Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

cilinder afschuinen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 dec 2009, 23:56 

Ik heb een cirkel getekend, die ik vervolgens omhoog trek met push-pull. Daarna wil ik de bovenzijde smaller maken. (dus een taps toelopende cilinder maken)
Als ik nu de bovenste rand selecteer en ik ga verschuiven, krijg ik een soort toren van Pisa. Hoe maak ik e.e.e taps?

Groeten
Arno

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: cilinder afschuinen
BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 10:30 

Het is eerder gevraagd, maar de simpelste manier is om alleen de circel te selecteren die kleiner moet, (dus niet de oppervlakte of alletwee) en dan bij "entity info" de radius van deze circel in te geven.
Er zijn zeer zeker meer mogelijkheden, maar dit is er één van.

Succes
Christian

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 10:34 

Het rare is dat ik gisteren zat te tekenenen, dat ik op een gegeven moment gewoon de cirkel kon selecteren en kleiner slepen. Naderhand lukte me dat niet meer en verplaatste ik de gehele cirkel (met Pisa als gevolg)

Maar dit is een goede tip, thnx.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 10:49 

Graag gedaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 11:54 
Site Admin

Arno schreef:
Het rare is dat ik gisteren zat te tekenenen, dat ik op een gegeven moment gewoon de cirkel kon selecteren en kleiner slepen. Naderhand lukte me dat niet meer en verplaatste ik de gehele cirkel (met Pisa als gevolg)

Maar dit is een goede tip, thnx.

Je kan de bovenste circel, eventueel met vlak selecteren en dan met de scale :scale: tool verschalen. Als je nu shift ingedrukt houdt schaalt hij alle zijden in gelijke mate waardoor je een afgeknotte cilinder krijgt.

TIP: bij gebruik van een tool, zoals scale staat er altijd onder in beeld een aantal tips door middel van het gebruik van de tool met een knop als shift of ctrl.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 12:55 

Arno schreef:

Klopt! Je kan de diameter van een een cirkel altijd groter of kleiner verslepen aan de hand van één omtrekpunt, danwel aan twee, danwel aan vier van zijn omtrekpunten. Eventueel gevolgd met numerieke input voor de toename van de diameter.
Voor betreffende sleep-punten geldt hetvolgende:
1) aan één punt bij cirkels met een oneven aantal segmenten.
2) aan twee tegenover elkaar liggende punten bij cirkels met een even aantal segmenten, maar niet deelbaar door vier.
3) aan twee paar twee (dus vier) punten bij cirkels met een aantal segmenten deelbaar door vier.

De betreffende punten liggen altijd nabij (of op) de originele ongedraaide assen, danwel nabij (of op) verplaatste (NIET geroteerde) assen door het middelpunt van de cirkel.
Als je een cirkel roteert worden één, twee, danwel vier nieuwe punten 'actief'.

De punten zijn eenvoudig te vinden door trial and error als je dat van de assen nog niet begrijpt.

succes,
Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 17:59 

Die assen begrijp ik inderdaad niet en trial and error eerlijk gezegd ok niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2009, 19:17 

Het is opgelost! Ik heb het verhaal van de assen en de bijbehorende grips gevonden en ik begrijp nu hoe het werkt.
Bedank voor het meedenken allemaal.

Groeten

Arno

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]