Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Gebogen lijn doortrekken (boot)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 sep 2009, 22:51 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
Ik ben mn eigen boot aan het natekenen.

De boeiing van de boot (opstaande rand tot kniehoogte aan de buitenkant) loopt in alle richtingen krom.
De lijnen lopen dus gekromd naar boven en naar binnen.
De bovenste lijn loopt sterker naar binnen en in een diepere boog dan de onderste waar de plaat dus tussen zit.

Kortom, 5 meter heb ik duidelijk opgemeten en getekend.
Nu is de vraag of ik op een manier de gebogen lijnen 1 voor 1 kan doortrekken.
Dus gewoon de bestaande lijnen volgen en dan doortrekken dat de curve behouden blijft.

Als ik 3 lijnen zou kunnen doortrekken hoef ik later alleen na te meten op punten waar ik nu nog geen uitgangspunt heb.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.
Een rechte lijn kun je makkelijk verlengen, een gebogen lijn zou dat ook moeten kunnen. met behouding van de juiste kromming maar hoe?


Laatst bijgewerkt door pergotje op 19 sep 2009, 17:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 0:31 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
pergotje,

Hoewel ik redelijk wat van bootjes afweet én van Sketchup, toch is je vraag me niet duidelijk.
Misschien kan je een schetsje posten dat je probleem verduidelijkt?

SU geeft aan of een rechte lijn in het verlengde van een voorgaande lijn loopt: kleur magenta (paarsachtig) met popup: parallel to edge.

Bij bogen heb je iets dergelijks, kleur cyaan (blauwachtig) met popup tangent to vertex.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 11:51 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
pergotje,

Hier en eenvoudig model v/d huid van een schip in eerste opzet.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 20ca5e0662

Het kan uiteraard beter met correcte curves, eventueel vanuit een bestaande tekening gehaald.

Je kan het zo gek maken als je wilt, met zeer realistische weergave.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 14:41 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
Afbeelding

Het met geel omcirkelde deel is de boeiing.
Deze loopt naast het gangboord vanuit de midden naar de kop van het schip naar boven en naar binnen.
De bovenkant is in andere bocht gebogen, in de midden wat lager en van voren verder naar binnen.


Nu moet ik deze boeiing nog verder doortrekken maar heb geen uitgangspunten om het origineel verder aan op te meten, een waterpas werkt ook niet op een schip :p

Als ik de gebogen lijnen dus kan doortrekken hoef ik alleen de lengte uit te meten en later nameten of de hoogte en breedte klopt.


Dat van de rechte lijn doortrekken was me bekend, zoiets als de boog doortrekken dat moet ik juist hebben.
Dat Tangent to vertex ben ik al wel tegen gekomen maar hoe je de lijn dan doortrekt is me nog niet duidelijk, ga ik dus mee oefenen.

Bedankt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 18 sep 2009, 14:46 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Hoi!

pergotje schreef:
Een rechte lijn kun je makkelijk verlengen, een gebogen lijn zou dat ook moeten kunnen. met behouding van de juiste kromming maar hoe?

Wat je wilt (ik denk je uiteindelijk vraag te begrijpen) is niet te verkijgen op dezelfde manier als bij een rechte lijn (gewoon een ander lengte bij Entity Info invoeren), maar wel op een iets omslachtiger manier.

SketchUp heeft standaard een aantal voorbeeld plugins in de map SketchUp/Plugins. Één van die plugins zorgt ervoor dat je, na het selecteren van bijvoorbeeld een boog, gemakkelijk het middelpunt kan vinden. In het geval van de boog is dat het middelpunt van de cirkel waar de boog een deeltje van is.

1. Selecteer de boog.
2. Rechtermuisknop > Point at Center.
3. Klik met de Rotate tool op het middelpunt en vervolgens op één van de eindpunten van de boog.
4. Druk nu één keer de Ctrl toets in en sleep je muis naar het andere uitpunt van de boog en klik erop om de boog te kopieren rondom het middelpunt.

