Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
  Afdrukweergave

Edges verdwenen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 14:46 

Hallo,

Ik heb een probleem. In mijn tekening van SU zijn een paar edges verdwenen. Het gevolg is als ik die tekening exporteer naar autocad de lijnen daar dus ook niet zichtbaar zijn. Bij View > Edge Styles is het vinkje "Display edges" aangevinkt.

Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Edges verdwenen
BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 16:49 
Site Admin

Nelen schreef:

Je hebt de lijnen óf verwijdert óf verborgen. Bij de eerste mogelijkheid zul je de lijnen opnieuw moeten tekenen, maar waarschijnlijk geldt voor jou het laatste. Dat heb je waarschijnlijk gedaan door tijdens het gummen (met het gummetje) Shift ingedrukt te houden.

1. Zet View > Hidden Geometry aan. Nu zullen de verborgen lijnen als stippellijntjes terug komen.
2. Selecteer vervolgens je gehele model (Ctrl-a), of alleen de stippelijnen en klik vervolgens Rechtermuisknop > Unhide.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 17:55 

gijs schreef:
Nelen schreef:

Je hebt de lijnen óf verwijdert óf verborgen. Bij de eerste mogelijkheid zul je de lijnen opnieuw moeten tekenen, maar waarschijnlijk geldt voor jou het laatste. Dat heb je waarschijnlijk gedaan door tijdens het gummen (met het gummetje) Shift ingedrukt te houden.

1. Zet View > Hidden Geometry aan. Nu zullen de verborgen lijnen als stippellijntjes terug komen.
2. Selecteer vervolgens je gehele model (Ctrl-a), of alleen de stippelijnen en klik vervolgens Rechtermuisknop > Unhide.

Succes!
Gijs

Neen, werkt niet.

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 17:58 

Nelen schreef:
gijs schreef:
Nelen schreef:

Succes!
Gijs

Neen, werkt niet.

Groeten

Er is nog iets raars. Wanneer ik dubbelklik in op mijn groep om er aanpassingen aan te doen, en dan inzoom (met scroll) verdwijnt mijn getekend element naarmate ik dichter scroll!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 18:44 
Site Admin

Nelen schreef:
Er is nog iets raars. Wanneer ik dubbelklik in op mijn groep om er aanpassingen aan te doen, en dan inzoom (met scroll) verdwijnt mijn getekend element naarmate ik dichter scroll!

Dat is waarschijnlijk omdat je "te" klein tekent. SketchUp kan daar niet zo goed mee overweg. Als je te ver inzoomt verdwijnt je object, maar dit zou weer moeten verschijnen zodra je uitzoomt...

Zie je de lijnen wel met Hidden Geometry aan? Staat het model in 3DWH, of kunnen we het op een andere manier even zien? Misschien dat we dan kunnen zien wat er aan de hand is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 18:57 

Nog een mogelijkheid: de laag waarin deze lijnen staan staat uit.
In dat geval krijg je ze nog niet (als stippellijn) te zien door Hidden Geometry AAN te zetten.
Zet ook de laag AAN. Beter nog: breng ze weer onder in Layer0.

Overigens is het niet raadzaam om ongegroepeerde lijnen en/of vlakken in een andere laag dan
in Layer0 te plaatsen. (Waarvan hier dus weer een voorbeeld.)

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 19:37 

Wo3Dan schreef:
In dat geval krijg je ze nog niet (als stippellijn) te zien door Hidden Geometry AAN te zetten.

Overigens is het niet raadzaam om ongegroepeerde lijnen en/of vlakken in een andere laag dan

Wo3Dan

Het ligt inderdaad aan mijn layers. Ik weet wel niet hoe ik dit moet oplossen. Wanneer ik een bepaalde layer uitvink, blijven er nog vlakken van het object staan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 19:49 

Nelen schreef:
Wo3Dan schreef:

Wo3Dan

Het ligt inderdaad aan mijn layers. Ik weet wel niet hoe ik dit moet oplossen. Wanneer ik een bepaalde layer uitvink, blijven er nog vlakken van het object staan.

Ok, het is gelukt. Object terug geëxplodeerd en daarna in de juiste layer geplaatst.
Danku voor je reactie.

Weet je misschien ook een oplossing voor het bovenstaand probleem: wanneer ik dubbelklik op mijn groep om er aanpassingen aan te doen, en dan inzoom (met scroll) verdwijnt mijn getekend element naarmate ik dichter scroll!

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 19:51 
Site Admin

Nelen schreef:

Je kunt alle layers simpel samenvoegen via Windows > Layers. Selecteer alle layers (mbv Shift) behalve layer0. Klik vervolgens op het - tekentje en kies voor Move Contents to Default Layer. Nu zitten alle objecten (weer) in één layer en heb je daar verder geen omkijken meer naar.

PS: Als je wilt zien wat in welke layer zit kan je Color by Layer aanzetten door in het Layers venstertje op het kleine pijltje te drukken. Je ziet dan alle objecten van één layer in dezelfde kleur.

PPS: Heb je mijn voorlaatste post gelezen? Met een mogelijk antwoord op je zoom probleem: "Dat is waarschijnlijk omdat je "te" klein tekent. SketchUp kan daar niet zo goed mee overweg. Als je te ver inzoomt verdwijnt je object, maar dit zou weer moeten verschijnen zodra je uitzoomt..." Je kunt de afmetingen checken mbv de Tape Measure tool (en Windows > Preferences > Units op Decimals - Meters of zo zetten)).

