Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

ronde piramide maken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 jul 2009, 23:25 

Ik was verrast dat een ieder kan bijdragen aan 3d-modellen in Google. Ik heb me voor nu dus even de gratis Sketchup gedownload om wat te expirementeren. Ik kan goed met autocad omgaan dus veel dingen komen me wel bekend voor. Maar toch, het volgende:

Ik heb een grote cirkel en loodrecht daarboven op enige afstand een kleine cirkel. Ik wil deze twee cirkels met elkaar verbinden zodat je een ruimtelijk object krijgt wat ingekleurd kan worden. Min of meer een piramide dus, alleen gaat het hier om een ronde basis. Zie het maar als een raketpunt.

Afbeelding

Nu kan ik natuurlijk met een steeds kleinere straal cirkels op de onderste cirkel leggen en deze cirkels afzonderlijk minimaal duwen/trekken. Dan krijg je een soort van trapeffect. Maar als je wil dat het beetje vloeiend loopt worden dat veel treden en erg veel werk. Dus ik hoop dat het anders kan. Zie de afbeelding. Twee cirkels bovenaan waarbij ik met de verbindingslijn aangeef hoe ik deze aan elkaar wil voegen tot een 3D-object.

Bij voorbaat dank voor de reacties!! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: ronde piramide maken
BerichtGeplaatst: 31 jul 2009, 23:46 

HI MnM, ik probeer voorzichtig met je mee te denken en kom tot de conclusie dat je een afgeknotte pylon wil...

Mocht dit correct zijn; maak een cirkel in de gewenste grootte, gebruik de push/pull tool om 'm omhoog te trekken tot de hoogte die je wil hebben. Daarna dubbelklik je op het bovenste horizontale vlak, en gebruik je de 'scale' tool (zit onder de rotate-tool) om je vorm te maken. Pak met de scale-tool een hoekpunt, en houdt de Control (Ctrl) knop op je toetsenbord vast, dan trek je de vervorming naar het midden.

Hope this made some sense...

Cheers

Flip

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 0:05 

je kunt ook gewoon eerst een verticaal vlak maken met daarop de helft van een doorsnede van zo'n kegel, verwijder de rest van de lijnen en teken een horizontale cirkel vanuit de hoek van de doorsnede ( de grootte maakt niet uit) selecteer de rand van de cirkel en klik dan met de "follow me tool" op het vlak met de doorsnede
je kunt met deze manier niet alleen een kegel maken maar bijvoorbeeld ook een wijnglas

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 10:16 
Site Admin

3e (en snelste :P) methode is de eerste stappen van yareal te volgen maar vervolgens niet met de scale de bovenste circel aan te passen maar met entity info, met scale kun je lastig exacte maten berijken.

Teken een grondvlak, :circle: pull deze omhoog :push: rechtermuisknop op de bovenste circel, entity info en daar de radius aanpassen.

Zo:
Afbeelding

Hier zie je ook het aantal segmenten, deze kun je naderhand niet aanpassen, maar wel voor je de circel tekend. Hier zie je als je de :circle: selecteerd rechts onderin de VCB 24 staan, dit kun je aanpassen. Let wel op, hoe meer vlakken hoe zwaarder je bestand wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 15:43 

Beste Sketchupcollega's...

Bedankt voor de reacties. Het werkt perfect. :wink:

Mijn denkfout zet hem erin dat ik iedere keer het bovenste vlak van de cirkel selecteerde en daar wat probeerde te doen. Maar ik moet de cirkelrand selecteren en daar de acties op los te laten. Het vlak wijzigt dan vanzelf mee.

Ik kan weer vooruit...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]