Je kunt nog stukjes van de boog afhalen als hij te lang is geworden, of de acties nog een keer herhalen om hem verder te verlengen. Na afloop alleen nog even het puntje verwijderen ;)

Succes!
Gijs


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 10:50 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
@Wo3dan

Ik heb van deze boot ook een lijnen plan, dit is een boven een voor en achter en een zijaanzicht in lijnen verdeeld.
Op het voor/achteraanzicht staan de spanten in hun omtrek, in het zijaanzicht de juiste plaats van die spanten op de lengteas(Kielbalk)
Ben je bekend met een lijnenplan?
Ik neem aan dat je die voor je eigen bootje ook gebruikt hebt.


Hier het zijaanzicht.
Afbeelding

Heb je enig idee hoe je die het beste kunt omzetten naar een 3d tekening in SU?

Als je een (echt schaal)model wilt maken kun je het beste alle spanten uittekenen op hout en rechtop op de kielbalk plaatsen.
Vervolgens trek je latjes over de spanten, hetzelfde doen ze in het echt met de huidplaten.

Wat is de simpelste methode in SU?
Hetzelfde als bij modelbouw of een andere methode.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 12:58 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
Voor diegen die niet weten wat een spantenplan is:

Dit is het spantenplan.
Afbeelding

De rechterhelft is van voren gezien, de linkerhelft van achter gezien.
Als je 1 van de S-lijnen spiegelt over die middellijn en dan uitknipt, heb je een spant.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 13:43 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
pergotje/Michiel,

Hoe?..... Tijdgebrek heeft me nog niet veel verder gebracht dan: (zie)
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 511170880f

De Endeavour, één van de mooiste rompvormen die ik nog eens wil modelleren.

Je kan je spanten het beste met de arc tool overtrekken.
Gebruik een niet te hoog aantal segmenten. Zolang het bogen blijven kun je ze later nog verhogen.
Ieder spant is een group.
Houd opvolgende spanten ongeveer gelijk in (totaal) aantal endpoints per spant.
Let op de aanwijzing van SU: "tangent at vertex" De nieuwe aansluitende (cyaankleurige) boog loopt dan vloeiend over in de voorgaande. Dat is in jouw spantenplan wel nodig! (geen knikspant dus).

Met het opzetten van alle spanten lijkt het al heel wat. (zie deel van mijn model).

Daarna zou je SU's sandbox tool 'From Contours' het werk kunnen laten doen (*) om de huid te creëren tussen de spanten. Zover ben ik nog niet gegaan dus ik weet niet of het er dan ook gelikt (smooth) komt uit te zien.
(*) Boot tijdelijk rechtop zetten (met z'n lengte-as verticaal dus) anders werkt de tool niet.

Voor zover..... Houd me op de hoogte met vragen/vorderingen. Bootjes!!!!!! Yes

(Ik ga weer even verder met electro)
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 14:09 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
En hier nog een voorbeeld dat min of meer overeen komt met mijn eerdere beschrijving: eerst spanten opzetten, namelijk: (model "Boat Hull" van Gully Foyle)
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... a2aef066d1

Dit model, hoewel nog grof en simpel, geeft goed weer wat je met SU kan modelleren.
Zijn beschrijving over hoe hij e.e.a. heeft opgezet, ben ik helaas kwijt.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 15:24 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
Bedankt voor de voorbeelden, Vooral de Endeavour.
Zoiets moet ik van mijn tekening ook kunnen maken.

Ik ben nu bezig zoals het voorbeeld van de Endeavour.
Nu zie ik dus ook hoe dat "tangent at vertex" werkt, dat moet me later bij de boeiing weer van pas komen.

nu eerst oefenen met de spanten, als ik het onderwater schip klaar heb kan het dek geplaatst worden.
Dan de opbouw erop zoals ik al in 3d heb.

