Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
  Afdrukweergave

Opening maken component.
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 dec 2009, 14:27 

Hallo,

Ik ben sinds een paar weken aan het spelen met sketchup en krijg er steeds meer handigheid in.
Ik zit echter met een probleempje dat ik niet opgelost krijg. Ook diverse zoektochten op internet hebben nog geen resultaat opgeleverd. Op deze manier ben ik ook op dit forum terecht gekomen.
Mooi forum met leuke tips.

Mijn probleem is dat ik de optie "opening maken" bij het gebruik van een zelfgemaakt component van een raam of deur niet werkend krijg. Ik bedoel hiermee, ondanks dat de optie aangevinkt is, worden er geen openingen in een muur aangebracht door het betreffende component. ik kan dus niet door het raam heen kijken. Ik heb dit geprobeerd bij een enkelvoudige wand ( face ) en met een op dikte getekende muur ( dubbele face ). Helaas werkt het niet. De componenten welke standaard bij ketchup zitten maken wel netjes een opening in de wand. Wat doe ik fout. Ik heb wel iets gevonden over een "cutting Face " dat je moet gebruiken, maar dit krijg ik eveneens niet werkend. :mad:

Alvast bedankt voor een mogelijke oplossing

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Opening maken component.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 2:41 
Site Admin

Volgens mij werkt dit alleen als je in een leeg tekenblad het component tekend en opslaat met die instellingen.

Als je het component dan inlaat in je complete tekening werkt het wel bij enkelvoudige wanden.

Bij het maken van een component in je tekening zelf werkt dit volgens mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 7:09 

Dit had ik ook al geprobeerd. Component maken en opslaan, vervolgens een wand tekenen en uitproberen. Helaas geen resultaat :no: . Bedankt voor de snelle reactie Respect

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 26 dec 2009, 12:22 
Site Admin

Ik heb het even getest, want weet dat het kan, heb het vroeger wel eens gedaan.

Je moet een leeg tekenveld openen.

Stap 1: teken het kozijn/raam/deur etc. Maak hier GEEN component of group van.
Stap 2: positioeer het kozijn tussen de groene en rode as, en met het kozijn zelf door de blauwe as heen naar beneden. (eventueel nog de negge(zijkant metswelwerk) tekenen). Zie foto hieronder. Let op dat je op de hoogte van de snijlijn groen+rood een doorlopende lijn hebt getekend, anders werkt het cut opening niet!

Afbeelding
klik op te vergroten

Stap 3: Open View/Animations/Settings/tabblad File en selecteer glue to Any. Zet nu het vinkje Cut opening aan.

Stap 4: sla je model op, eventueel bij de reeds bestaande components.

Stap 5: open in je originele model je component via het components Window of via file/Import

LET OP: Het component krijgt vanzelf de optie Glue (dit kan je uitzetten door met rechtermuisknop op het component te klikken), echter het cut opening vervalt hierbij. De optie Glue zorgt ervoor dat je het component alleen over de as van de want kan schuiven en niet meer naar voren of naar achter. Zorg er dus voor dat je originele raam op de goede hoogte en as staat. Kwestie van even testen.

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=c1974bfb59499a58b2ab1a240f619f72
Hierbij het model.

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 dec 2009, 1:50 

Dank je Respect

Ik heb het geprobeerd met jouw model en met een zelf getekend model volgens je aanwijzingen.
Helaas geen resultaat, Er wordt geen opening in de muur gemaakt. :?
Ik los het probleem nu op door "Bewerken - Snijden - Snijlijnen met model", of eerst een opening maken en dan het kozijn tekenen. Dit werkt voor mij ook goed.

Aan de andere kant vindt ik, als er een functie hiervoor aanwezg is, dan moet het ook bruikbaar zijn
Kan het er aan liggen dat ik de gratis SU versie gebruik in plaats van de Pro versie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 dec 2009, 10:44 
Site Admin

Ik werk altijd door eerst openingen te maken.

Als ik het bestand hierboven download en opsla, dan een lege tekening pak, een kubus teken en het component inlaad werkt het bij mij gewoon hoor.

Als je zelf een model maakt moet je er goed op letten dat je op de snijlijn met as groen/rood rondom een lijn hebt getekend. (zonder raamdorpelstenen gaat dit meestal vanzelf goed).

Het zou gewoon moeten werken, en het heeft volgens mij niets te maken met de PRO versie.

gebruik je versie 6 of 7?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009, 15:08 

Vandaag weer een bijzondere ontdekking gedaan. :?
Op mijn vista laptop is het dus onmogelijk om een raam zelf een opening te laten maken. :cry:
Dus heb ik het volgende gedaan.
Mijn desktop pc met windows XP opgestart, sketchup geinstaleerd en een raam getekend.
3x raden wat het resultaat is.
Een raam dat zoals het hoort netjes openingen maakt in een enkelvoudige wand :yay:

Ik heb hier dus geen verklaring voor, het lijkt dus aan de vista pc te liggen.
Moet ik het straks nog eens proberen op de windows 7 laptop van mijn zoon.
Ik houd jullie op de hoogte, moet nu gaan werken.

Goetjes Nico

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]