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 21:13 

gijs schreef:
Nelen schreef:

Dat is waarschijnlijk omdat je "te" klein tekent. SketchUp kan daar niet zo goed mee overweg. Als je te ver inzoomt verdwijnt je object, maar dit zou weer moeten verschijnen zodra je uitzoomt...

Zie je de lijnen wel met Hidden Geometry aan? Staat het model in 3DWH, of kunnen we het op een andere manier even zien? Misschien dat we dan kunnen zien wat er aan de hand is.

Ok, ik zie nu pas deze reactie. Ik teken objecten gaande van 1 meter tot 3 meter. Lijkt me toch niet zo heel klein voor SU. Hidden Geometry staat aangevinkt. Ik weet niet wat je met 3DWH wil zeggen. Ik kan eventueel het bestand op forum plaatsen als dat kan?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 21:19 

Nelen schreef:
Weet je misschien ook een oplossing voor het bovenstaand probleem: wanneer ik dubbelklik op mijn groep om er aanpassingen aan te doen, en dan inzoom (met scroll) verdwijnt mijn getekend element naarmate ik dichter scroll!

Dit zou het "clipping plane" effect kunnen zijn. SU kapt (de voorkant van) je model af bij inzoomen.

Probeer eens uit het menu Camera > Zoom Extents (werkt op het hele model)
Vervolgens selecteer je ook nog datgene waarop je inzoomde. Rechts klik op deze selectie en kies Zoom Extents uit deze context menu (werkt op je huidige selectie).

Kijk of het inzoomen nu beter gaat.

Hoe groot is je model en staat het ver van de oorsprong (X,Y,Z =0,0,0) af?
Zoja, verplaats het naar de oorsprong.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 21:41 

Wo3Dan schreef:
Nelen schreef:

Dit zou het "clipping plane" effect kunnen zijn. SU kapt (de voorkant van) je model af bij inzoomen.

Probeer eens uit het menu Camera > Zoom Extents (werkt op het hele model)
Vervolgens selecteer je ook nog datgene waarop je inzoomde. Rechts klik op deze selectie en kies Zoom Extents uit deze context menu (werkt op je huidige selectie).

Kijk of het inzoomen nu beter gaat.

Hoe groot is je model en staat het ver van de oorsprong (X,Y,Z =0,0,0) af?
Zoja, verplaats het naar de oorsprong.

Wo3Dan

Het helpt inderdaad als ik het model op de oorsprong (X,Y,Z =0,0,0) plaats. Ik stoor me soms ook aan het feit dat wanneer je inzoomt met scroll je soms volledig ergens anders uitkomt als waar je naartoe wou. 1 scrollklik is soms een zeer grote zoom, soms een heel kleine zoom (kan het object bijna niet uit- of inzoomen).

Ligt dit ook aan het feit dat ik mijn object naar de oorsprong moet verplaatsen? Of heeft dat een andere oorzaak?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 22:35 

Nelen schreef:
Het helpt inderdaad als ik het model op de oorsprong (X,Y,Z =0,0,0) plaats. Ik stoor me soms ook aan het feit dat wanneer je inzoomt met scroll je soms volledig ergens anders uitkomt als waar je naartoe wou. 1 scrollklik is soms een zeer grote zoom, soms een heel kleine zoom (kan het object bijna niet uit- of inzoomen).

Ligt dit ook aan het feit dat ik mijn object naar de oorsprong moet verplaatsen? Of heeft dat een andere oorzaak?

Vergeet niet ook de beide vormen van 'Zoom Extents' uit te voeren. Het is een soort van reset voor de weergave in SU.

De mate van in- en uitzoomen is afhankelijk van waarop de cursor geplaatst is wanneer je zoomed met je scrollwieltje. Staat deze op open ruimte dan is de afstand tot je opject oneindig. Het inzoomen gebeurt zéér snel. Wijs je echter iets aan dat dichtbij is dan gaat het inzoomen langzaam. Aangezien je door dit inzoomen nog dichterbij komt vertraagt het inzoomen steeds verder. Het inzoomen is dus proportioneel en niet met constante snelheid.

Een andere vorm van inzoomen volgt hierna.
Eerst nog even dit. Dubbelklik met je scrollwiel op een plek in je scherm. Het wordt dan het middelpunt. Je kunt dit gebruiken om snel te pannen (beeld verschuiven).
Nu het alternatieve zoomen. druk op de Z toets, je ziet nu het zoom-vergrootglas. Dubbelklik met je scrollwiel op het in te zoomen object. Dit wordt middelpunt. Beweeg nu het vergrootglas naar boven met ingedrukt gehouden linker muisknop. Je zoomed in op het middelpunt.
(*)

(*) normaal inzoomen is niet op het middelpunt gericht maar op de plek waar de cursor op staat!!

In- en uitzoomen heeft niets van doen met de plaats van je model t.o.v. de oorsprong.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 22:38 
Site Admin

Dat laatste heeft ook deels te maken met waar je model staat t.o.v. de oorsprong.

Echter waar je met je muisaanwijzer zit terwijl je zoomt is ook de richting waar je heen zoomt. Indien je zoomt op niks (de achtergrond) gaat het zoomen het snel, zit je op een lijn of vlak gaat het langzaam.

TIPJE: met :previous: kun je een stap terug doen welke alleen betrekking heeft tot bewegingen en niet welke te maken hebben met tekenen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2009, 11:31 

Bedankt voor jullie antwoorden! Heb het allemaal eens uitgeprobeerd.

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]