Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
  Afdrukweergave

dynamisch oppervlaktemaat weergeven op rechthoekige group
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009, 0:31 

Hallo iedereen,

Na enig gezoek wel een aantal calculators gevonden, en plugin om 'area' weer te geven.
Dit is niet helemaal wat ik zoek.
Om te gebruiken in huis ontwerpjes wil ik graag op een groep of component, ergens, een (klein) labeltje op kunnen zetten waarop de oppervlakte van de groep weergegeven wordt.
Stel bijvoorbeeld heel eenvoudig, je tekent een rechthoek van zeg 2000 x 1000 mm, en met push pull maak je hem bijv. 150 mm dik. Dit is bijv. een vloerdeel voor een bergruimte, toilet of iets dergl.
Graag wil ik dan een soort van label ergens op het vloerdeel hebben wat de oppervlakte = 2 m² weergeeft, en deze aanpast als je het vloerdeel herschaalt.

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Erwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: dynamisch oppervlaktemaat weergeven op rechthoekige group
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009, 21:56 

Erwin,

Vreemd dat nog niemand geantwoord heeft.

Voor zover ik weet is er geen dynamische respons voor oppervlakte-waarden mogelijk zoals je vraagt. Mogelijk is voor e.e.a. wel een rubyscript te schrijven. Maar ja.
Alleen lengtematen zijn nu dynamisch gekoppeld aan twee endpoints.

Je kan echter wel de 'Text' tool gebruiken en daarmee op een vlak klikken. NIET van buitenaf op een groep maar in het niveau van het vlak zelf (in editing context, zogezegd). Het geeft dan het oppervlak weer in de eenheid die je op dat moment gebruikt. Het is een statisch resultaat dat niet mee verandert als je het oppervlak wijzigt.
Wat dan? ..... Wel, delete het tekstje en klik er een nieuwe voor in de plaats.
Het voordeel is dat dit tekstje ook in een fraktie van een seconde zéér gecompliceerde oppervlakken heeft berekend. Stel je voor, een L-vormig vloeroppervlak met nog wat bogen en nissen etc. Klik en klaar. Je ziet, niet echt moeilijk.
Wil je niet steeds de tekst-stijl aanpassen in de oorspronkelijke weergave, dan kan je de nieuwe waarde met kopiëren en plakken in de oude 'text' entity plakken. Slechts een paar klikken dus.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2009, 22:26 

Wo3Dan, bedankt voor je reply.

Had met tekst al wel eens geëxperimenteerd...
Dit kan voor mij in beginsel zeker volstaan, echter...
- Ik heb mijn units op mm met precision 0,00 dit betekent dat ik de area in mm² krijg
Ken je een manier om dit (makkelijk) naar m² om te zetten zonder manueel te gaan editen? Ik wil nl. liefst mijn units in mm laten, dat denkt makkelijk tijdens het tekenen :)
- Heb nog niet echt gezocht, vooral omdat ik denk dat dit voor mij prematuur is om in ruby te gaan frutten, heb je een pointer naar hoe je hieraan begint?
- Enig idee of, en hoe je het zwevende pointertje kan beïnvloeden? (zou dit liefst plat op het vlak hebben..)

Zeer bedankt voor de info! :hoi:

Erwin

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2009, 23:37 

Erwin,

Eenheidsvoorkeuren worden niet in scenes opgeslagen. Jammer. Je moet dus handmatig tijdelijk de eenheid op meters zetten. SU's menu Window > Model Info > Units > kies meters.
(icoontje 'Model Info' kan je ook op de toolbar hebben staan, werkt sneller)
Na de 'Text' tool te hebben gebruikt zet je de eenheden weer op mm. De tekst van de 'Text' tool veandert niet mee naar mm. het is gewoon plain text, in tegenstelling tot niet gemanipuleerde maatlijntekst.

Je kan de verkregen oppervlakte-tekst in meters van de 'Text' tool ook in/op de maatlijntekst plakken.
Hiermee verliest deze zijn band met de werkelijke (meeveranderende) lengte-waarde.
Maatlijntekst is WEL plat op je tekening te leggen.

Zie:
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 20ca5e0662

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]