontstond, ik dacht dat ik een paar vlakken aan het creeeren was.)
3- ik probeer al een paar keer in een ruimte te komen en daar ahw rond te kijken of je in een ruimte staat. Dat wil me nog niet lukken.

1) http://sketchup.google.com/support/bin/ ... swer=36261
2) Zoek naar Z-fighting: meerdere vlakken op dezelfde locatie.
3) Een mogelijkheid is het gebruik van een 'Section Plane' omje model op de juiste plaats te doorsnijden.
Na het aanbrengen kun je die het best onzichtbaar maken (disable 'Display Section Plane', NIET de section cut zelf!!!)

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: vlakken en lijnen rafelig
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011, 18:40 

Hallo Wo3dan,

Hardstikke bedankt voor je comment! Geweldig zo'n snel antwoord!
Ik ga ermee aan de slag.

groet, hhenk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]