Hoi Froooh,
een heel herkenbaar probleem en ik moest zelf even zoeken waar ik ooit gelezen had hoe dat te voorkomen was, maar ik kan dat ook niet meer vinden. Dus zelf even wat geprobeerd in SU en misschien dat ik je kan helpen als het probleem wat ik net gemaakt heb tenminste hetzelfde probleem is als wat jij beschrijft.
Wat ik net gemaakt heb is een kubus (rechthoek gemaakt en omhoog gepushpulld) en een stukje opzij, los daarvan dus, nog zoeen. Daarna heb ik de 2e geselecteerd en ben ik die gaan moven door het veld. Tot zover geen probleem. Daarna move ik hem tégen de andere aan. Ook geen probleem. Daarna probeer ik hem weer weg te moven van die eerste maar nu trekt hij die eerste mee die daardoor helemaal uitrekt en dit is waarschijnlijk ook het probleem waar jij het over hebt? Als dit je beginsituatie is, dan kan je misschien met het volgende wat oplossen (er zijn ongetwijfeld betere oplossingen maar die weet ik zo snel ook niet) - selecteer alles wat je wél wilt verplaatsen (hiervoor moet je misschien een beetje rondzweven in de ruimte om bijvoorbeeld ook de achterkant te kunnen selecteren (er zijn meerdere manieren om te selecteren maar een vrij basismanier is selecteren door aanwijzer te gebruiken en met CTRL ingedrukt elk vlak aanklikken). Het vlak waarmee ze aan elkaar 'geplakt' zijn hoef je niet te selecteren. - klik op de rechtermuis en kies 'make group'. Als dit gebeurt is, kan je deze groep verplaatsen, zonder dat de andere mee gaat. Het kan wel zijn dat je in 1 van die 2 blokken een vlak mist, maar die kan je makkelijk zelf weer maken door 1 lijn opnieuw te tekenen.
Ik hoop dat je er hiermee uitkomt, zo niet, reageer gerust, altijd mensen aanwezig hier die willen helpen. Succes!
_________________ Rookworst zonder R is ook worst (bron: onbekend)
|