Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

Don't Panic? Ik panikeer wel!
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 23:50 

Hallo iedereen,

Als ik een het model waaraan ik nu al vele uren bezig ben geweest wil bewaren komt er een dialoog venster tevoorschijn, zoals jullie hier kunnen zien:
Afbeelding

Als ik op "fix now" klik dan wordt het vlak plotseling in verschillende driehoeken verdeelt.
Afbeelding

Ik heb geen idee waarom dit gebeurt. Heeft iemand raad? Weet iemand meer. Ik heb schrik dat ik dit stuk opnieuw zal moeten tekenen. Alvast bedankt!

Pieter

Laatst bijgewerkt door pieterv op 30 jan 2010, 0:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Don't Panic? Ik panikeer wel!
BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 0:00 

Ik heb ondertussen het probleem stuk wel al kunnen isoleren, maar ik versta nog altijd niet wat de oorzaak is. Ik leer hieruit ook dat het beter is om geen TE grote op zich staande groups te maken. Als je het dan moet hertekenen is het minder werk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 10:05 

Ik krijg ook wel eens zo'n melding, en meestal kan ik niet meer terugvinden wat er gebeurd is. En heb ik verder ook geen last. SketchUp vindt het ook wel eens niet leuk dat 3D tekst te klein is, waardoor ik na zo'n melding het oppervlak van bepaalde letters kwijt ben, als ik deze dan handmatig weer heb gevuld, dan is het geen probleem. Terwijl in principe SketchUp deze zelf maak!
Als het echt een groot probleem voor je is, kan je dit uitzetten door bij "Window-Preferences-General" het vinkje weghalen bij "Automatically check models for problems". Het nadeel is wel dat denk ik iedereen dit aan heb staan. Dus mocht iemand het model inladen en weer opslaan, krijgt deze dit bericht met alle narigheid eraan vast. Maar wat het probleem echt veroorzaakt weet ik ook niet.

In ieder geval veel succes!
Christian.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 22:43 

Bedankt voor je antwoord Chris! Het is inderdaad al een mogelijkheid om die optie af te zetten, maar dan zit je achteraf waarschijnlijk wel, zoals je ook zegt, met de gebakken peren. Ik weet zo goed als zeker dat ik geen fouten maak op het gebied van afstanden die niet gelijk zijn. Dit moet echt een probleem binnen het programma zelf zijn. Nog iemand een idee?

Alvast erg bedankt!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 8:12 

Pieter,

Wat ik kan zien in je afbeelding is dat je een nogal groot oppervlak hebt met diverse hoeken. Ik neem aan dat je vanuit een plat vlak aan het extruderen bent gegaan ?
Sketch houd niet erg van veelhoeken. Meestal onstaat er ergens nl. wel een onregelmatigheid. Ik heb het zelf ook al eens gehad.
Probeer de diagonalen die su maakt eens te verwijderen. Als je model dan een gat laat zien, dan is de oorzaak een niet perfect "vlak" (horizontale) opervlakte.
Gebeurd er niets dan is er niets aan de hand. En is het meer een voorzorg van su.

Ik heb wel eens vlakken die niet dicht te krijgen zijn. Als ik dan wat diagonalen teken, net zoals su dat doet in jouw model, dan krijg ik een vlak. Verwijder ik de diagonalen daarna weer dan is er niets aan de hand. Het vlak blijft bestaan en het waarom is onbekend.

Kontroleer ook even of er ergens geen "hidden" line staat.

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 9:12 

Hey WimVe,

Als ik de diagonalen begin weg te doen dan krijg ik inderdaad een gat in mijn vorm. Omgekeerd: Het probleem van de niet dicht te krijgen vorm heb ik ook wel eens voor. Ik ben echter zo perfectionistisch dat ik geen onnodige diagonalen wil hebben. :-) Daarmee dat ik dan meestal de vorm in zijn geheel opnieuw teken, omdat er meestal niets anders opzit.

Ik dacht misschien, maar het zal dat wel niet zijn, dat dit hele probleem zich manifesteert als je verandert van precisie (model info/ units). Als je bijvoorbeeld eerst met 0,000 precisie werkt en dan met 0,00 dan staan er nog maten in je model met drie cijfers achter de comma terwijl je nu met twee cijfers achter de comma bezig bent. En daardoor kunnen twee lengten in een rechthoek die even lang zouden moeten zijn niet meer exact even lang zijn.

Het is maar een gedachte.

P.S.: Bedoel je met een "hidden line" zo een stippellijn die je kan zien als je "hidden geometry" aanzet of een lijn die er ergens te veel staat?

Groetjes,

pieter

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 9:17 

pieterv schreef:
Hey Wim,
P.S.: Bedoel je met een "hidden line" zo een stippellijn die je kan zien als je "hidden geometry" aanzet
Groetjes,
pieter

Die bedoel ik.
Ik heb het wel eens dat ik iets verwijder en dat er dan hidden lijnen overblijven.
Inderdaad met "hidden geometry" even checken.

Maar je hebt je probleem dus al gevonden. De gaten die ontsaan wijzen erop dat je niet in één vlak werkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 10:58 

Ja nee, eigenlijk heb ik het nog altijd niet gevonden hoe het juist komt. Wat ik zei over die precisie is maar een theorietje waar ik helemaal niet zo zeker van ben. Het blijft lastig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 11:05 

Nou, als je dus die hidden lines weghaald die su erin zet en er valt een gat dan ligt het bewuste vlak niet in één vlak. Dus één of meerdere hoekpunten ligt hoger /lager.

Ik verwacht niet dat preciesie wijzigen invloed heeft op de nauwkeurigheid. Dat zou erg lastig worden. Maar test het eens uit met een kubusje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]