Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Gaten bij intersection
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 jun 2010, 22:55 

Hallo,

Bij sommige modellen krijg ik bij een intersection of het maken van een face /vlak op een ander vlak een gat ipv een nieuw vlak/face.

Afbeelding

Beetje vaag plaatje mischien maar het is het bovenaanzicht door een vertikale buis die gesneden wordt (intersectie) door drie horizontale buizen.

Bij de drie zie je de drie gaten, die ik trouwens met de beste wil en mogelijkheden NIET dicht krijg...... :(

Het waren eerst 4 groepen, toen twee en ook zonder enkele groep werkt het niet.

Iemand een idee wat er gebeurd ??
Enige wat ik nog kan bedenken is dat SU geen intersecties (goed) kan maken tussen 24 sides buizen en 48 sides buizen, om het zo maar eens te noemen.
Maar dan nog snap ik niet waarom je geen gaten kunt dichten.

=================
Update voor de techneuten onder ons;
Het onderdeel hierboven is de branderkop van een Bi Aladdin petroleum tafellamp.

Afbeelding

Projektje tussendoor.
petroleum komt centraal van onderen, wordt vergast en het gas gemegd met lucht, vandaar de drie hor. buizen. Gas wordt door de kop weer naar beneden naar de gloeikous geduwd en ontbrand daar en zorgt samen met de gloeikous voor licht.....

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gaten bij intersection
BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 11:23 

Hmmm Wim ik moest wel drie keer kijken/lezen maar denk dat ik je probleem nu snap :lol:

Mij is (in SU7) geen bug bekend mbt het snijden van cilinders met verschillende aantallen faces, lijkt me dus niet dat het daar aan moet liggen. Welke versie van SU gebruik jij?

Ik vind het lastig om aan de hand van je plaatjes met een oplossing te komen. Zou je het model misschien kunnen uploaden naar de warehouse (of naar sendspace.com) en hier een linkje plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 11:59 

Wim,

Ik kan er geen kaas van maken, je voorbeeld om het probleem aan te geven.
Intersect van cilinders werkt gewoon, onafhankelijk van het aantal segmenten.
Ik ken wel een duidelijk geval waar intersect niet werkt. Het zou de oorzaak kunnen zijn van je probleem. Kan je het (zonder afleidende geometrie) nog eens kunnen omschrijven met een simpel reproduceerbaar model als voorbeeld.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 12:43 

Yep ik weet het moeilijke omschrijving...............

Hier is de link naar de T10 brander.

Dit is het nog "ongesneden" model.

Het gaat er dus om de drie hor. pijpjes uitkomen in de vertikale buis. Via intersect wil ik dan het overtollige materiaal verwijderen.
Ik kan wel een eenvoudiger model maken maar dan treedt het niet op. het moet een combinatie van factoren zijn.

Wo3dan, ik welk geval werkt intersect dan niet ??

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 13:30 

Wim,

Ik heb het model geladen, hor. en vert. pijp-componentsen geselecteerd en geintersect => werkte.
Vervolgens de intersect-geometrie verplaatst naar de verticale component context. => werkte.
m.a.w. de bi- & bu-ringen verdelen de cilindermantel surface in correcte vlakken. Ik zie nog niet waar het fout zou gaan.

Overigens werk je onder de grens van SU's mogelijkheid om vlakken in te vullen. Er zijn edges ~0.4mm.
Dat houdt in dat als je een vlak weer moet herstellen, SU dit niet meer invult. Jouw probleem dus hier.

Schaal je model op met factor 100. Maak het af en schaal het weer terug met 0.01x.

Wanneer intersect niet werkt, die variant is hier niet aan de orde. Het is bij jou meer een "te kleine schaal" kwestie.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 14:22 

Wo3dan,

Alvast bedankt, maar bij mij zag het er op de eerste gezicht ook goed uit. Maar als je binnenin kijkt, van bovenaf dan zie je dat er vlakken missen. Maar ik zal eens opschalen.
Ik was in cm bezig maar kwam niet meer uit.... dus werden het mm.

Waarom vertel je ons niet in welke situatie SU geen goede intersecties kan maken ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2010, 15:00 

WimVe schreef:
........ dan zie je dat er vlakken missen. Maar ik zal eens opschalen......
Waarom vertel je ons niet in welke situatie SU geen goede intersecties kan maken ?

Het IS bij jou een schaal-kwestie. SU kan geen vlakken vormen danwel herstellen bij lijnen < 1mm, laat staan ~0.4mm.
Omdat het hier niet aan de orde is.
Deze onmogelijke intersect situatie treedt op bij twee vlakken waarvan de één volledig op de ander ligt met slechts één endpoint gemeen.
Voorbeeld: teken een wilekeurig vlak A en daarop (binnen de grenzen van A) een willekeurig vlak B met slechts één endpoint van A en B samenvallend.
Je kan vlak A selecteren maar niet minus B. Je kan vlak B selecteren. De oplossing lijkt voor de hand, n.l. intersect selected. Maar dat werkt niet.
Oplossing: wis vlak A en trace één edge van vlak A-B. Nu zijn beide deelvlakken wel gescheiden.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2010, 8:57 

Beste W3Dan,

Bedankt voor de schaal tip. Model is nu kompleet zonder gaten.

