Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
  Afdrukweergave

Autosnelwegen in de lucht
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009, 16:46 

Beste sketchupforum-leden,

Ik ben nieuw hier en er is iets waar ik maar niet aan uitgeraak:

Wanneer ik een weg in de lucht wil maken die tegelijkertijd stijgt en een bocht maakt, dan begint het wegvlak altijd automatisch mee te kantelen. Om dit te verduidelijken enkele afbeeldingen en een extreem voorbeeld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik dit opgelost door het volgende rechte "normale" stuk weg met de stijgende bocht te verbinden door middel van een systeem met driehoekige vlakken, maar dat is verre van ideaal natuurlijk. Hoe groter de bocht en de stijging, hoe groter de kanteling ook. Is er iemand die een oplossing weet voor dit probleem? Alvast erg bedankt! Het zou een hele hulp zijn.

Groetjes,

Pieter

http://www.pietervermeersch.net

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Autosnelwegen in de lucht
BerichtGeplaatst: 24 dec 2009, 23:21 
Site Admin

Welkom Pieter!

Interessant model! Op zich heeft zo'n schuine weg ook wel wat ;)

Een soortgelijk probleem is al twee keer eerder op het forum voorbij gekomen. Het recentste topic is hier te vinden: viewtopic.php?f=13&t=1522
Laat het even weten als je er niet uitkomt, dan kunnen we naar een andere oplossing zoeken.

Fijne kerstdagen!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 25 dec 2009, 3:36 

Hey Gijs,

Bedankt voor je antwoord! :-) Het voorbeeld dat je geeft in die topic is inderdaad hoe ik wil dat het is. Ik zie dat je voor de bovenste vlakken gebruik maakt van driehoeken; Ik vermoedde al zoiets. :-)
Vreemd dat er voor dit type van bochten geen "automatische" functie is in feite. Architecten en ingenieurs in de echte wereld moeten dit toch ook kunnen tekenen, hoe doen zij dat dan? Misschien iets voor in toekomstige versies.

In mijn geval "plakken" de onderste vlakken niet horizontaal tegen de grond, dus dat is wel nog een extra moeilijkheid. Dan moet ik aan de onderkant ook eerst een vlak zien te tekenen om de verticale lijntjes "af te knippen". Als ik er achteraf omhoog staande randen (zoals in mijn voorbeeld bovenaan) op wil zetten zullen die ook niet perfect kunnen aansluiten op die driehoekige vlakken, maar dat is niet zo erg neem ik aan. Je kan allicht sowieso het gebruik van driehoeken niet vermijden.

Morgen probeer ik die plugin "taper maker" ook eens. Is zien of dat iets oplevert.

In ieder geval bedankt voor de info!

Prettige feesten jij ook!

pieter

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 0:27 

Eventjes die taper maker geprobeerd, maar dat geeft ook niet het gewenste resultaat:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 0:32 

Als ik nog hoekjes zet aan mijn pad dan doet hij iets vreemd, het begint relatief goed maar het eindigt fout...

Afbeelding

en nog een voorbeeld:

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 0:51 

Iemand nog suggesties? :-) Ik vind jouw methode goed gevonden Gijs, echt waar, het is alleen dat hij vrij arbeidsintensief is en zeker als je nogal veel van deze bochten wilt tekenen. Ook het "verbeteren" (bv. verandere van de stijging.) ervan is dan vrij omslachtig, omdat je dan alles weer min of meer opnieuw moet doen, of niet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 23:35 

Beter laat dan nooit: probeer deze eens!

http://forums.sketchucation.com/viewtop ... lit=plugin

Heb je ook een PB gestuurd btw :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 0:15 

Ik heb de link die flipya4real mij aanraadde geprobeerd en het werkt zeer goed! Bedankt voor de tip!

Voordat je de plugin in kwestie installeert, vergeet niet deze kleine plugin http://www.smustard.com/script/ProgressBar eerst te installeren, zoals er staat. Anders zal het vermoedelijk niet werken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 1:05 

No worries!

Ik had die progressbar niet eens geinstalleerd, had weer eens niet op zitten letten :D

Toen de plugin het niet deed heb ik gewoon de ruby-file geopend in notepad (kladblok) en vervolgens de regel require 'progressbar.rb' verwijderd. Werkt ook prima, en ik krijg ook een progressbar te zien, maar doe maar wat Pieter zei, da's vast beter :D

Off-topic: waarom zit ik op zaterdagavond hier te typen in plaats van de stad onveilig te maken???

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 feb 2010, 2:21 

geweldig die shape bender! thnx!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]