Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

figuren los koppelen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 12:39 

Ik ben een beginner en ben nu al 2 weken aan het zoeken hoe ik elementen apart kan bewerken die tegen elkaar aan staan of die op elkaar liggen. Als ik bijvoorbeeld 2 rectangles op elkaar lig en ik wil er 1 verschuiven (move/kopie) of scalen dan gaat de ander mee in die verschuiving en veranderd het figuur helemaal. Dit kan makkelijk zijn, maar ik wil het ook los van elkaar kunnen veranderen. Waarschijnlijk is het iets heel simpels, maar ik zoek me gek. Ik weet hoe ik met de pijl zaken kan selecteren, maar ik hoop dat iemand mij even " het licht kan laten zien"

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: figuren los koppelen
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 13:35 

Hoi Froooh,

een heel herkenbaar probleem en ik moest zelf even zoeken waar ik ooit gelezen had hoe dat te voorkomen was, maar ik kan dat ook niet meer vinden.
Dus zelf even wat geprobeerd in SU en misschien dat ik je kan helpen als het probleem wat ik net gemaakt heb tenminste hetzelfde probleem is als wat jij beschrijft.

Wat ik net gemaakt heb is een kubus (rechthoek gemaakt en omhoog gepushpulld) en een stukje opzij, los daarvan dus, nog zoeen.
Daarna heb ik de 2e geselecteerd en ben ik die gaan moven door het veld. Tot zover geen probleem.
Daarna move ik hem tégen de andere aan. Ook geen probleem.
Daarna probeer ik hem weer weg te moven van die eerste maar nu trekt hij die eerste mee die daardoor helemaal uitrekt en dit is waarschijnlijk ook het probleem waar jij het over hebt?
Als dit je beginsituatie is, dan kan je misschien met het volgende wat oplossen (er zijn ongetwijfeld betere oplossingen maar die weet ik zo snel ook niet)