Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
  Afdrukweergave

figuren los koppelen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 12:39 

Ik ben een beginner en ben nu al 2 weken aan het zoeken hoe ik elementen apart kan bewerken die tegen elkaar aan staan of die op elkaar liggen. Als ik bijvoorbeeld 2 rectangles op elkaar lig en ik wil er 1 verschuiven (move/kopie) of scalen dan gaat de ander mee in die verschuiving en veranderd het figuur helemaal. Dit kan makkelijk zijn, maar ik wil het ook los van elkaar kunnen veranderen. Waarschijnlijk is het iets heel simpels, maar ik zoek me gek. Ik weet hoe ik met de pijl zaken kan selecteren, maar ik hoop dat iemand mij even " het licht kan laten zien"

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: figuren los koppelen
BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 13:35 

Hoi Froooh,

een heel herkenbaar probleem en ik moest zelf even zoeken waar ik ooit gelezen had hoe dat te voorkomen was, maar ik kan dat ook niet meer vinden.
Dus zelf even wat geprobeerd in SU en misschien dat ik je kan helpen als het probleem wat ik net gemaakt heb tenminste hetzelfde probleem is als wat jij beschrijft.

Wat ik net gemaakt heb is een kubus (rechthoek gemaakt en omhoog gepushpulld) en een stukje opzij, los daarvan dus, nog zoeen.
Daarna heb ik de 2e geselecteerd en ben ik die gaan moven door het veld. Tot zover geen probleem.
Daarna move ik hem tégen de andere aan. Ook geen probleem.
Daarna probeer ik hem weer weg te moven van die eerste maar nu trekt hij die eerste mee die daardoor helemaal uitrekt en dit is waarschijnlijk ook het probleem waar jij het over hebt?
Als dit je beginsituatie is, dan kan je misschien met het volgende wat oplossen (er zijn ongetwijfeld betere oplossingen maar die weet ik zo snel ook niet)
- selecteer alles wat je wél wilt verplaatsen (hiervoor moet je misschien een beetje rondzweven in de ruimte om bijvoorbeeld ook de achterkant te kunnen selecteren (er zijn meerdere manieren om te selecteren maar een vrij basismanier is selecteren door aanwijzer te gebruiken en met CTRL ingedrukt elk vlak aanklikken). Het vlak waarmee ze aan elkaar 'geplakt' zijn hoef je niet te selecteren.
- klik op de rechtermuis en kies 'make group'.
Als dit gebeurt is, kan je deze groep verplaatsen, zonder dat de andere mee gaat. Het kan wel zijn dat je in 1 van die 2 blokken een vlak mist, maar die kan je makkelijk zelf weer maken door 1 lijn opnieuw te tekenen.

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt, zo niet, reageer gerust, altijd mensen aanwezig hier die willen helpen.
Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2009, 15:21 

Hoi Fens,

Ik begrijp je helemaal en dit helpt zeker. Ik ga dr vanmiddag eens even mee aan de gang. Mocht ik dan nog vragen hebben dan lees je me weer.

Tot zover hartelijk dank!!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2009, 13:25 

Fens,

Ik wil je nogmaals even bedanken. Het werkt voor mij nu een stuk makkelijker allemaal. Wel jammer dat je niet een standaard instelling kunt maken waarbij elk element op zich standaard een groep wordt, maar soix. Ik ben blij met jouw input.

Gr. Froooh

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 15 feb 2009, 19:35 

Blij dat ik heb kunnen helpen,
succes verder!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]