Tav de rest: ik had een probleem met intersection, als je dan meld dat je wel een probleemsituatie kent maar niet meld dan vind ik dit "vreemd" in de zin van: we schrijven hier om kennis te delen. Ok, was niet direkt de oplossing voor mijn probleem van dit moment, maar mischien heeft het iemand anders al geholpen cq. voorkomt het een probleem voor iemand in de toekomst.

So no hard feelings :good:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2010, 12:49 

WimVe schreef:
......Tav de rest: ik had een probleem met intersection, als je dan meld dat je wel een probleemsituatie kent maar niet meld dan vind ik dit "vreemd" in de zin van: we schrijven hier om kennis te delen. Ok, was niet direkt de oplossing voor mijn probleem van dit moment, maar mischien heeft het iemand anders al geholpen cq. voorkomt het een probleem voor iemand in de toekomst.
So no hard feelings
:good:

Kijk, bovenstaande opmerking, volledig in verkeerde context gebruikt!) vind ik nu weer vreemd. Ik weet nog veel meer bruikbaars over SU waar menigeen wellicht nog niet vanaf weet. Dat schrijf ik ook niet zomaar op in elk willekeurig topic. Alleen als het ter sprake komt in een specifieke vraag (je vroeg er dus naar uit interesse) of als mogelijke oplossing. Ik schrijf geen handleiding voor SU. Jouw probleem had, overeenkomstig met mijn eerste vermoeden met een te kleine schaal te maken. Een wel bekend probleem. Te veel bijkomende suggesties werkt het zoeken later naar de juiste informatie/topic niet in de hand.

Als je wilt discussiëren over problemen/technieken/constructies in SU, prima.
Maar je wilt me toch niet betichten van het achterhouden van informatie. Dan raad ik je toch echt aan om te zien wat ik zoal heb gepost. En ook wat ik zelf allemaal heb gevraagd. Dan blijkt dat ik over het delen van kennis meer dan m'n steentje heb bijgedragen. Ondanks het nogal eens voorkomende "collect and by-by (run, zo je wilt) van sommigen die alleen maar vragen en niets meer van zich laten horen. Niet eens of een aangedragen oplossing gewerkt heeft.

Dus heb je gerichte vragen die ik kan beantwoorden, okay. Maar verwacht niet dat ik ga uitweiden over wat zoal nog meer in SU speelt. Beide intersect-problemen zijn totaal verschillend van aard.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2010, 13:09 

Nog even dit:
WimVe schreef:
...........vind ik dit "vreemd" in de zin van: we schrijven hier om kennis te delen. .........
So no hard feelings :good:

Alhoewel een ander forum, hier toch nog een voorbeeldje. Over kennis delen gesproken.
http://www.google.com/support/forum/p/s ... 7bdb&hl=en
(ik neem aan dat je dit forum ook regelmatig raadpleedt)

En dit is nu typisch een vragensteller die nauwelijks aan SU informatie bijdraagt, alleen vergaart. Om zo snel mogelijk weer met z'n werk verder te gaan. (Heb hem al eerder oplossingen gegeven waar ik niets meer van hoorde).
Bovendien is dit een door mij meerdere malen besproken topic dat hij totaal niet kent. Gelukkig herinneren anderen het zich nog wel.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2010, 13:26 

Wo3dan,

Volgens mij schreef ik: no hard feeling. Ik wil ook wel schrijven: sorry.
Ik heb je nergens van beticht en ik heb je dit proberen uit te leggen en ik heb je bedankt voor de oplossing. En nee, ik ken dat andere forum niet.

Wim

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2010, 14:11 

WimVe schreef:
Volgens mij schreef ik: no hard feeling. Ik wil ook wel schrijven: sorry.
Ik heb je nergens van beticht en ik heb je dit proberen uit te leggen en ik heb je bedankt voor de oplossing. En nee, ik ken dat andere forum niet.

Wim

Dat schreef je inderdaad maar die opmerking heeft hier een iets andere betekenis, namelijk vrij vertaald "het zij je vergeven".
Samen met je opmerking over "...kennis delen...." vond ik het nodig om om je duidelijk te maken dat ik vrijwel niet anders doe in mijn antwoorden. Hier niet en zeker ook niet op dat andere forum. Dat zou ik beslist ook raadplegen als ik jou was.

Ik zou nu heel goed je opmerking "no hard feelings" als slot kunnen plaatsen maar ja, ik heb er al het nodige zand over gegooid.

Overigens, zelf balanceer ik op het andere forum ook wel eens op het randje. Meestal tegen degenen die ik wat beter ken. Over en weer. Dat zijn nu eenmaal de voor- en nadelen van forum-discussies.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]