Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
  Afdrukweergave

Scetchup als 3d visualisatie middel
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009, 15:51 

Hallo,
Ik ben zelf net begonnen met Scetchup. Erg leuk 3d programma om te schetsen!
Maar ik heb een vraagje. Het is wel erg handig om schetsen te maken maar hoe zit het met 3d visualisatie in Scetchup? Natuurlijk kun je hiermee ook je schetsen visualiseren, eventueel met het gebruik van Photoshop ect. Maar is het ook geschikt voor professionele 3d visualisatie van bijvoorbeeld architecten schetsen of verkoopplaatjes voor projectontwikkeling? Ik bedoel dat ik geen sfeerschetsen maar meer realistische beelden wil maken, dus met betere schaduwen, materialen enzo. Met andere woorden puur als visualisatie/presentatie middel. Bijvoorbeeld een artist impression zoals dit:
Afbeelding
Het is misschien niet echt het beste voorbeeld maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Trouwens, de afbeelding is afkomstig uit deze visualisatie studio: http://www.choro.nl

Laatst bijgewerkt door otto-g op 04 dec 2009, 2:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Scetchup als 3d visualisatie middel
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009, 16:36 
Site Admin

Bovenstaande plaatje is zeker ook met Sketchup te maken, je hebt hier dan wel een renderprogramma (plugin of extren) voor nodig. Met Vray zou ik bovenstaand plaatje zo kunnen maken, maar ook met Vue7, artlantis etc is dit zeker mogelijk.

Voordeel van Vray is dat het in sketchup "gebakken" zit waardoor je je model niet hoeft te exporteren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 dec 2009, 2:24 

Dank je wel! Het is dus wel mogelijk. :)
Ik heb tevens dat 3d visualisatie studio gemaild en ze zeggen dat dit plaatje met 3d studio max gemaakt is. Ze zeggen ook dat Scetchup hiervoor geschikt is (maar minder goed ofzo). Gelukkig hoef ik niet zo veel bomen en al die componentjes in te zetten in mijn project...
Ik heb begrepen dat je externe plugins moet gebruiken en dan kost het veel rendertijd als je echt een fotorealistische visualisatie wil maken.
Wat is nou beter, Vue7 of Vray?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 dec 2009, 17:51 

Vue is een los programma en vray is in sketchup geintegreerd.

Wat het beste werkt is afhankelijk van het soort architectuur dat je wil renderen en van hoe goed je alle mogelijkheden uit het programma weet te halen. Voor organische architectuur zou ik sketchup bijvoorbeeld niet aanraden, maar voor de wat normalere vormen is het prima. De afbeeldingen op je site zijn bijvoorbeeld geen enkel probleem voor sketchup+vray.
Verschil tussen sketchup en 3dmax is iig dat eerstgenoemde een stuk eenvoudiger is en sneller werkt. Alleen op sommige gebieden is sketchup dan wel weer beperkt.

Voor inspirerende 3ds kun je eens kijken op http://www.mir.no/.
Deze gasten gebruiken trouwens lightwave en 3dmax

En btw: een beetje inlezen voor je de vragen hier stelt is nooit gek..

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]