Bedankt en ik ga verder oefenen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
BerichtGeplaatst: 19 sep 2009, 20:49 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
De spanten heb ik getekend, ik krijg ze niet allemaal los maar dit is de staat tot nu.
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=3b3ab6b72d3e492cb3edd9e5789e199d

Wo3Dan, je hebt een mailtje via Google.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 0:12 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Michiel,

Het spantenmodel ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.

De link vertoont echter slechts een plaatje, geen 3D model. Of was dat de bedoeling ook?
Verder heb ik geen idee waar ik je mailtje kan vinden, @planet? @gmail? :? :?:
Ik raak eerlijk gezegd met alle opties die Google ook nu weer voor ons in petto heeft zo langzamerhand de draad kwijt. Waar oh waar?

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 0:54 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2009, 22:18
Berichten: 18
Ik had je via de googlesketchupsite een berichtje gestuurd, maar daar is toch wat fout gegaan.
Ik heb geprobeerd hem met je te delen via die site maar dat lukt dus niet op een of andere manier.
Kun je hem ook niet downloaden als skp bestand?

Ik zie het al, omdat het delen niet lukte, kon je hem dus ook niet downloaden.
Staat nu vrijgeschakeld.
Ja voor mij is het allemaal gloednieuw...


De spanten heb ik nog niet gegroepeerd, maar van lagen voorzien.
als ik groeperen deed, had ik af en toe ruzie met het volgende spant.
Ik krijg de spanten niet allemaal los, en spanten 6 tm 9 kruisen elkaar ook nog.


Mvg, Michiel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 11:50 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Michiel,

Ik heb het model nu geladen.
Allereerst, je hebt de spanten zeer netjes 'overgetrokken'. Ziet er goed uit!
Groeperen is belangrijk, anders snijden bogen van één spant die van andere door.
Met groepen en componenten maak je er losse onderdelen van.
Lagen scheiden de geometrie NIET in SU. Alles blijft dan nog (eventueel onzichtbaar als somige lagen uitstaan) aan elkaar plakken. Dus groeperen, maar je lijnen en vlakken in laag Layer0 laten staan.
Groepen en componenten kan je dan in een eigen laag zetten. b.v. Spanten, Langsdoorsnedentekening,Sentenlijnen, whatever...., wat voor jou logisch is.
Je kan dan lagen ongestraft aan/uitzetten. Alles daarin bevindt zich toch in niet sticky groepen/componenten

Je spantenplan, de tekening, meet ~841cm x 523mm, een versmalt A1-tje dus.
Die tijd is nu voorbij in SU.
Juist omdat SU problemen heeft met het invullen van vlakken bij kleine afmetingen, juist daarom zou je je schip 1:1 kunnen/(moeten?) modelleren. Met al die boogjes etc. kan er anders wel eens een gebied bij zitten dat te klein is.
Waarom niet je schip op ware grootte maken in SU? Het is "maar" 20 meter lang.
Probeer hetvolgende:
-Maak een kopie van je skp model (voor de veiligheid) en experimenteer hiermee.
-meet met de measurements tool een bekende lengte in je tekening (langsdoorsnede of spantenplan) op.
-rechts onderin zie je die maat verschijnen. ook na de tweede afsluitende klik.
-type nu direkt de juiste maat plus eenheid in en type [Enter]. Je hele skp model wordt dan ware grootte.

Stel: je meet de lengte over alles en ziet staan 803,000000mm
type in 20m en [Enter]
Je model is nu ware grootte. Dat werkt toch wat makkelijker.

Ik ga je skp nog wat verder bekijken.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Gebogen lijn doortrekken (boot)
BerichtGeplaatst: 20 sep 2009, 12:00 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Michiel,

Nog even een kleine aanvulling.
het op meten en dan op ware grootte brengen werkt alleen als je tussen twee endoints meet.
Zet dus één dummy lijn op spiegel en één op boeg.
Meet tussen hun endpoints 803,000000mm en type in 20m en [enter]
Wis beide lijntjes weer.

meten op een kale tekening zonder endpoints werkt niet voor "resize model".

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO