Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

stedenbouwkundig maaiveld vormgeven
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 jun 2009, 12:11 

Hallo,

Ik ben gevraagd om een bestaande situatie van een wijk in SU op te zetten. Het is voor een stedenbouwkundige studie dus het hoeft niet fotorealistisch.
Nou heb ik een kadastrale dxf gekregen als onderlegger en met behulp van foto's kan ik de gebouwen wel modelleren.
Ik vind het opzetten/overnemen van een maaiveld (dus straten/stoepen/fietspaden/verkeersdrempels/water etc.) als onderlegger wel een uitdaging.
Nou vroeg ik me af, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Bijvoorbeeld beginnen met een 'basis' plaat en dan de hogere delen overtrekken en pushpullen? of is er een handigere manier/plugin voor die soort werkjes? Nogmaals, het hoeft niet al te gedetailleerd maar er moet wel duidelijk onderscheid zijn tussen fietspad/weg/groen/water etc.

alvast bedankt!

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: stedenbouwkundig maaiveld vormgeven
BerichtGeplaatst: 11 jun 2009, 17:35 

Make faces plugin installeren en daarmee je situatie tot vlakken maken idd. En dan idd iets van verschil met push pull erin verwerken.

Voor als er heuvels etc in het terrein zitten:
Maak 1 vlakke situatie zoals hierboven beschreven. Pull deze omhoog met minimaal de hoogte van het verloop in het terrein, liefst meer om het makkelijk te maken.
Daarna maak je in een vlak (met dezelfde x- en y-afmetingen) een volume met puur de contouren van het terrein.
Maak van beide tekeningen een block, leg ze vervolgens over elkaar, explode en intersect ze. Als laatste verwijder je de bovenste delen van het eerste block 'die boven de heuvels uitsteken'. Als je het eerste block een extra hoogte hebt gegeven zorgt dit dat je alles makkelijk in een keer kunt selecteren (met de alt-toets) en deleten.
Nu heb je een situatietekening die de glooiing van het terrein ook nog volgt!

Mocht je in het laatste model de vlakken met glooiing weer recht omhoog willen trekken heb je wel weer een extra plugin nodig.

succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 12:44 

Net terug van vakantie, vandaar deze late reactie ;-)

Mijn (beginners-) probleem is dat de geimporteerde dxf van het kadaster blijkbaar veel lijnen kent die niet in 1 vlak liggen. Oftewel niet alle hoekpunten van een vorm hebben dezelfde Z coordinaat waardoor ik na overtrekken veelal geen vlakken/solids krijg. In een standaard rechthoek ligt bijvoorbeeld bijna altijd tenminste 1 hoekpunt hoger of lager dan de rest waardoor er geen vlak gemaakt wordt.

Weet iemand hoe je dit kunt verhelpen / alle lijnen op dezelfde hoogte krijgt?

Het enige wat ik kon bedenken is dat ik de dxf omzet naar jpg en importeer als texture????

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 13:42 

Ik denk dat deze plugin daar handig voor kan zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2009, 15:07 

Het lijkt me sterk dat de dfx ook in hoogtematen geimporteerd wordt.. ik denk eerder dat de lijnen net niet helemaal aansluiten of dat de make-faces plugin gewoon niet helemaal goed gewerkt heeft.

Heb ik ook weleens gehad, dat je een situatie importeerd en dat je binnen het vlak nog een hoop losse lijnen hebt die wel een appart vlak zouden moeten vormen maar dat niet doen. Soms helpt alles meerdere keren exploden en opnieuw de make-faces eroverheen gooien wel. Soms moet je gewoon opnieuw lijnen trekken.
Iemand die een betere oplossing heeft mag t uiteraard melden :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]