Ik ken de frustratie Jan, heb er in het begin ook mee moeten stoeien. Laat ik het zo uitleggen: eenmaal gebruikt blijft een texture in je 'In Model' categorie bestaan en terug te vinden. Dit blijft zo, zelfs voor materialen die niet op dit moment aan een vlak zijn toegewezen (lees: te zien zijn in het model). Een snelle manier om bij de In Model-categorie te komen is op het huisje te drukken in je Material-window. Je kan ook rechtsklikken op de specifieke texture (in je Material-window) en
Save as gebruiken om het op te slaan.
Eigenlijk hoef je een aangepaste texture dus alleen maar één keer toe te wijzen aan een vlak (en daarna kan je er weer met het standaard blauw/wit overheen gaan) om het altijd terug te kunnen vinden door op het huisje te klikken.
Als je dit een te lastige werkwijze vindt, wat ik me best voor kan stellen, zou je natuurlijk ook naast je model een soort 'schilderspalet' kunnen maken. Maak gewoon een vierkant vlak dat je opdeelt in vele kleine vlakjes en vul elke keer dat je een materiaal aanpast één vakje met dat materiaal. Dan kun je later gemakkelijk met het pipet een materiaal pakken en gebruiken op je model.
Als je er niet uitkomt, je weet waar de 'Antwoord' knop is

Gr,
Philip