OzBoz schreef:
Het omgaan blijft ook enorm wennen
Kan me dat nog wel herinneren van (heel) vroeger met 3ds en, als ik het me goed herinner, Mentalray. Altijd dat ge*** om één enkel verfje of glaasje zo te krijgen als je het wilde. Ergens moet ik nog wel het notitieboekje hebben waar ik alle succesvolle settings in noteerde

OzBoz schreef:
Hoe zit het met de snelheid van renderen?
Zoals altijd hangt dat sterk af van de materialen, SSS en dat soort zaken kost aardig wat tijd, maar dat is wel gebruikelijk. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal in de zin dat ik nooit eenzelfde scene op verschillende engines heb gedraaid. Als voorbeeld kan je wel nemen dat
deze scene, waarin een 'lastig' materiaal als gevelbekleding zat, ongeveer drie uur duurde. Uiteindelijk heeft-ie 10 uur gedraaid, maar de 'automatic save' na het derde uur was vrijwel even clean als de laatste.
Wat ik ook wel merk is dat je moet weten wanneer je welk rendertype gebruikt. Soms is een hoge progressive als MLT sneller dan een standaard Medium-settinkje. Een benchmarktestje die op het forum gebruikt wordt is
deze lamp, die wordt dan op de één na laagste standaardsetting gedraaid maar ziet er best aardig uit. Rendertijden en systemspecs staan daar in de reacties.
HDRI vind ik ook erg fraai, mooie diffuse belichting. Gebruik het niet erg vaak echter. Misschien eens leuk om een dagje mee te gaan stoeien.