Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

Video / 3D Walkthrough maken met sketchup
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009, 9:15 

beste tekenaars,

is het mogelijk met sketchup (pro) om een videotje te maken waarin je door je sketchup tekening wandelt. Ik wil graag een winkel tekenen en hier doorheen wandelen. Het is de bedoeling dat deze tekening op onze site geplaatst wordt. Ik kom er totaal niet uit en hopelijk kunnen jullie me een stapje verder helpen, bedankt alvast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Video / 3D Walkthrough maken met sketchup
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009, 19:09 

Jahoor, google maar even op de vele tutorials voor het maken van een 'animatie' in sketchup.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 2:08 

Ik heb eigenlijk bijna dezelfde vraag, maar dan het volgende.

Ik wil ook een 3D walk trough maken door een omgeving, maar dan controleerbaar ! Dus als iemand op mijn site een 3D plaatje (tumbnail/link) ziet, komt hij in een "kleine" 3D omgeving terecht en kan daar zelf doorheen lopen met muis of pijltjes toetsen. Maar dan het liefst zonder gebruik van SU zelf..

Hiervoor moet ik mijn 3D bestand exporteren naar een ander soort bestand, waarvoor ik op zeker ook SU Pro nodig heb. Is dit mogelijk met SU Pro ?

Alleen ben ik weer aan het twijfelen, of ik dan niet net zo goed Cinema4D kan aanschaffen. Volgens mij heeft dit programma standaard al meer functies/mogelijkheden.

Wat jullie?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 9:26 

Maarten schreef:
Jahoor, google maar even op de vele tutorials voor het maken van een 'animatie' in sketchup.

Ik heb hier in het verleden ook al eens naar gezocht en het toen opgegeven mede door gebrek aan tijd.

Maarten,
Een forum is er, in mijn beleving, om mensen te helpen, zodat ze niet dezelfde fouten/leermomenten krijgen/hebbne zoals jij en ik dat gehad hebben.

In principe kun je op elke vraag zeggen dat je kan gaan googlen. Persoonlijk denk ik dat je :
A) het forum dan wel kunt sluiten
B) dat dat soort antwoorden niet in een forum thuishoren.

Je mag er van uit gaan dat de meeste vragenstellers al een tijdje met een probleem worstelen. Dus: als je een antwoord hebt gewoon shrijven :D :D

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 jan 2010, 14:16 

Citaat:
is het mogelijk met sketchup (pro) om een videotje te maken waarin je door je sketchup tekening wandelt

Beste Danny,

Ja dit is inderdaad mogelijk met SU.
Een filmpje bestaat uit verschillende scenes. Wanneer je dus verschillende scenes aangemaakt hebt (aaneengesloten) kun je deze exporteren als een animatie.

Hoe kan ik dit het beste (iig mijn manier) doen.
- Maak een layer met animatie path of iets dergelijks.
- Je hebt het over een interieur animatie, dus dan kun je het beste een doorsnede maken net onder het plafond, zo krijg je een mooi overzicht van je plattegrond.
- Teken een lijn in de laag animatie path welk je als standpunt wilt. Dus meestal is dit ooghoogte dus de lijn wordt ca. 1600mm hoog.
- Kopieer deze lijn naar het volgend punt waar je naar toe wilt lopen. (hou er rekening mee wanneer dit een lange afstand is je er punten tussen moet maken anders gaat je animatie te snel)
- Wanneer je alle punten vastgelegd heb kun je met "position camera" de punten als het ware met elkaar verbinden. Als je namelijk je linker muisknop ingedrukt houdt kun je naar een "target" kijken, de lijn wordt dan gestippeld en je kunt een volgend punt opzoeken en de linker muisknop loslaten.
- Als dit gedaan is kijk je vanuit het startpunt naar je target. Deze scene kun je dan vastleggen, je moet wel zorgen dat "include in animation"aangevinkt is.
- Je hebt dan uiteindelijk alle scenes aangemaakt en staan in alle scenes nog je laag animatie path aan.
deze kun je voor alle scenes uitzeten door allemaal te selecteren en alleen visible layers aangevinkt te laten, nu maak je de laag animatie path invisible en klik je bij scenes op update (dat zijn die twee pijltjes in een rondje)
- Ditzelfde doe je met je section (doorsnede) die je uitzet en die je dan weer als enige aan moet vinken in je scenes menu.

Zo ik hoop dat je hiermee verder komt. :good:

Hier nog een link van een filmpje (vogelvlucht) die ik heb gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=Zkc2KB8HaPo

Sander

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 12:01 

ik weet wat danny bedoeld.
een soort 3D presentatie waardoor iemand anders er zelf met bijv. pijltjes toetsen doorheen kan wandelen.
dit is mogelijk. alleen niet in sketchup.
je hebt daar een ander programma nodig, genaamd 'unity'.
hiermee is het ook mogelijk om de toepassing op internet te zetten. zodat je het aan bijv. klanten kan laten zien.

hieronder is een voorbeeld van hoe het werkt. als je het wilt bekijken moet je wel een unity web applicatie downloaden, dat is dan weer een nadeel. maar je hebt dan wel precies wat jij bedoelt.

http://www.pixero.com/white/

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 13:14 
Site Admin

Rico91 schreef:
ik weet wat danny bedoeld.
een soort 3D presentatie waardoor iemand anders er zelf met bijv. pijltjes toetsen doorheen kan wandelen.
dit is mogelijk. alleen niet in sketchup.
je hebt daar een ander programma nodig, genaamd 'unity'.
hiermee is het ook mogelijk om de toepassing op internet te zetten. zodat je het aan bijv. klanten kan laten zien.

hieronder is een voorbeeld van hoe het werkt. als je het wilt bekijken moet je wel een unity web applicatie downloaden, dat is dan weer een nadeel. maar je hebt dan wel precies wat jij bedoelt.

http://www.pixero.com/white/

Dan kun je ook sketchup vieuwer downloaden.

2e optie is om een exe bestand van je model te maken waar je doorheen kan lopen, zie http://www.sketchupforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=717&st=0&sk=t&sd=a&hilit=spel

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2010, 14:51 

Respect schreef:
Rico91 schreef:
2e optie is om een exe bestand van je model te maken waar je doorheen kan lopen, zie http://www.sketchupforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=717&st=0&sk=t&sd=a&hilit=spel

Interesting, alleen erg jammer dat de dowload niet meer werkt.....
Ik had graag het spelletje willen zien :cry:

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]