Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
  Afdrukweergave

Kasseiweg tekenen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 15:55 

Hallo,

In mijn ontwerp zou ik graag een kasseiweg willen tekenen. Graag had ik ook reliëf gehad in de steen zodat ik een realistisch beeld krijg. Ik vroeg me af of het mogelijk is om een vierkant te tekenen van bv.: 140x80mm en de bovenkant van een reliëf te voorzien. Wanneer ik zo een aantal stenen teken en deze dan naast elkaar en achter elkaar kopieer kan ik zo een realistische kasseiweg realiseren.

Iemand tips om dit te verwezenlijken?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kasseiweg tekenen
BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 17:27 
Site Admin

Poeh, daar vraag je wat. In SketchUp is het niet zo makkelijk (en logisch) om zoiets te doen. Je kunt beter gebruik maken van bumbmaps in een (extern) renderprogramma. Dit maakt je SketchUp bestand ontzettend veel lichter (aangezien je alleen een vlakke weg hoef te tekenen met een texture erop). Een tweede voordeel is dat je ook gelijk wat andere zaken kan instellen om een realistisch plaatje te krijgen zoals reflectie en lichtbronnen.

Je kunt hier op het forum voorbeelden vinden van bumpmaps in verschillende renderprogramma's, als Vray and Vue.

Als je het echt in SketchUp wilt doen kan je één vlakje tekenen,van relief voorzien, daar een component van maken en die vervolgens heel vaak kopiëren (mbv de move tool kan je gemakkelijk kopiëren, zie ook http://www.skup.be/sketchup-kopieen-en-reeksen-arrays/). Nadeel is dat je dus een zwaar bestand krijgt en dat er herhaling te zien zal zijn (= onnatuurlijk)...

Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 17:41 

Hey,

Dankje voor het snelle antwoord. Heb dus een paas stenen getekend, vervolgens reliëf op geplaatst en dan meermalen gekopieerd. Resultaat ziet er goed uit vind ik. Als iemand me kan vertellen hoe je afbeeldingen toevoegt kan ik er een paar posten

Groeten

gijs schreef:
Poeh, daar vraag je wat. In SketchUp is het niet zo makkelijk (en logisch) om zoiets te doen. Je kunt beter gebruik maken van bumbmaps in een (extern) renderprogramma. Dit maakt je SketchUp bestand ontzettend veel lichter (aangezien je alleen een vlakke weg hoef te tekenen met een texture erop). Een tweede voordeel is dat je ook gelijk wat andere zaken kan instellen om een realistisch plaatje te krijgen zoals reflectie en lichtbronnen.

Je kunt hier op het forum voorbeelden vinden van bumpmaps in verschillende renderprogramma's, als Vray and Vue.

Als je het echt in SketchUp wilt doen kan je één vlakje tekenen,van relief voorzien, daar een component van maken en die vervolgens heel vaak kopiëren (mbv de move tool kan je gemakkelijk kopiëren, zie ook http://www.skup.be/sketchup-kopieen-en-reeksen-arrays/). Nadeel is dat je dus een zwaar bestand krijgt en dat er herhaling te zien zal zijn (= onnatuurlijk)...

Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 17:50 
Site Admin

Nelen schreef:
Als iemand me kan vertellen hoe je afbeeldingen toevoegt kan ik er een paar posten

Zie viewtopic.php?f=13&t=118

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 18:12 

Resultaat:
http://img3.imageshack.us/img3/7046/kasseien.jpg

Wat je inderdaad wel hebt zijn donkere banen in het pad. Dit komt natuurlijk door het kopiëren van de kasseistenen. Maar als je werkt met bump maps in een renderprogramma, heb je dan ook geen herhalingen?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 19:50 

Hier vind je precies wat je wil:

http://forum.asgvis.com/index.php?topic=4318.0

maar t kost wel wat tijd :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 20:20 

Die kerel gaat er wel over :). Kga het eens bekijken. Dank voor je reactie

Groeten

Maarten schreef:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 08 jun 2009, 22:28 

Maarten schreef:

lol ik kende die post.. maar dan heb je ook iemand met tijd te veul :)

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2009, 10:33 

In de topic heeft die persoon het over "tracing".

Citaat: " i traced a picture of cobbles and was left with this, extruded the tracing and made a component of each cobble".

Weet iemand hoe je dit moet doen?

Groeten

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 20:01 

Tracing is meer in de zin van dat hij op het net een plaatje van kasseien heeft 'getraceerd'.
Verder kun je het of in sketchup overtrekken, of in een tekenprogramma (waarna je het in sketchup importeerd).
Daarna heeft ie denk ik alles een x-waarde omhooggetrokken en de plugin z'n werk laten doen. Zodra je de stenen eenmaal ingetekend hebt valt t dan ook best mee denk ik.

edit: ik bedenk me net dat je met een tekenprogramma misschien een ogenschijnlijk willekeurig patroon van stenen kan maken, door ze met de arrayfunctie onder een bepaalde hoek op bepaalde afstand te laten draaien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 20:15 

Maarten schreef:
edit: ik bedenk me net dat je met een tekenprogramma misschien een ogenschijnlijk willekeurig patroon van stenen kan maken, door ze met de arrayfunctie onder een bepaalde hoek op bepaalde afstand te laten draaien.

Bedoel je hiermee dat je dan geen patronen (herhalingen) krijgt? Weet je misschien ook welk soort tekenprogramma je hiervoor kan gebruiken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 20:45 
Site Admin

Je krijgt dan wel 100x dezelfde steen, een beetje gedraaid en verplaatst, ziet er nog niet realistich uit.

Ik zou toch zoals het gedaan is door de persoon in het voorbeeld een 100 tal stenen tekenen en deze daarna kopieren.

Of wat natuurlijk het makkelijkste is een renderprogramma gebruiken met bumpmap.

Autocad kent een array functie met kopie en rotate, ik weet alleen niet of je deze in 1 handeling kunt toepassen. Ik dacht van niet...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2009, 20:54 

Respect schreef:
Je krijgt dan wel 100x dezelfde steen, een beetje gedraaid en verplaatst, ziet er nog niet realistich uit.

Ik zou toch zoals het gedaan is door de persoon in het voorbeeld een 100 tal stenen tekenen en deze daarna kopieren.

Of wat natuurlijk het makkelijkste is een renderprogramma gebruiken met bumpmap.

Autocad kent een array functie met kopie en rotate, ik weet alleen niet of je deze in 1 handeling kunt toepassen. Ik dacht van niet...

Ik ga voor de bumpmaps in Kerkythea gaan denk ik :D. Moest ik per uur worden betaald dan zou ik wel een 100-tal stenen tekenen hehe :)

Dank voor jullie reacties

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]